”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Yara

Hur svenska är våra svenska dragbilsåkerier – egentligen?

I kölvattnet av de artiklar som vi publicerar på nätet, på temat ”Transportfusket i fokus”, är det vanligt att branschfolket i kommentarerna vid respektive artikel vill att speditörer och transportköpare i större utsträckning använder sig av svenska åkerier. När jag besöker trafikpolisen i Helsingborg i början av april, råkade jag komma mitt i en ”svenskinsats” - som var temat för dagens kontroll.
Nokian

Låt oss prata om hur verkligheten ser ut, Damberg!

Så snart vi lyfter en vägtransportfråga med berörda ministrar i regeringen, inleds svaren undantagslöst med samma ord i samma följd. Man radar genast upp tre punkter som man menar är ”kraftfulla satsningar för ordning och reda på våra vägar”. Men jag köper det inte!
StockholmTM

”Myndighetschefer ska inte fara med osanning”

Hastigheten har en oerhört stor betydelse för trafiksäkerheten i allmänhet och för utgången av en eventuell olycka i synnerhet. Så var det sagt! Jag tänker så klart på Transportstyrelsens och Trafikverkets i många fall bespottade debattartikel i Dagens Nyheter den 29 januari i år.
Yara

Resultatet oväsentligt – bara siffrorna ser bra ut!

Trafikpolisen fortsätter envist att kämpa mot transportfuskarna. Vi som anser oss vara vänner av ordning är nog alla glada för den lilla men ytterst kompetenta skara poliser som, trots stark motvind, väljer att inte blunda för buset.
Daf

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
StockholmTM

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!
Hultsteins

Skarpare ”cabotagetolkning” – på gott och ont

Transportstyrelsen har återigen kommit med en ny vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. När jag först fick höra talas om att en ny tolkning kommit, reste sig håret på armarna. Vad skulle nu detta innebära? Man vet ju faktiskt inte vilket ben myndigheten kan tänkas ställa sig på. Man har liksom ”överraskat” förr.
Nokian

Att göra armkrok och sjunga Kumbaya löser inga problem!

Våra artiklar om det tyska åkeriet som bland annat rapporterats (minst) 19 gånger för att ha använt förare från tredjeland utan förartillstånd, visar tydligt den verklighet som råder på våra vägar. På Elmia Lastbil talades det vitt och brett om hur man skulle lösa jätteproblemet med att locka nya förare för att lösa det stora rekryteringsbehovet. "Vi måste börja tala väl om branschen", löd receptet. Men är det verkligen så enkelt?
Aspök

”Du ska bli både glad och förbannad när du läser Proffs”

Tidningen Proffs fortsätter envist att peta i allt som rör branschen. I den tryckta tidningen lyfter vi med största nöje mycket av allt det goda som händer i branschen. I huvudsak berättar vi om hur du och dina kollegor har det i er vardag och om alla fina, seriösa företag som vi i Sverige kan stoltsera med.