Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.

Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.
Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt mer än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!
Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!
För några dagar sen uppstod en situation som fick blodtrycket att stiga rejält. Personer som inte är i branschen, men hört händelsen tror att man skämtar, men nej det här är vår verklighet. Min tanke är: vet politiker och myndighetspersoner något om hur vardagen och verkligheten ser ut för åkerinäringen?
Mitt namn är Per Petersson, jag bor i Skånes Fagerhult och med denna text ska jag försöka beskriva det värsta jag har varit med om under mina 16 år i chaufförsyrket.
Fredagen den 20 december fick jag ett sms jag inte trodde någon arbetsgivare skulle kunna förmå sig att skicka...
Nu har norrmännen upptäckt hur illa ställt det är med den digitala färdskrivaren.
Det är synnerligen enkelt att manipulera hela systemet och därmed undvika åtgärder från myndigheterna.
Nog är det märkligt det som sker inom transportsektorn och man har tagit sig för pannan mer än en gång.
Titta på bilden och fundera ett ögonblick över det ni ser.
Vi vet inte om däcken som ligger på marken är stulna, men vi vet att flera stora stölder av däck skett i området ? finns ett samband? Ingen vet och framför allt verkar inte polisen fundera så mycket över det heller.
Var hamnar de gamla däckstommarna? Hamnar de någonstans i naturen?
Miljöbrott ? vem bryr sig?
Regering och riksdag har det yttersta ansvaret för landets väl och ve. Att kunna bedriva företagande torde vara en självklarhet, men så är inte situationen idag. Brott skall inte löna sig, den uppfattningen ställer majoriteten av svenska folket upp på.
Men när det gäller transporter blir situationen något märklig. Helt plötsligt är det OK att det stjäls diesel, att fordonen rullar med allvarliga tekniska brister och att tillstånd för yrkesmässig trafik saknas.
Under loppet av en vecka har polisen tagit tre grova rattfyllerister i tunga fordon. Gemensamt för samtliga tre fall är att det är fråga om utländska förare. Givetvis finns det även svenskar som gör sig skyldiga till rattfylleri, inte tal om annat. Oavsett vilket är det fråga om ett allvarligt brott där man utsätter andra människor för stor fara.
Det märks tydligt att representanter i maktställning inte gärna tar tag i problemen med olagligt cabotage, kriminalitet och stölder som är resultatet av den fria rörligheten inom EU.