Cabotagetransport

Listar alla artiklar taggade med: Cabotagetransport

Ulric Långberg, transportpolitisk ansvarig på Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag.

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag:

”Att förare ska ha svenska löner när de kör i Sverige, är viktigt”

Ulric Långberg betonar att: ”Även om ny lagstiftning gör det möjligt att lättare kontrollera att transporterna håller sig inom lagstiftningen, är det avgörande att vi får en tillsynsorganisation som Sverige kan vara stolta över.” Sveriges Åkeriföretag vill hålla ihop regeringens förslag på ny lagstiftning tillsammans med en ny, dedikerad organisation för tillsyn av trafiken.
Foto: Tommy Holl, arkiv.

Öppet brev till ”spännbandsspeditören”

Svenska chaufförer tjänar orimligt lite i förhållande till det goda jobb de nästan undantagslöst utför och i jämförelse med alla andra LO-grupper. Svenska åkare har orimligt låg lönsamhet speciellt i perspektiv av hur investeringstyngd verksamheten är och hur obefintlig tryggheten i uppdragen är. Svenska chaufförer och åkare har en väldigt måttlig köpkraft på grund av att vi lever i ett högskatteland. Allt vi konsumerar som exempelvis livsmedel och boende, är dyrt.
Det är polisen som bestämmer vilken sida klampen ska låsas fast på. Inte speditören eller chauffören.

Tre dygn, fyra otillåtna cabotage, samma speditör

En speditör som bedriver kombitrafik i stor skala, fortsätter att sticka ut i mängden med sina hävdade kombitransporter som landar i misstänkta otillåtna cabotagetransporter. När ekipagen klampas, får förarna ofta sova i hytten – utan personlig utrustning för detta då den finns i ett chaufförshus i Katrineholm. ”Det är ett jäkla otyg det här”, säger bilinspektören om speditörens sätt att strunta i de umbäranden de orsakar förarna.