”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Chauffören Tobias Krans:

”Åkerier står på kö till konkursförvaltarna på grund av höga bränslepriser”

Dyrt bränsle och inga kollektiva transportmöjligheter riskerar att utarma landsbygden – och därmed riskerar landets produktion av viktiga livsmedel att upphöra. Det skriver chauffören och landsbygdsbon Tobias Krans i sin debattartikel:
Yara
DEBATTARTIKEL

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
StockholmTM

MRF: ”Sätt helljuset på skattehöjningarna!”

Minns ni Bensinskatteupproret? Några bilentusiaster tröttnade på att skatten på drivmedel ständigt höjdes och satte igång att samla in namnunderskrifter. De hade tre krav på våra makthavare: sänk bensinskatten, ta bort momsen på bensinskatten samt att införa samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik – alltså sex procent istället för 25 procent. Det blev en framgång. Över 1,8 miljoner skrev under och frågan lyftes i allt från tv-sända debatter till insändarsidor. Betänk också att detta var år 2007, före de sociala mediernas inträde.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.
StockholmTM

Transportstyrelsens svar till Morell: ”Inget kan vara mer felaktigt”

SD-politikern Thomas Morell påstår i en debattartikel i tidningen Proffs att Transportstyrelsens inte förstår lagstiftningen om kör- och vilotider. Inget kan vara mer felaktigt. Så inleder Kenneth Fors, utredare på Transportstyrelsen, sitt genmäle gällande debattartikeln som vi publicerade på tidningenproffs.se tidigare idag. Fors fortsätter:
Hultsteins

Transportstyrelsen övertolkar lagstiftningen – igen!

Så har Transportstyrelsen återigen visat att man inte förstår lagstiftningen gällande kör- och vilotider. Så inleder riksdagsledamoten och tillika den flitige debattören Thomas Morell (SD) sin senaste debattartikel.
Nokian

Här stannar Sverige har inte stannat

Då kan arbetet börja på allvar igen, med en ny regering på plats så vet vi vilka vi ska arbeta mot/med. Att Tomas Eneroth sitter kvar som infrastrukturminister känns bra, då vi har en bra relation till honom. Morgan Johansson känner vi igen, så även där vet vi vem vi arbetet med. Miljöminister Isabella Lövin är också känd sen tidigare, och Magdalena Andersson sitter kvar som finansminister.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.