Snart kan du möta oss i en fjärde kanal!

Sverige toppar förra årets statistik för patentansökningar i EU. Under det första ”corona-året” flödade kreativiteten hos det svenska folket. Även här på tidningen har vi funderat på hur vi kan vidareutveckla vårt arbete i vår strävan att hela tiden bli bättre. Och nu kan vi presentera en nyhet för dig som läser Proffs – och som annonserar i våra kanaler!

Det kan bli kallt i stugorna när de elektriska lastbilarna rullar ut

I det här numret har vi lagt lite extra energi på artiklar om just energi. Du kommer att kunna läsa en hel del om elektrifiering av vägtransporter. Inte alls mycket om tekniken i lastbilarna, det hoppar vi över den här gången.
Istället har vi försökt att reda ut begreppen vad gäller själva el-infrastrukturen och energiförsörjningen. Klarar elinstallationen i din fastighet av att försörja lastbilens batteriladdare med ström? Och kommer den svenska elproduktionen att räcka till?
Artiklarna har vi planerat och jobbat med under en längre tid. Och just nu är ämnet hetare än någonsin.
VBG onspot

Jorden går sannolikt inte under om lättlastarna slipper malusen

När vi nu äntligen har lämnat år 2020 bakom oss är det knappt man vill titta i backspegeln. För många har det gångna året inneburit idel elände, även om det så klart finns många som har upplevt blomstrande tider i pandemins kölvatten.
Prenumeration 2020-09

Deklarera går bra – men varför funkar inte YKB-utbildning via nätet?

Ett märkligt och omvälvande år läggs snart till handlingarna. Coronapandemin har sannerligen vänt upp och ner på det mesta och samhället har ställt inför tuffa prövningar, inte minst har många företagare fått se sina livsverk raseras. Tuffast har det naturligtvis varit för alla som har förlorat sina nära och kära på grund av covid-19. Så här i juletid skänker vi en extra tanke till alla som drabbats.

Varför duckar Eneroth för mina frågor?

Du som har läst Proffs de senaste åren känner troligtvis till att vi många gånger har efterlyst de etthundra så kallade ”cabotagemiljonerna” som regeringen säger sig ha tillfört Polismyndigheten i syfte att dra åt tumskruvarna på cabotagefuskarna. I ord låter det som en god sak, men i ”handling” blev det mest pannkaka.
Hultsteins

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.
Daf

Rättegången blev en dikeskörning – eller..?

I början av september hölls huvudförhandlingar i Helsingborgs tingsrätt gällande brott mot beställaransvaret. På den åtalades bänk satt vd:n för DSV Road i Sverige, Magnus Malmqvist. Vid hans sida, företagets juridiska ombud Tommy Pilarp.
Rättegången blev en märklig tillställning på flera sätt. Inledningsvis, redan före förhandlingarna, träffade jag och min kollega åklagaren som direkt berättar att hon börjat läsa in sig i ärendet dagen innan. Hon gav intrycket av att redan ha gett upp. Att sannolikheten för en fällande dom inte var speciellt stor.
Hultsteins

Proffs – en 30 år gammal tuffing

För 30 år sedan såg den allra första Proffstidningen dagens ljus. För exakt 16 år sedan satte jag mig ner på chefredaktörsstolen. Men redan 1992, för 28 år sedan, skrev jag min första artikel i tidningen. Åren går sannerligen snabbt…
VBG onspot

Danskarna kan – i Sverige försöker vi inte ens…

Jag ligger i skrivande stund i hängmattan och njuter av lite semesterledighet. Ett av mina tillkortakommanden (jo, jag har flera sådana) är att jag aldrig riktigt kan släppa jobbet. Mina tankar kretsar ofta kring transportbranschen och tidningen Proffs när det är tyst omkring mig. Som nu.

Fusk, okunskap eller slarv bakom de otillåtna cabotagen?

Vissa artiklar berör med än andra. Coronaeländet har i månader prövat samhället och har i huvudsak inneburit idel tråkiga rubriker. Men så plötsligt händer det – en chaufför poppar upp och vänder upp och ned på tillvaron. I positiv mening. Inte för att han råkar ha ett av de absolut viktigaste jobben utan för att han är just den fina människa som han är och som genom sitt sätt att leva och vara gör skillnad för så oerhört många människor…
VBG onspot