”Att ens behöva tolka cabotagereglerna känns märkligt”

Alla människor är på olika sätt berörda av den pågående Corona-pandemin. Här i landet får vi varierande förhållningsregler från regeringen och Folkhälsomyndigheten som vi uppmanas att hålla för att minimera smittorisken. Vi förutsätts inte bara följa reglerna och råden utan också se till att vi tillämpar dem lojalt i syfte att så många som möjligt ska klara sig från pandemins följdverkningar. ”Leta inte kryphål och undantag från normerna!” uppmanas vi av en minister med till synes sträng uppsyn.
Wabco

Polisen borde hålla tyst om sina nykterhetskontroller

Statens brottsbekämpning, genom sina brottsbekämpande myndigheter, bör ofta ske utan att pågående verksamhet offentliggörs. Sekretessen är viktig och oftast också förståelig för de flesta. Ibland motiveras emellertid ett offentliggörande av polisens agerande att det kan vara brottsförebyggande att lämna ut uppgifter.
VBG onspot

Grundlagen eller ”djungelns lag” – vilken gäller idag?

I en sann demokrati väntas ett flertal viktiga principer gälla. Bland dem är alla människors lika värde och likheten inför lagen centrala. För närvarande är det inte bara grundlagar, andra lagar, förordningar och lokala trafikföreskrifter vi har att förhålla oss till. Även föreskrifter och rekommendationer har tillkommit som en följd av den coronapandemi vi är inne i och som skördat så många dödsoffer.
Wabco

Staten måste ta greppet om kriminaliteten

Kampen om makten mellan staten och de kriminella gängen i de särskilt utsatta områdena fortsätter på ett för alla tydligt sätt. Nu är diskussionen i full gång också om gängens vägspärrar och kontroller av människor inom vad gängmedlemmar betraktar som ”sina” marker.
HBA Fordonsteknik AB

Ytterligare en synnerligen betydelsefull trafikpolis har lämnat myndigheten

I början av juni fick jag den stora äran att samtala på ”coronadistans” från Visingsö med en alldeles äkta trafikpolis. Inte vilken polis som helst alltså utan en synnerligen betydelsefull trafikpolis. Hans namn är Sören Johansson. Det är inte han själv, vill jag framhålla, som påstått sig vara synnerligen betydelsefull även om han kanske håller med mig om att han är det.
Hultsteins

”Körkort är ingen medborgerlig rättighet”

För den som har körkort kan sjukdom vara diskvalificerande för innehavaren som kan mista sin behörighet. Det är lätt att förstå att sådana regler måste finnas av säkerhetsskäl. Åtminstone så länge frågan inte berör en själv.
Prenumeration 2020-09

”Vi lever som i rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning”

Coronatiden med allt vad pandemin innebär börjar kännas som en evighet nu. I skrivande stund har vi levt i ovisshet i hela fyra månader.
Wabco

Corona – vår tids obarmhärtiga och osynliga fiende

Det är jobbigt för de flesta människor att leva i en tid av stark press, oro och – inte minst – ovisshet. Alla inser omedelbart vad jag tänker på. Corona eller kanske mer stringent Covid-19 är det så klart. Vår tids obarmhärtiga och osynliga fiende. Där sakkunniga ofta strider med varandra i frågan om hur bekämpningen bör gå till på mest effektivt sätt. Inte precis lätt för en amatör att göra egna bedömningar utom när det gäller vikten av att noga och ofta tvätta händerna.
VBG onspot

Att tiga i rätten är en mänsklig rättighet

I brottmål är åklagarens bevisbörda – med rätta – alltid tuff. Det ska den vara i en väl fungerande rättsstat. Den som är misstänkt eller tilltalad för brott har ingen prestationsskyldighet. Det innebär att han eller hon kan förhålla sig helt passiv och iaktta vad åklagaren kan jobba fram i form av bevisning.
HBA Fordonsteknik AB

Allt att vinna på en starkare trafikpolis

När polisens trafikövervakning inte är kontinuerlig ökar trafikriskerna påtagligt. Många förare utnyttjar den då rådande nästan ”laglöst land”-situationen och bestämmer själva med vilken hastighet de ska färdas. Också många andra trafiksäkerhetsnormer nonchaleras. En viktig sådan är skyldigheten att hålla avstånd till närmast framförvarande fordon. Men också att alltid fokusera på den oftast växlande trafiksituationen och aldrig som förare ägna uppmärksamhet åt mobil eller dator.
Hultsteins