DEBATTARTIKEL

Hans Agnez:

Vältolyckan – ”flera katastrofer i en”

Vältolyckan på E4, där det konstaterats att droger var anledningen till det hela, har berört mig oerhört mycket på flera sätt. Och jag vet att jag inte är ensam om mina känslor. En katastrof ledde till den andra och sedan till en tredje, och så vidare.
Det kunde ju dessutom ha blivit fler katastrofer. Allt beroende på att det sitter fel folk bakom ratten i många fordon.

Morell (SD): ”Största hotet mot miljön är miljöpartiet”

Så var det dags igen, nya radikala utspel från Miljöpartiet. Den här gången siktar man in sig på alla människor som bor, lever och driver företag ute i landet. Miljöpartiet låter hälsa att de vill förbjuda all nybilsförsäljningen av bensin- och dieselbilar från 2025 för att sedan förbjuda all försäljning av fossilt bränsle i Sverige från 2030.

Debattartikel

”Utan en fungerande kontrollverksamhet, är regeringens löften inget annat än dimridåer”

Thomas Morell (SD) konstaterar att utan en fungerande kontrollverksamhet på vägarna, är regeringens löften om skärpningar bara en dimridå.

Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”

Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.

Debattartikel

Inrikesministern duckar för transportfrågorna?

Den 7 juni lämnade Thomas Morell (SD) in en interpellation med anledning av den forskarstudie, Cabotagestudien, som presenterades i samband med Vägtransportfokus på Elmia den 2 och 3 juni. Enligt riksdagsordningen ska en interpellation besvaras inom två veckor vilket innebär den 21 juni i det här fallet. ”Jag kan ha en viss förståelse för att statsrådet har mycket att stå i, men att fördröja svaret till den 9 september är inte acceptabelt”, säger Thomas Morell.

Debattartikel

”Tomma tunnor skramlar mest”

Infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) inledningstal på Elmiaeventet Vägtransportfokus, har skapat reaktioner. En som har reagerat starkt på att ministern i sitt tal framhåller att regeringen framgångsrikt bekämpat den olagliga trafiken på våra vägar, är Thomas Morell (SD), som säger att den beskrivningen är felaktig.

Debatt

”Jag känner beundran inför Samskips trafikupplägg”

Samskip är en stor aktör som bedriver kombitrafik i bland annat Sverige. Det är mycket klimatsmart och troligen ekonomiskt fördelaktigt att köra upp heltåg från kontinenten till södra Sverige respektive till Mälardalen. Bra där Samskip!

Lagen om ”rätten att gå in i döden” måste korrigeras – nu!

I allt vad som sägs och påbjuds när det talas om trafiksäkerhet så är det att trafikanter skall interagera. Se varandra, förstå varandra, hjälpa varandra. För att med alla medel undvika att det sker en olycka. Men inte vid övergångsställe!?

Debatt

Thomas Morell (SD): ”Ska man skratta eller gråta?”

Det tycks inte finnas en bortre gräns när det gäller oförmåga att läsa, förstå och hantera lagstiftning. Reglerna kring kör- och vilotider är i grunden desamma i alla EU-länder. När det kommer till möjligheten att lagföra den som begår brott, vilar det på nationell lagstiftning. Så långt allt väl, men sedan strular det till sig, minst sagt.
DEBATTARTIKEL

Ronnie Mårtensson:

”Har du någonsin hört en åkare säga att han är nöjd?”

Den retoriska frågan i rubriken ställs gärna till den som ställt frågan om ett uppdrag är rimligt ersatt/betalt? Den svarande kommer alltså lätt ifrån att behöva ge ett seriöst och ärligt svar, genom att skylla på att det är åkarens reflexmässiga reaktion angående lönsamhet, att denne svarar ”alla priser är undermåliga”.