DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.

Morell (SD): ”Lägg ner trafikpolisen!”

I en artikel från TT tas frågan om överlaster på våra vägar upp. Artikeln belyser den ökade risk som överlastade fordon innebär för trafiksäkerheten, men artikeln belyser också att överlaster skadar våra vägar.
Låt oss slå fast att överlaster är allvarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt, ökar vägslitaget och påverkar det sunda företagandet negativt.
VBG onspot

YKB-schabbel – som om inte corona vore nog?

Mixen av en handfallen regering och Transportstyrelsens ofattbara misskötsel av den nya förordningen kring YKB, skapar ett kaos för transportnäringen. Ett kaos som med hyfsat enkla medel hade kunnat undvikas. En rad olyckliga omständigheter leder fram till den situation som nu råder och då krävs det att myndigheter och ansvariga politiker har markkontakt. De måste ovillkorligen förstå hur samhället utanför myndighetskorridorer och regeringskansliet fungerar!
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Transportbranschen i EU behöver det nya vägpaketet

Trögheten i processen med det nya vägpaketet, är minst sagt frustrerande.
En fungerande transportmarknad är viktig för hela EU, vilket vi nu ser i tider av Corona.
Svenska åkare lider i kölvattnet av viruset, och alltfler utländska trailerdragare syns på vägarna.
Nokian

Varför har utländska åkare blivit oumbärliga för svensk export?

Fraktmäklaren Begoma beskriver i en nyhetsartikel på sin hemsida bland annat hur man lägger upp sin trafik, hur cabotage fungerar och, inte minst, att svensk export är oerhört beroende av utländska åkerier.
Allt som skrivs stämmer. Men det är snarare det som inte skrivs som får mig att höja på ögonbrynen.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Morell (SD) om chaufförer som nekas toalettbesök:

”En förare är inte något som katten släpat in”

Trots att coronaviruset har stoppat både produktionsverksamhet och serviceyrken, sker ändå en omfattande transportverksamhet runt om i landet.
Det finns alltjämt en industriell verksamhet som pågår och där transporterna är livsviktiga. Inom handeln är efterfrågan stor på livsmedelstransporter, både från producenter och transportköpare. Det är fantastiskt glädjande att det fortfarande finns verksamheter som upprätthåller produktion och efterfrågan i dessa tider.
Dessutom sker omfattande transporter av medicin och sjukvårdsartiklar, vilket är livsnödvändigt för många människor just nu.
VBG onspot

”Billigast möjligt” blev tidernas dyraste affär

Vi bör nog alla se coronaviruset, covid-19, som en prövning inför kommande, värre scenarion samtidigt som vi måste ta lärdom av vad som nu skett. Sverige och omvärlden ser allt tydligare bristerna som varit i många politiska beslut och som fört medborgarna mot en dyster tillvaro, med snabbt växande oro inför framtiden.
Hultsteins

Utan lastbilen stannar Sverige – ”Era insatser är ovärderliga!”

All nyhetsrapportering handlar nästan uteslutande om Corona och effekterna av detta virus. Butiker, restauranger, flyg, tåg och industrier drar ner på sin verksamhet, eller rent av stoppar all verksamhet.
Börserna världen över störtdyker och många ser sina besparingar gå upp i rök. Sjukvårdspersonal sliter bokstavligt talat livet ur sig för att hjälpa patienter på våra sjukhus.
Det är lätt att se dystert på tillvaron just nu och för många är framtiden också oviss.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Småföretagarnas Riksförbund

Äntligen har regeringen vaknat!

Det tog lite tid innan regeringen insåg den mycket besvärliga situationen som Sveriges småföretagare råkat ut för genom corona-krisen. Nu har man presenterat ett ordentligt paket för stöd och stimulans, vilket förhoppningsvis kan minska vår och vår personals oro. Bra där!

EU:s miljöpolitik fortsätter att öka koldioxidutsläppen

Biodrivmedel har varit en kontroversiell fråga i drygt ett decennium. Från vilka råvaror ska de tillverkas, hur mycket räcker de till, håller de utställda löftena om reduktion av växthusgas samt vad får de kosta, är en delmängd av vad som debatterats flitigt på otaliga seminarier.
Så inleder de båda sverigedemokraterna Peter Lundgren och Staffan Eklöf sin debattartikel.
VBG onspot