Cabotagetransport

Listar alla artiklar taggade med: Cabotagetransport

Internationell transport av ”50 spännband” gick inte hem hos polisen

10 liter AdBlue, en låda skrivpapper, eller som här – 50 spännband, är exempel på ”inkommande internationella transporter” som öppnar för ett utländskt fordon att få köra tre cabotagetransporter inom sju dygn. Upplägget transportören i detta fallet använder sig av, drar företeelsen till sin spets och vad som kan kallas ”rimligt” i sammanhanget faller platt.

Bilinspektören om missbruk av kombidirektivet: ”De skiter i miljöaspekten”

Ännu en gång ertappas den i dessa sammanhang numera välbekanta transportören med att köra längre sträckor än vad som ryms i kombidirektivet. Bilinspektören tycker det är frustrerande och märkligt att stora, svenska företag använder aktörer som inte följer gällande regelverk. Och föraren säger att det var första gången det blev för långt.
Hultsteins

”Arga-lappen-åkaren”: Misstag är inte kriminellt

Den 16 mars stoppas en lettisk dragbil med estländsk trailer i Helsingborg. Flera brister i dokumentationen leder till att det blir ett misstänkt otillåtet cabotage med klampning som följd. Åkeriet säger att bristerna är små misstag och när klampen låses upp, försvinner ekipaget trots att hela sanktionsavgiften inte satts in. ”Vi betalade vad vi kunde just då”, säger åkaren.
Prenumeration 2020-09

Otillåtna cabotage rullar in på löpande band i Helsingborg

Den 21 januari klampar Helsingborgs yrkestrafikgrupp bland annat tre fordon som landat i otillåtna cabotage. Bland dem är en av speditörerna vanligt förekommande i sammanhanget medan de två andra är sällsynta gäster. Ärendena får lite olika upplösningar, men ett par står i skrivandes stund kvar ännu.

Jul-strul ledde till otillåtet cabotage för tyskt åkeri

Bode Spedition kör huvudsakligen intermodala transporter, men under semestertider störs deras planering. Det leder till att ett ekipage utför fyra otillåtna cabotagetransporter. Bode Spedition säger att de tar till sig kunskapen de nu fått.
Daf

Två ekipage klampades i Västerås

Under tisdagen den 1 december arbetar Västerås yrkestrafikgrupp på kontrollplats Karleby och de behöver inte leta efter arbete. Ett otal böter för hastighetsöverträdelser, lastsäkringsbrister, obetalda vägavgifter, avsaknad av förartillstånd och mycket annat, landar på cirka 15 000 kronor. Därutöver blir det två sanktionsavgifter om 40 000 kronor vardera för otillåtet cabotage tillika klampning av de båda.
VBG onspot

Kombitransport landade i otillåtet cabotage

Att Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i deras tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, hindrar inte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna att fortsätta rapportera kombitrafik som faller utanför direktivet. Istället har de vässat rapporteringen och gjort den mer omfattande och detaljerad. Den 2 september var det åter dags för ett välkänt företag att rapporteras.
Hultsteins

Delivery notes är inte detsamma som fraktsedlar

Fredagen den 14 augusti arbetade Eskilstunas yrkestrafikgrupp utmed riksväg 55 vid Lundboskär, nära gränsen mot Uppland. Klockan 10.00 tog de in en polsk dragbil med svensk trailer för en rutinkontroll. Trailern var tom och kör- och vilotiderna var utan anmärkning. Ändå blev detta ett otillåtet cabotage.
VBG onspot

Kombitrafik blev otillåtet cabotage

Alla kan vi göra fel, vara oaktsamma, men om man huvudsakligen kör en viss typ av transport kan det tyckas att det borde infinna sig en viss rutin och med rutinen kunskap om vilka dokument som behövs och hur dessa ska fyllas i. Vi ser alltför ofta hur det brister och frågan är om det endast är speditörens ansvar.