En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.
Åsikter
På tal om rattfyllerister och olagliga transporter:
Har storindustrin kört upp kniven i strupen på våra politiker?
Från min vilstol på verandan kan jag sitta och betrakta mitt Sverige där jag växt upp, arbetat och via skattsedeln bidragit med en ansenlig summa pengar till vårt gemensamma välstånd. Men jag känner inte igen mitt Sverige, det land där lika villkor, likhet inför lagen och rättssäkerhet var de grundläggande värderingarna.
Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl
Satt SD och sov i Trafikutskottet?
Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.
Debattartikel av SD:
Frågar man inget får man inget veta
I många tidningar har det florerat en debattartikel från bl.a. Jessica Rosencrantz och Sten Bergheden (M) om att SD på lastbilsområdet i riksdagens trafikutskott skulle ha hindrat ett antal viktiga reformer för att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft. Detta är rakt igenom falskt och direkt vilseledande.
Kräver ökad säkerhet och framkomlighet på rv 83/84
Åkerinäringen är tillsammans med påbyggnadsbranschen tydlig. Bättre framkomlighet och förkortade restider är en förutsättning för utveckling av näringsliv och kommuner och därmed tillväxt. Vi lyfter fram ett antal intressanta synpunkter på förbättringsförslag, för att uppnå ett bättre vägnät i nedre Norrlands inland, framförallt en framkomligare riksväg 83/84. Övergripande eftersträvas en väg som inte bara underlättar för tung trafik, utan för alla trafikslag. Ett transportsystem som gynnar den lokala utvecklingen är livsviktig även för åkerinäringen, eftersom den är beroende av ett stabilt och helst växande kundunderlag.
Handlingsförlamade politiker och överbetalda lobbyister hotar vår bransch
Lastbilar försvinner, registreringsskyltar försvinner, diesel, däck, spännband, lampor och brandsläckare försvinner. När sjutton ska våra politiker reagera? Eller rättare sagt ? när ska de göra något?
GEGÖ & ENGSTRÖM:
Speditörernas prispress riskerar fälla svenska åkerier
För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.
Replik på artikeln ”Snälla facket – vi är inga rasister”
Bäste "Fackligt ansluten", som valt att inte framträda med namn:
Tidningen Transportarbetaren har inte stängt ner någon dansk motsvarighet till "Här stannar Sverige!". Däremot har vi i en artikel rapporterat att den person som drog igång den danska motsvarigheten är en man som gjort sig känd i Danmark för klart rasistiska uttalanden.
Bergheden (M): ”Stärk den svenska åkerinäringen”
Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.
Ge inte upp – ”Only the Dead Fish Follow the Stream”
Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!