Cabotagetransport

Listar alla artiklar taggade med: Cabotagetransport

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!

Öppet brev till ”spännbandsspeditören”

Svenska chaufförer tjänar orimligt lite i förhållande till det goda jobb de nästan undantagslöst utför och i jämförelse med alla andra LO-grupper. Svenska åkare har orimligt låg lönsamhet speciellt i perspektiv av hur investeringstyngd verksamheten är och hur obefintlig tryggheten i uppdragen är. Svenska chaufförer och åkare har en väldigt måttlig köpkraft på grund av att vi lever i ett högskatteland. Allt vi konsumerar som exempelvis livsmedel och boende, är dyrt.

ADR-kontroll blev otillåtet cabotage och klampning

Tisdagen den 27 februari strax efter klockan 10.00, tas ett lettiskt ekipage in på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Ekipaget utför en ADR-transport och en rutinkontroll av detta företas. När den utan anmärkning är klar, tar bilinspektör Oscar Davidson över ekipaget för att titta på frakthandlingarna. Innan dagen är slut, står ekipaget klampat.

En svensk förare i ett utländskt fordon betyder inte ”fritt fram”

Strax efter klockan sju imorse den 26 april, tar bilinspektör Oscar Davidson i Helsingborgs yrkestrafikgrupp, in ett nederländskt trailerekipage. Dragbilen är speditörens eget. Föraren är i grunden holländare, men har ett svenskt körkort, bor i Sverige och talar svenska, men det innebär inte att det går att köra hur som helst med dragbilen i Sverige.

Tre dygn, fyra otillåtna cabotage, samma speditör

En speditör som bedriver kombitrafik i stor skala, fortsätter att sticka ut i mängden med sina hävdade kombitransporter som landar i misstänkta otillåtna cabotagetransporter. När ekipagen klampas, får förarna ofta sova i hytten – utan personlig utrustning för detta då den finns i ett chaufförshus i Katrineholm. ”Det är ett jäkla otyg det här”, säger bilinspektören om speditörens sätt att strunta i de umbäranden de orsakar förarna.

Internationell transport av ”50 spännband” gick inte hem hos polisen

10 liter AdBlue, en låda skrivpapper, eller som här – 50 spännband, är exempel på ”inkommande internationella transporter” som öppnar för ett utländskt fordon att få köra tre cabotagetransporter inom sju dygn. Upplägget transportören i detta fallet använder sig av, drar företeelsen till sin spets och vad som kan kallas ”rimligt” i sammanhanget faller platt.

Bilinspektören om missbruk av kombidirektivet: ”De skiter i miljöaspekten”

Ännu en gång ertappas den i dessa sammanhang numera välbekanta transportören med att köra längre sträckor än vad som ryms i kombidirektivet. Bilinspektören tycker det är frustrerande och märkligt att stora, svenska företag använder aktörer som inte följer gällande regelverk. Och föraren säger att det var första gången det blev för långt.

”Arga-lappen-åkaren”: Misstag är inte kriminellt

Den 16 mars stoppas en lettisk dragbil med estländsk trailer i Helsingborg. Flera brister i dokumentationen leder till att det blir ett misstänkt otillåtet cabotage med klampning som följd. Åkeriet säger att bristerna är små misstag och när klampen låses upp, försvinner ekipaget trots att hela sanktionsavgiften inte satts in. ”Vi betalade vad vi kunde just då”, säger åkaren.

Otillåtna cabotage rullar in på löpande band i Helsingborg

Den 21 januari klampar Helsingborgs yrkestrafikgrupp bland annat tre fordon som landat i otillåtna cabotage. Bland dem är en av speditörerna vanligt förekommande i sammanhanget medan de två andra är sällsynta gäster. Ärendena får lite olika upplösningar, men ett par står i skrivandes stund kvar ännu.