Om det inte går att klampa ”på riktigt” – skärp lagen om överträdelse av myndighets bud

För vän av ordning är det frustrerande att se hur den organiserade kriminaliteten gång på gång tar nacksving på rättssystemet. Och även om många brott inte utförs av ligor och kriminella gäng, är det oftast silkesvantar som väntar den som på ett eller annat sätt har trampat utanför lagens ramar. Det gäller vid de flesta typer av brott, inte endast de som drabbar vägtransportbranschen.
Nokian

Chaufförsbrist? Bjud pensionärer på YKB-utbildningen!

Tusentals chaufförer behövs. Vi har hört det länge. TYA säger att bristen på förare är en viktig fråga för samhället och man menar att det i sin förlängning kan chaufförsbristen betyda att landets ekonomi stagnerar. Och jag är helt enig med TYA. Vägtransportbranschen är viktig för alla samhällsfunktioner, så klart!
Proffs_jul_19_480

Regeringen måste tala tydligare till Polisen

I slutet av augusti bjöd infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) in till pressträff för att berätta om hur regeringen vill angripa det växande problemet med oseriösa transportörer som breder ut sig på landets vägar. Detta samtidigt som en regelrätt nedmontering av trafikpolisens verksamhet tillåts ske inför öppen ridå.
Aspök

Det var en gång en kanin – som fastnade i solskyddet

Den som reser har något att berätta. Ett gammalt uttryck som jag tror att alla chaufförer kan skriva under på. Det är också något som man får ett kvitto på när man följer många chaufförsgrupper i sociala medier. Berättelserna är många, både dråpliga, roliga och allvarliga.
Yara

”Funktionell dumhet” en framgångsfaktor inom Polisen?

Jag slutade att köra yrkesmässigt år 2000. Bemanningsföretagen hade då blivit ett allt vanligare ”fenomen” i branschen och skällsorden haglade inte sällan över de åkerier som utnyttjade enmansföretagarna från öst som hyrde ut sig för en billig peng. Resten är historia och allt sedan dess har åkerinäringen ställts inför den ena utmaningen efter den andra.
Daf

Är öldrickande fotbollsfans viktigare än trafiksäkerhet?

Månaden som har gått sedan den förra utgivningen har bland annat innehållit ett ”EU-val”. Ett val som föregicks av ett kampanjande av sällan skådat slag. Och då menar jag inte i positiv bemärkelse.
VBG onspot

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Proffs_jul_19_480

Hur svenska är våra svenska dragbilsåkerier – egentligen?

I kölvattnet av de artiklar som vi publicerar på nätet, på temat ”Transportfusket i fokus”, är det vanligt att branschfolket i kommentarerna vid respektive artikel vill att speditörer och transportköpare i större utsträckning använder sig av svenska åkerier. När jag besöker trafikpolisen i Helsingborg i början av april, råkade jag komma mitt i en ”svenskinsats” - som var temat för dagens kontroll.
Nokian

Låt oss prata om hur verkligheten ser ut, Damberg!

Så snart vi lyfter en vägtransportfråga med berörda ministrar i regeringen, inleds svaren undantagslöst med samma ord i samma följd. Man radar genast upp tre punkter som man menar är ”kraftfulla satsningar för ordning och reda på våra vägar”. Men jag köper det inte!
Proffs_jul_19_480

”Myndighetschefer ska inte fara med osanning”

Hastigheten har en oerhört stor betydelse för trafiksäkerheten i allmänhet och för utgången av en eventuell olycka i synnerhet. Så var det sagt! Jag tänker så klart på Transportstyrelsens och Trafikverkets i många fall bespottade debattartikel i Dagens Nyheter den 29 januari i år.
Proffs_jul_19_480