Ledare

MÅNADENS LEDARE

Sverige rullar – men hur länge till?

Det talas ofta om framtidens transporter. Elektrifierade, hållbara, smarta. Men verkligheten i branschen ser helt annorlunda ut. Här brottas åkerier och chaufförer dagligen med akuta utmaningar. En skriande förarbrist som hotar hela systemets funktionsförmåga. En grön omställning som riskerar att fastna i välformulerade strategidokument när elnäten inte räcker till och laddinfrastrukturen är närmast obefintlig (även om den börjar bli bättre). En växande illegitim konkurrens från oseriösa aktörer som systematiskt underminerar sund konkurrens. Och en politisk oförmåga att förstå, än mindre hantera, situationens allvar.
MÅNADENS LEDARE
Foto: Northvolt

Northvolts konkurs blev en väckarklocka för batteritillverkningens mörka baksida

Den svenska batteritillverkaren Northvolt, som en gång sågs som Europas stora hopp inom grön teknologi, har nyligen gått i konkurs. Trots stora investeringar och kontrakt med jättar som BMW och Volkswagen blev företaget aldrig lönsamt. Bland orsakerna finns produktionsproblem, förseningar och en alltmer osäker marknad för elbilsbatterier. Men Northvolts fall belyser inte bara ekonomiska utmaningar – det är även en symbol för de etiska dilemman som präglar batteriindustrin.
MÅNADENS LEDARE

”Det blåser inte – men annars är allt okej!”

Elpriserna fortsätter att ställa till det för Sveriges Elområde 3 och 4. Efter en någorlunda lugn period så har det plötsligt blivit ohemult dyrt att till exempel ta sig en dusch. Ännu dyrare har det blivit att stoppa laddkabeln i eluttaget på sin (dyra) elbil. Regeringen har i sanning tappat greppet – och i förtroende – då man oblygt torgför vikten av att elektrifiera samtidigt som man uppenbarligen kapitalt har misslyckats med att hålla elpriserna i schack.
MÅNADENS LEDARE
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

LEDARE: ”Branschen fick en tidig julklapp i år!”

Först och främst: Nu ska jag inte slå benen av sophämtningsföretagens ambitioner att gå över till miljövänligare fordon. Men jag har läst ”metervis” med texter som menar att eldrivna lastbilar och tillika komprimeringsaggregat ska göra att sopbilarna, i tysthet, kan tömma sopor i tätbebyggda områden – dygnet runt.
Men är det verkligen lastbilarna och deras påbyggnader som är det stora bekymret? Jag menar alltså rent ”ljudmässigt”.