De här däcken har sett sina bästa dagar. För länge sedan. De här däcken har sett sina bästa dagar. För länge sedan.

24 ton dåligt säkrad betong på ekipage med katastrofala däck

”Jag har aldrig tidigare varit med om att underkänna fyra drivdäck på en och samma gång”, säger bilinspektören i Helsingborg. Och att däcken blev underkända går knappast att argumentera emot. De bokstavligt talat smulades sönder när bilinspektören petade på dem. Ombord på trailern låg dessutom 24 ton betongelement – som dessutom inte var tillräckligt säkrade. På väg till Idre!

På onsdagen kontaktar gränspolisen i Helsingborg sina kollegor på trafikpolisen. Anledningen var att man tvivlade på att lastsäkringen var tillräcklig på ett ekipage som man hade stoppat i Helsingborgs hamn.
– Och det stämde. Föraren fick böter och därefter eskorterades han till en terminal där han fick hjälp med att säkra godset, berättar trafikpolisen Jesper.

Samtidigt stoppar tullens personal ett annat ekipage, ett bulgariskt ekipage som genast väckte bilinspektör Tommy Bergs intresse.
– Samtliga däck på drivaxeln, fyra till antalet, var i så dåligt skick att man med fingrarna i princip kunde dra bort slitbanan från stommen, förklarar Jesper.

För bilinspektör Tommy Berg innebar onsdagens stopp en ny erfarenhet.
– Vi anmärker förvisso på däck någon gång varje vecka, men jag har aldrig tidigare varit med om att underkänna fyra drivdäck på en och samma gång, på ett och samma fordon, säger han.

Och det var dessutom inget lätt gods som låg på trailern. Totalt 24 ton i två sektioner.
– Den bakre delen av godset, cirka 12 ton betongelement, saknade förstängning framåt, berättar Jesper.

Tommy Berg kunde konstatera att mellanrummet mellan den främre och bakre sektionen på trailern var cirka 30 – 40 centimeter, som sagt utan förstängning, något som kan få svåra konsekvenser vid till exempel en kraftig inbromsning.

Inte mycket till lastsäkring. Det blev därför bakläxa för chauffören. Först på torsdagen kunde transporten fortsätta – efter att samtliga däck på drivaxeln hade bytts.

Även utan någon större fantasi kan man förstå det allvarliga i situationen. Men tittar man på ”sista raden” på böterna, ger det helt andra indikationer.
– Totalt, efter rabatt, kostade det chauffören 3 750 kronor, säger Jesper.

Chauffören lyckades säkra godset på plats i hamnen. Men för att få lov att köra vidare måste även de dåliga däcken bytas.

Dagen lider mot sitt slut och föraren av det bulgariska ekipaget har inte lyckats lösa däckbytet. Dragbilen klampas därför tills åkeriet har lyckats lösa uppgiften.
– Och här gäller alltså inte 36-timmarsregeln för klampningen, understryker Jesper avslutningsvis.

När Proffs kontaktar trafikpolisen idag, torsdag (vid lunchtid), håller en däckfirma som bäst på med att förse dragbilen med nya däck. Med ordentligt säkrat gods och säkrare däck betyder att en påtagligt säkrare transport nu kan fortsätt mot sin destination – om än ett knappt dygn försenad.

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-15 15:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Klampning Lastsäkring Trafikpolisen Trafiksäkerhet