DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Det är statens skyldighet att straffa kriminella – inte åkeriägarnas”

I veckan fick jag svar av infrastrukturminister Tomas Eneroth och inrikesminister Mikael Damberg. Svaren har kommenterats av tidningen Proffs i en artikel.
Jag har själv svårt att avhålla mig från att kommentera svaren, låt mig därför ta det i tur och ordning.
Nokian

Bonus malus-systemet riskerar att sänka trafiksäkerheten

Regeringen har bestämt sig för att låta den nya metoden för att fastställa förbrukning och utsläpp för fordon, WLTP, få fullt genomslag i det nyss införda bonus malus-systemet. Därmed riskerar man att få fler trafikfarliga fordon på vägarna. Detta samtidigt som Trafikverket intensifierar sitt arbete mot nollvisionen och ett arbete inom EU pågår för att höja den gemensamma trafiksäkerheten.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Slutreplik till Jens Holm (V) av Thomas Morell (SD):

Samarbeta med SD för att genomföra nödvändiga åtgärder för att komma åt fusket

Det gläder mig att Jens Holm och vänsterpartiet ändå har insett behovet av kontroller på väg och att exempelvis beställaransvaret behöver förstärkas. Min inbjudan till vänsterpartiet och övriga partier kvarstår, ni får gärna ansluta er till Sverigedemokraternas förslag till särskild enhet för kontroller på väg, skarpare beställaransvar och andra nödvändiga åtgärder för att komma åt fusket inom transportnäringen. Så inleder Thomas Morell (SD) sin slutreplik till Jens Holm (V).
Hultsteins
PROFFS DEBATT

Replik till Jens Holm (V):

”Vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket?”

För en tid sedan skrev trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) en debattartikel med rubriken, ”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumping?” En minst sagt spännande rubrik och man ställer sig omedelbart frågan, vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket och den sociala dumpningen?
Aspök
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
Aspök

”Utredningsgruppen får inte bestå av expertis som sitter i någons knä!”

Läste nyss om minister Tomas Eneroths uttalande om hur man ska komma tillrätta med de olagliga transporterna. Ett välkommet uppvaknande och jag tänker inte sälla mig till kören som skriker om att det är för sent. Visst är det sent, men bättre det än aldrig.
VBG onspot

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel:
Trako Jul 2019
INSÄNDARE

Chauffören Tobias Krans:

”Hur kan ren diesel smutsa ner så mycket?”

Idag ser och hör man debatter om miljö både här och där. Skolungdomar som demonstrerar runt om på jorden för vårt klimats skull. Så inleder chauffören Tobias Krans sin insändare, baserad på tankar han haft under sina nattliga körningar…
Proffs_jul_19_480

”Tror politiker att vi åkare är dumma som gäss?”

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är bra att Proffs gärna skriver om politik, men du milde tid vad mycket strunt man ska få läsa/höra! Inte tidningens fel så klart, men det är ju inte utan att man blir förbannad. Så inleder Hans Agnez sin insändare.
Aspök
DEBATTARTIKEL

Lundgren och Morell (SD):

”Socialdemokraterna har uppenbara problem att hålla sig till sanningen”

Riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg (S) gör stor affär av socialdemokraternas förslag till förändringar kring den olagliga trafiken. Jodå, i ärlighetens namn, de ökade tiden för klampning från 24 timmar till 36 timmar, ett förslag som i praktiken har marginell effekt. Man gjorde också mindre ändringar i lagtexten kring beställaransvar, men sedan tog initiativförmågan slut.
Proffs_jul_19_480