SVEN-ERIK ALHEM

Efter olyckan på E4:

”Det borde vara lättare att mista trafiktillståndet”

De allra flesta tunga transporter i landet sköts säkert på ett bra och professionellt sätt. Det finns många seriösa åkeriföretag liksom utmärkta yrkesförare. Likväl finns det anledning att känna oro. Det har inträffat många incidenter med tung trafik inblandad. Vi vet att en enda felmanöver från en förare av ett tungt fordon kan orsaka en olycka med mycket allvarliga följder.

58-åring slapp straff efter brottsprovokation

Polisen får aldrig provocera fram ett brott som en person inte skulle ha begått om provokation inte förekommit. I Svea hovrätt frikändes nyligen en 58-årig man som dömts till ett långt fängelsestraff i tingsrätten för synnerligen grovt narkotikabrott och grov narkotikasmuggling. Hovrätten fann nämligen att utredningen inte var tillräcklig för att hovrätten skulle kunna dra slutsatsen att han skulle ha deltagit i en transport av en stor mängd narkotika in i Sverige utan polisens provokation.

Fler trafikpoliser och högre böter – det skulle hjälpa!

Förare i trafiken som framhärdar i att själva bestämma i vilken hastighet de ska färdas visar ofta en överlägsen attityd till polisen om de försöker sätta dit dem. Särskilt om hastigheten är extremt mycket högre än den tillåtna. Hänsynslösa fartdårar har liten förståelse för att polisen ska ägna kraft åt att komma åt just dem i stället för ”att jaga riktiga kriminella”.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.

”Riktiga trafikpoliser – enda sättet att närma oss nollvisionen”

Det är naturligtvis glädjande när Transportstyrelsen går ut med information om att ”endast” (min anmärkning) 190 människor omkom i olyckor på våra svenska vägar under år 2020. Så lågt dödstal har det inte varit på väldigt lång tid. Knappast någonsin. Men så måste också följdverkningarna av den i sammanhanget svårbedömda pandemin tas med i beräkningen. Och just pandemins betydelse behöver Transportstyrelsen fundera vidare på.

Varför polisanmäler inte Postnord bluffmejl?

Vore jag chef för Postnord skulle jag vara mån om att varje försök att kriminellt använda varumärket i form av företagsnamnet eller genom förfalskad logga blev polisanmält. Som privatperson utsattes jag nyligen för att någon som utgav sig för att företräda Postnord via mejl krävde mig på ett mindre tillkommande fraktbelopp i nära anslutning till att jag gjort ett nätköp.

Rättssäkerhetsgarantier gäller för alla

Det är alltid känsligt när någon som arbetar inom rättsväsendet blir misstänkliggjord för brott. Samtidigt är det viktigt att slå fast att samma rättssäkerhetsgarantier gäller för alla. Det är således ingalunda klarlagt bara för att misstanke uppkommer att ett brott verkligen ägt rum.

”Konkurrerande utvecklingsalternativ är av godo”

Det är mycken diskussion om vaccindoser och om prioriteringar. Hur rättvist fördelas doserna? Följs ingångna avtal? Vilket vaccin är mest verksamt? Duger ett visst vaccin också för äldre? Går det privat att komma före i kön till exempel genom att privat köpa vaccin?

Vem mer än lagstiftaren tycker annorlunda om blåljussabotage?

I coronatider har det moraliska ansvaret ofta känts särskilt allvarstungt när det gällt att minska risken för smittspridning. Den straffrättsliga dimensionen har känts mer avlägsen. Från såväl Folkhälsomyndigheten som från statsministern själv och andra statsråd har uttalats stränga förhållningsregler om hur vi ska bete oss för att till varje pris minska risken för vidare smittspridning av covid-19.

”Att ens behöva tolka cabotagereglerna känns märkligt”

Alla människor är på olika sätt berörda av den pågående Corona-pandemin. Här i landet får vi varierande förhållningsregler från regeringen och Folkhälsomyndigheten som vi uppmanas att hålla för att minimera smittorisken. Vi förutsätts inte bara följa reglerna och råden utan också se till att vi tillämpar dem lojalt i syfte att så många som möjligt ska klara sig från pandemins följdverkningar. ”Leta inte kryphål och undantag från normerna!” uppmanas vi av en minister med till synes sträng uppsyn.