”Sjukförsäkringen är inte trygg – den är väldigt sjuk”

En person drabbas av sjukdom och uppsöker läkare. Läkaren undersöker och utreder, samt gör en sakkunnig medicinsk bedömning av hälsotillstånd, arbetsoförmåga och behov av medicin.
Daf

Du glömde visst något när du körde hemifrån: Trafikvettet!

Chauffören Tobias Krans funderar över trafiksäkerheten så här inför semestertiderna som stundar. Oftast tänker du som trafikant troligtvis på att ta stänga av spisen och låsa ytterdörren innan du far iväg. Och att ta med dig körkortet! Men hur är det egentligen med det allra viktigaste? Fick du med dig det…?

Läs Tobias insändare:

södra
DEBATTARTIKEL

Peter Lundgren (SD) om rapporten ”SD i EU”:

– Därför röstade jag emot ”självklara” ja-frågor

EU-valet står för dörren och kampen mellan olika partier och dess kandidater hårdnar. I sociala medier blandas fakta friskt med antaganden och ibland rena lögner och påhitt. I valstridens hetta tycks inga medel vara förbjudna.
Aspök

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:
Meca Tunga Delar
DEBATTARTIKEL

Chauffören Tobias Krans:

”Åkerier står på kö till konkursförvaltarna på grund av höga bränslepriser”

Dyrt bränsle och inga kollektiva transportmöjligheter riskerar att utarma landsbygden – och därmed riskerar landets produktion av viktiga livsmedel att upphöra. Det skriver chauffören och landsbygdsbon Tobias Krans i sin debattartikel:
Nokian
DEBATTARTIKEL

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
Hultsteins

MRF: ”Sätt helljuset på skattehöjningarna!”

Minns ni Bensinskatteupproret? Några bilentusiaster tröttnade på att skatten på drivmedel ständigt höjdes och satte igång att samla in namnunderskrifter. De hade tre krav på våra makthavare: sänk bensinskatten, ta bort momsen på bensinskatten samt att införa samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik – alltså sex procent istället för 25 procent. Det blev en framgång. Över 1,8 miljoner skrev under och frågan lyftes i allt från tv-sända debatter till insändarsidor. Betänk också att detta var år 2007, före de sociala mediernas inträde.
Nokian
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.
VBG onspot

Transportstyrelsens svar till Morell: ”Inget kan vara mer felaktigt”

SD-politikern Thomas Morell påstår i en debattartikel i tidningen Proffs att Transportstyrelsens inte förstår lagstiftningen om kör- och vilotider. Inget kan vara mer felaktigt. Så inleder Kenneth Fors, utredare på Transportstyrelsen, sitt genmäle gällande debattartikeln som vi publicerade på tidningenproffs.se tidigare idag. Fors fortsätter: