”Poliser ska ha högre lön”. Har ni hört det förut? Politiker bjuder över varandra i tal och skrift för att göra polisyrket attraktivare i syfte att stävja brottsligheten. Och i såväl budgetar som skuggbudgetar skickar man in den ena miljonen efter den andra för att visa att man menar allvar.
Men vad hjälper det när myndigheten själv glömmer bort att äska pengar till en så naturlig sak som den årliga lönejusteringen?
Trafikpolisen
Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Klippte otillåtet cabotage efter gräslig gräsklippartransport
Polisaspiranterna som i veckan har tillbringat arbetsdagarna tillsammans med Västerås yrkestrafikgrupp, fick snabbt en inblick i trafikpolisens verksamhet. Det som började med en osurrad gräsklippare, slutade med ett misstänkt otillåtet cabotage.
MÅNADENS LEDARE
”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme
Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.
MÅNADENS LEDARE
Katalysatorstölderna har ökat med 4 300 procent – so what?
Ifs bilbrottsbarometer 2021 pekar på att bil- och bildelsstölderna i Sverige ökar. Sättet att utföra brotten på blir dessutom allt mer sofistikerade, högteknologiska och organiserade. Och, skriver försäkringsbolaget, den kriminella verksamheten har blivit föremål för internationell brottslig verksamhet.
SVEN-ERIK ALHEM
Fler trafikpoliser och högre böter – det skulle hjälpa!
Förare i trafiken som framhärdar i att själva bestämma i vilken hastighet de ska färdas visar ofta en överlägsen attityd till polisen om de försöker sätta dit dem. Särskilt om hastigheten är extremt mycket högre än den tillåtna. Hänsynslösa fartdårar har liten förståelse för att polisen ska ägna kraft åt att komma åt just dem i stället för ”att jaga riktiga kriminella”.
Åkeriet som bad bilinspektören ”fara åt helvete” i nytt manipulationsärende
För några månader sedan utspelade sig en annorlunda händelse på polisens kontrollplats vid Helsingborg. För att göra en lång historia kort så handlade det om ett utländskt ekipage där polisens misstankar var flera till antalet. En tumultartad kontroll som slutade med att såväl föraren (som inledningsvis belades med handfängsel) som ekipaget försvann från platsen. Och trots välgrundade brottsmisstankar, slutade det hela med att chauffören efter ett åklagarbeslut kunde dra iväg med ekipaget utan att någon teknisk undersökning hade hunnit göras.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften
I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”
”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut.
Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.
Bärgare beställdes, avbeställdes och beställdes på nytt efter ”löfte om klampning”
När Västerås yrkestrafikgrupp är på väg till Karleby kontrollplats noterar de ett svenskregistrerat lastbilsekipage som står stilla på en påfart.
- Vi bestämmer oss för att stanna till för att se efter vad som inträffat.
Skicket på ekipaget ledde till en flygande besiktning, vilket det skulle visa sig finnas fog för.
- Vi bestämmer oss för att stanna till för att se efter vad som inträffat.
Skicket på ekipaget ledde till en flygande besiktning, vilket det skulle visa sig finnas fog för.
”Hyttvila” och otillåtet cabotage kostade 60 000
I måndags förra veckan stoppade Västerås yrkestrafikgrupp bland annat ett litauiskt ekipage för rutinkontroll. För åkeriets del kostade den kontrollen 60 000 kronor – plus hotellvistelse för chauffören.