DEBATTARTIKEL

Juristen Tommy Pilarp:

Har mobilitetspaketet löst problemen – eller skapat nya?

Många lever med förhoppningen att det nyligen godkända mobilitetspaketet kommer att lösa många av de problem som finns i transportbranschen. Men är problemen verkligen lösta – eller har EU rentav skapat nya?
Den frågan ställer sig Tommy Pilarp, jurist med EU transporträtt, konkurrensrätt och inre marknadsfrågor som specialitet, i sin debattartikel.
Hultsteins

Efterlyser positiva signaler från EU

I en debattartikel i Aftonbladet den 31 juli, skriver fem vd:ar i globala storföretag att tunga transporter måste ställa om till fossilfritt. "Politiken behöver leverera på kort och lång sikt, men besluten behöver tas redan i dag", menar de fem.
De båda kristdemokraterna Jörgen Nilsson och Lars Österberg skriver i sitt svar på debattartikeln att en omställning inte är alldeles enkel att genomföra – och att det krävs politiska insatser för att nå målet. Inte minst för att få åkerierna att våga satsa på fossilfria alternativ:
Daf

Fritt fram för kriminalitet – när ska polletten trilla ner?

Åtta år har förflutit sedan poliser vid tidigare länskriminalpolisen i Västra Götaland kunde konstatera att det fanns ett samband mellan den olagliga trafiken och annan kriminell verksamhet. I deras slutsatser fanns bevis för att de kriminella nätverken skapade finansiella resurser genom den olagliga trafiken. Pengar som sedan återinvesterades i annan kriminell verksamhet som narkotika. De kunde också konstatera att det förekom människohandel i den här verksamheten.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

HÄR STANNAR SVERIGE:

Varför svarar inte längre politikerna på våra frågor?

Vi i Här stannar Sverige, HSS, har historiskt sett haft bra kontakt med våra folkvalda. Vi har kunnat nå de flesta när vi har haft frågor.
Men det var under den första mandatperioden med sittande regering…
Diodhuset
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Likhet inför lagen – det gäller inte transportnäringen

En viktig princip är att alla hanteras utifrån texten i våra lagar och att det inte görs någon skillnad på personer eller företag, ett brott är ett brott och straffet skall träffa lika. I vardagstal kallar vi det för ”likhet inför lagen”!
Inom transportnäringen är den här viktiga principen på väg att luckras upp fullständigt! Åtskilliga är de exempel där utomnordiska medborgare gjort sig skyldiga till grova överträdelser men likväl undgått en straffrättslig åtgärd.
Hultsteins

Branschens framtid är beroende av politiker som förstår allvaret

Insändarskribenten Sven-Inge menar att det är dags att lägga upp en strategi för att innehållet i mobilitetspaketet ska få effekt. Han efterlyser ett brett samarbete mellan bland annat fack, chaufförs- och åkeriorganisationer samt att Sveriges politiker visar prov på ”verkstad”. Den svenska vägtransportbranschen är alldeles för bra för att bara försvinna, skriver han.
Daf

Mobilitetspaketet – hurra! Men vem ska utföra de komplicerade kontrollerna?

Jag har med intresse och efter bästa förmåga följt turerna runt arbetet med mobilitetspaketet. Som åkare har jag kastats mellan hopp och förtvivlan. Och till slut kom så resultatet från EU. Och det blev troligtvis så bra som man kunde önska. Eller?
Diodhuset
DEBATTARTIKEL

Johan Danielsson (S)

Nästa steg mot en sundare vägtransportbransch: ”Det måste kosta att åka dit!”

Nu har Europarlamentet för sista gången röstat om det så kallade vägpaketet, det vill säga nya EU-regler för att skapa mer ordning och reda på Europas vägar. Det har varit en lång resa men äntligen är vi framme.
Nokian
DEBATTARTIKEL

Jörgen Nilsson (KD):

Orimligt skattetryck för renare, tyngre och större ekipage

Hur kan det bli så, att när transportflottan får direktiv att ställa om från fossilt till fossilfritt bränsle, till exempel HVO100, så ska dessa beskattas för det? Det jag menar är att den svenska åkerinäringen investerar i nyare motorer, dyrare bränsle och större ekipage allt för att koldioxidutsläppen per transporterat ton ska minska – samtidigt som man diskuterar hur man ska beskatta denna bransch mer.
Diodhuset
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.
Daf