Åsikter

Därför bör Sveriges lastbilschaufförer fundera på att installera bilkameror i sina framrutor

DEBATT
Att dödsolyckor inträffar på svenska vägar är beklagligt. Här kan bilkameror spela en central roll för ökad trafiksäkerhet. Inte minst genom att bistå rättsväsendet med bevismaterial. Det skriver Robert Ingebretsen på bilkameraföretaget Nextbase.
DEBATTARTIKEL

Jörgen Nilsson (KD):

Varför är alkolås inte standard i fordon?

I dagens högteknologiska fordon finns det teknik som övervakar och kontrollerar allt som föraren gör. Det saknas dock en viktig parameter, inget av detta som är standardiserat kontrollerar om föraren är alkohol- eller drogpåverkad.

Folksam punkterar trafiksäkerhetsdebatten

Folksam har publicerat ett dåligt underbyggt pressmeddelande som snedvrider trafiksäkerhetsdebatten i Sverige. I pressmeddelandet  konstaterar Folksam, baserat på egna mätningar, att hela 78 procent av alla yrkesförare kör för fort, hela 20 procentenheters ökning sedan Folksams mätningarna startade 2018. I Sverige skulle årligen fler än 70 liv räddas om hastighetsgränserna hölls, hävdar Folksam i pressreleasen, vilket i så fall skulle vara mer än vart tredje dödsfall i trafiken, skriver Tankesmedjan Trafik.

Debattartikel

Förarbrist kan stoppa kollektivtrafiken

Förarbristen när det gäller buss- och lastbilstrafik är skriande, framför allt i Europa. I bussbranschen är läget redan kritiskt och ett reellt hot mot kollektivtrafiken. Det skriver Transportföretagens Caj Luoma och Sveriges Bussföretags Anna Grönlund i den här debattartikeln där de också föreslår ett antal åtgärder för att förbättra situationen.
Thomas Morell (SD) är kritisk till LO:s ordförandes uttalanden i Almedalen.

Debattartikel

”LO-ordförande är inte seriös i sin kritik angående kriminaliteten”

I Almedalen talade LO om arbetslivskriminalitet och LO:s ordöfrande Susanna Gideonsson sade bland annat: ”Grunden för detta är de högerkonservativas oförmåga att se dessa problem. Deras blindhet för arbetslivskriminalitet har bäddat för organiserad brottslighet”. Detta har föranlett en debattartikel av Thomas Morell SD.

2030-sekretariatet: Utropa 2023 till effektivitetens år!

Årets Almedalen handlar om nästa år. Nästa mandatperiod. Om allt vi ska uppnå då, när det blir bättre ordning på politiken. Inga pandemier. Inget krig. Då sätter vi full fart framåt, för vi har ingen tid att förlora. För klimatet på global nivå. För målen vi enats om för 2030; Fit For 55 i EU och en fossilfri fordonsflotta här hemma.
Så här röstade partierna den 27 juni.

Debattartikel

Kopieringsmaskinerna går varma

Riksdagsledamot Thomas Morell (SD) inleder sin debattartikel med att berätta att, den 27 juni, presenterade Moderaterna sitt vallöfte att sänka reduktionsplikten till 6 procent. Det kan ju vid en första anblick verka bra att de äntligen ansluter sig till samma resonemang som Sverigedemokraterna. ”Men, jag måste rimligen ställa mig frågan – varför röstade Moderaterna nej till det skarpa lagförslag som Sverigedemokraterna presenterade”, säger han.

Sten Bergheden till Morgan Johansson: Ta ditt ansvar eller avgå

Justitieminister Morgan Johansson (S) klarade en misstroendeomröstning mot honom. Två veckor senare är han åter i hetluften efter ett uttalande i Sveriges Radio P4 om de ökande dieselstölderna. Kritik har kommit från flera håll och nu även från riksdagsledamot Sten Bergheden (M), som säger till Morgan Johansson: ”Ta ditt ansvar för landets brottslighet eller avgå!”

Sveriges Åkeriföretag: Ansvarslöst uttalande av justitieministern kring dieselstölder

Ulric Långberg: ”Justitieminister Morgan Johanssons uttalande om dieselstölder, där han säger att de utsatta företagen tjänar ju en hel del pengar och måste ta eget ansvar för att skydda sin egendom, är under all kritik och visar tydligt hur lite kunskap han har om åkerinäringen. Att som justitieminister lägga över ansvaret kring den organiserade brottsligheten på de utsatta företagen är anmärkningsvärt, speciellt med tanke på den positionen han sitter på.”
Har åkerierna som, enligt justitieminister Morgan Johansson (S), "tjänar en hel del pengar", sig själva att skylla när deras diesel stjäls? Foto: Proffs/arkiv.

Efter Morgan Johanssons (S) uttalande om dieselstölderna

Ska man skratta eller gråta?

Sveriges Radio P4 granskade de kraftigt ökade dieselstölderna och justitieminister Morgan Johansson (S) uttryckte då bland annat att företagen har ett eget ansvar att skydda sin diesel. Uttalande mötte skarp kritik från flera håll, bland annat från riksdagsledamot Andreas Carlsson (KD) samt föranledde en debattartikel av riksdagsledamot Thomas Morell (SD).