Åsikter

 Aad van Bedaf, raffinaderichef Preem och Helén Ljungqvist, vd St1 Refinery och Gothenburg Biorefinery. Foto: Preem/ST1. Montage: Proffs.

”Utan raffinaderierna uteblir livsnödvändig samhällsservice”

I dag onsdag ska ett medborgarförslag om att "Göteborgs stad slutar upplåta mark till fossil infrastruktur" avgöras i kommunstyrelsen. I praktiken skulle förslaget innebära att tillförseln av traditionella och förnybara råvaror till Preems eller St1:s raffinaderier försvåras. "Och i längden möjligheterna att fortsätta driva Sveriges och transportsektorns omställning", skriver företrädare för St1 och Preem i en debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Mattias Goldmann: ”Tänk om om ellastbilarna, regeringen”

Tre av fyra som skaffar ny lätt lastbil, väljer en dieseldriven. De gasdrivna lätta lastbilarna är nästan borta, och andelen eldrivna minskar nu faktiskt; i november var de 22,1 % mot 23,0 % i november i fjol. För tunga lastbilar över 16 ton står eldrift hittills i år för 6,4 % och gasdrift 10,8 % – drygt åtta av tio nya tunga lastbilar drivs med diesel. Och det är inte åkeriet, hantverkaren eller budfirman som ska klandras – utan regeringen.
DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD), ifrågasätter om det är rimligt att förbjuda nya fordon och nyttofordon med fossila drivmedel redan 2035. Foto: Riksdagen.

Rimligt förbjuda försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar redan 2035?

Tisdagen den 28 mars 2023 antogs formellt förordningen om skärpning av normerna för koldioxidutsläpp från nya personbilar och nya lätta nyttofordon till 2035. Detta innebär att bara nya bilar med nollutsläpp, i praktiken elbilar, får säljas. Med andra ord innebär lagstiftningen ett förbud av nya bilar och nyttofordon med förbränningsmotorer från och med 2035. ”Detta är ett orimligt beslut vilket stora bilproducerande länder som Tyskland och Italien tydligt pekat på”, säger Thomas Morell (SD), riksdagsledamot och vice ordförande Trafikutskottet, i sin debattartikel.
DEBATTARTIKEL

Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU

Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.