Katalysatorstölderna har ökat med 4 300 procent – so what?

Ifs bilbrottsbarometer 2021 pekar på att bil- och bildelsstölderna i Sverige ökar. Sättet att utföra brotten på blir dessutom allt mer sofistikerade, högteknologiska och organiserade. Och, skriver försäkringsbolaget, den kriminella verksamheten har blivit föremål för internationell brottslig verksamhet.

”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren

Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.

Eneroth – när ska det bli ”ordning och reda”, egentligen?

Är det nu det är dags att sluta prata rappakalja och istället visa lite handlingskraft på riktigt? Hovrätten friade i början av maj DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Tingsrättens friande dom i oktober förra året gav vatten på kvarnen hos ministrar och andra som valt att sitta ner i båten och dunka varandra i ryggen. ”Nu har vi minsann skapat ordning och reda”. Jo, tjena!

Manipulation kostade 320 000 i Danmark – men inget i Sverige

Under en poliskontroll av ett polskt trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs på kontrollplatsen visar positivt. Tumult uppstår, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.

Snart kan du möta oss i en fjärde kanal!

Sverige toppar förra årets statistik för patentansökningar i EU. Under det första ”corona-året” flödade kreativiteten hos det svenska folket. Även här på tidningen har vi funderat på hur vi kan vidareutveckla vårt arbete i vår strävan att hela tiden bli bättre. Och nu kan vi presentera en nyhet för dig som läser Proffs – och som annonserar i våra kanaler!

Det kan bli kallt i stugorna när de elektriska lastbilarna rullar ut

I det här numret har vi lagt lite extra energi på artiklar om just energi. Du kommer att kunna läsa en hel del om elektrifiering av vägtransporter. Inte alls mycket om tekniken i lastbilarna, det hoppar vi över den här gången.
Istället har vi försökt att reda ut begreppen vad gäller själva el-infrastrukturen och energiförsörjningen. Klarar elinstallationen i din fastighet av att försörja lastbilens batteriladdare med ström? Och kommer den svenska elproduktionen att räcka till?
Artiklarna har vi planerat och jobbat med under en längre tid. Och just nu är ämnet hetare än någonsin.

Jorden går sannolikt inte under om lättlastarna slipper malusen

När vi nu äntligen har lämnat år 2020 bakom oss är det knappt man vill titta i backspegeln. För många har det gångna året inneburit idel elände, även om det så klart finns många som har upplevt blomstrande tider i pandemins kölvatten.

Deklarera går bra – men varför funkar inte YKB-utbildning via nätet?

Ett märkligt och omvälvande år läggs snart till handlingarna. Coronapandemin har sannerligen vänt upp och ner på det mesta och samhället har ställt inför tuffa prövningar, inte minst har många företagare fått se sina livsverk raseras. Tuffast har det naturligtvis varit för alla som har förlorat sina nära och kära på grund av covid-19. Så här i juletid skänker vi en extra tanke till alla som drabbats.

Varför duckar Eneroth för mina frågor?

Du som har läst Proffs de senaste åren känner troligtvis till att vi många gånger har efterlyst de etthundra så kallade ”cabotagemiljonerna” som regeringen säger sig ha tillfört Polismyndigheten i syfte att dra åt tumskruvarna på cabotagefuskarna. I ord låter det som en god sak, men i ”handling” blev det mest pannkaka.

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.