Cabotagetransport

Listar alla artiklar taggade med: Cabotagetransport

Bring: Transporten korrekt utförd, men fel i dokumenten

Den 7 oktober är yrkestrafikgruppen i Eskilstuna i arbete och i Malmköping stoppar de ett ekipage som tillhör Bring. Dragbilen som utför transporten tillhör ett danskt åkeri som även har etablerat sig i Slovakien där också den aktuella dragbilen är registrerad medan föraren är från Ukraina. Kontrollen kommer att kosta åkeriet 40 000 kronor.

Tekniska brister ledde till körförbud på plats

När ett däck är så slitet att korden syns, blir det stopp på plats och det blir böter. Att inte ha fungerande belysning utmed sidan på ekipaget, ger också böter. En till synes oälskad bulgarisk dragbil har ett allvarligt bromsproblem och vi frågar oss när fordonet senast var inne på service.

Otillåtet cabotage och onödig omkörning får konsekvenser

Den nederländske speditören fortsätter att återkomma i otillåtna cabotage. Det är heller inte rådligt att mitt framför polisens fordon hastigt gå ut för att göra en omkörning i alldeles för hög hastighet – särskilt inte om man inte har ”rent mjöl i påsen”.

Smet från notan – klampades igen

Den 3 augusti klampas en grön dragbil av Västerås yrkestrafikgrupp, men efter 36 timmar avviker den utan att betalning skett. Den 8 augusti är det åter dags att klampa samma dragbil för ett nytt misstänkt otillåtet cabotage.

Känd speditör åter i misstänkt otillåtet cabotage

Dragbilen avvek från platsen

Ännu en gång landar den kände speditörens hävdade kombitransport i ett otillåtet cabotage. Ännu en gång klampas fordonet, men den här gången dröjer sanktionsavgiften och när klampen låsts upp avviker dragbilen. Föraren bötfälls också och har även tidigare under våren 2021 bötfällts.

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag:

”Att förare ska ha svenska löner när de kör i Sverige, är viktigt”

Ulric Långberg betonar att: ”Även om ny lagstiftning gör det möjligt att lättare kontrollera att transporterna håller sig inom lagstiftningen, är det avgörande att vi får en tillsynsorganisation som Sverige kan vara stolta över.” Sveriges Åkeriföretag vill hålla ihop regeringens förslag på ny lagstiftning tillsammans med en ny, dedikerad organisation för tillsyn av trafiken.

Tuffare tag mot fusket i transportbranschen

Stopp för missbruket med kombinerade transporter, tuffare reglering vid användandet av utländska fordon och åtgärder för att svenska löner och villkor ska gälla på de svenska vägarna.

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!

Öppet brev till ”spännbandsspeditören”

Svenska chaufförer tjänar orimligt lite i förhållande till det goda jobb de nästan undantagslöst utför och i jämförelse med alla andra LO-grupper. Svenska åkare har orimligt låg lönsamhet speciellt i perspektiv av hur investeringstyngd verksamheten är och hur obefintlig tryggheten i uppdragen är. Svenska chaufförer och åkare har en väldigt måttlig köpkraft på grund av att vi lever i ett högskatteland. Allt vi konsumerar som exempelvis livsmedel och boende, är dyrt.