Ge ”el-åkarna” möjlighet att producera sitt eget drivmedel

Elpriserna har på senare tid skenat i södra Sverige och har på så sätt påverkat åkeriernas investeringskalkyler betydligt vad gäller köp av elektriska lastbilar. Man borde därför från regeringshåll titta seriöst på möjligheten att som åkare producera sin egen elektricitet. Idag är det troligtvis inte särskilt lönt att satsa på till exempel en egen solcellsanläggning på garagetaket. Inte ens med statliga investeringsbidrag.

Verbala tics hjälper inte branschen

Det var inte utan att morgonkaffet höll på att fastna i halsen en söndag i mitten av oktober. I en debattartikel i GP förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth att han och hans kollegor i regeringen ”har genomfört åtgärd efter åtgärd för bättre villkor för yrkesförare”. Förvisso har man från regeringens sida haft ambitioner att förbättra, men frågan är om åtgärderna har varit så framgångsrika att det är något att basunera ut i dagspressen?
Jag står på en av polisens kontrollplatser och kliar mig i håret. Vad är det som har blivit bättre?

Behövs fackpressen – egentligen?

Sommaren sjunger på sista versen och hösten är i antågande. Hoppas att du har kunnat njuta av både värme och avkoppling.
Nu laddar vi för en spännande höst, med nya friska tag. Det råder definitivt ingen brist på uppslag för oss att arbeta med.

”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme

Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.

Katalysatorstölderna har ökat med 4 300 procent – so what?

Ifs bilbrottsbarometer 2021 pekar på att bil- och bildelsstölderna i Sverige ökar. Sättet att utföra brotten på blir dessutom allt mer sofistikerade, högteknologiska och organiserade. Och, skriver försäkringsbolaget, den kriminella verksamheten har blivit föremål för internationell brottslig verksamhet.

”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren

Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.

Eneroth – när ska det bli ”ordning och reda”, egentligen?

Är det nu det är dags att sluta prata rappakalja och istället visa lite handlingskraft på riktigt? Hovrätten friade i början av maj DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Tingsrättens friande dom i oktober förra året gav vatten på kvarnen hos ministrar och andra som valt att sitta ner i båten och dunka varandra i ryggen. ”Nu har vi minsann skapat ordning och reda”. Jo, tjena!

Manipulation kostade 320 000 i Danmark – men inget i Sverige

Under en poliskontroll av ett polskt trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs på kontrollplatsen visar positivt. Tumult uppstår, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.

Snart kan du möta oss i en fjärde kanal!

Sverige toppar förra årets statistik för patentansökningar i EU. Under det första ”corona-året” flödade kreativiteten hos det svenska folket. Även här på tidningen har vi funderat på hur vi kan vidareutveckla vårt arbete i vår strävan att hela tiden bli bättre. Och nu kan vi presentera en nyhet för dig som läser Proffs – och som annonserar i våra kanaler!

Det kan bli kallt i stugorna när de elektriska lastbilarna rullar ut

I det här numret har vi lagt lite extra energi på artiklar om just energi. Du kommer att kunna läsa en hel del om elektrifiering av vägtransporter. Inte alls mycket om tekniken i lastbilarna, det hoppar vi över den här gången.
Istället har vi försökt att reda ut begreppen vad gäller själva el-infrastrukturen och energiförsörjningen. Klarar elinstallationen i din fastighet av att försörja lastbilens batteriladdare med ström? Och kommer den svenska elproduktionen att räcka till?
Artiklarna har vi planerat och jobbat med under en längre tid. Och just nu är ämnet hetare än någonsin.