Åsikter

DEBATTARTIKEL
Foto: Anna W Thorbjornsson / 2030-sekretariatet

DEBATT: Lastbilars omställning behöver bättre stimulans

Första halvåret 2025 var 25 procent av de nya lätta lastbilarna eldrivna och 7,1 procent av de tunga. En så låg andel hotar klimatmålen och speglar en verklighet där åkerier inte tydligt tjänar på att ställa om, skriver Mattias Goldmann, vd och grundare av 2030-sekretariatet. I den här debattartikeln efterlyser han bland annat kraftigare politiska incitament som gör det lönsamt för åkerier att välja fossilfritt.
DEBATTARTIKEL

DEBATT: PEth-skandalen blottar större problem i systemet

Transportstyrelsen är fortfarande föremål för hård kritik efter en dom i kammarrätten som underkänner myndighetens hantering av PEth-tester i körkortsärenden. Thomas Morell, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna och vice ordförande i trafikutskottet, menar i den här debattartikeln att problemen är symtom på djupare brister i ledning och kompetens – och kräver ett omedelbart ledarskifte för att återupprätta förtroendet.
DEBATTARTIKEL

Distansintyg – en balansgång mellan trovärdighet, effektivitet och integritet

Som arbetsgivare i transportbranschen är mitt ansvar tudelat: jag ska leverera punktliga, säkra och kostnadseffektiva transporter – och samtidigt värna om mina anställdas välmående och rättigheter. I den verkligheten är läkarintyg på distans när jag och mina anställda ska förnya de tyngre behörigheterna inte bara en teknisk lösning, utan en fråga som direkt berör både företagskulturen och vår trovärdighet gentemot kunder och myndigheter.
DEBATTARTIKEL

PEth-prover: ”De värsta brotten är ”osannolika” ”

Äntligen har massmedia förstått allvaret bakom körkortsindragningar som följd av att PEth-prover tagits, ibland med godkännande av patienten, men även utan patientens vetskap vilket strider mot såväl Transportstyrelsens egna föreskrifter samt Körkortslagen. Körkortsåterkallelserna har ofta inneburit katastrof, i ordets rätta bemärkelse, för de drabbade i flera olika yrkeskategorier som förlorat sina försörjningar.
DEBATTARTIKEL

Grundkunskaper om elproduktion vore önskvärt hos ansvarig minister

Elektrifieringen av Sveriges transportsektor är som bekant i full gång. I lastbilsbranschen rullas eldrivna fordon ut i allt högre takt, och investeringarna i laddinfrastruktur ökar. Det är en omställning branschen är redo för – men frågan är om elsystemet är det? Och har vår energiminister kunskap om det område hon ”basar” över?
För även om det pratas mycket om produktion och tillgång, talas det alldeles för lite om frekvensstabilitet – det som håller hela elnätet igång sekund för sekund. Läs gärna på – Ebba Busch.