Rekordtung drivaxel vägdes in på kontrollplatsen i Helsingborg

Yrkestrafikveckan i förra veckan avslutades för Helsingborgspolisens del med ett ”viktrekord”. Med ett drivaxeltryck på 17 240 kilo blev det stopp för fortsatt färd med den svenskregistrerade, tvåaxlade dragbilen. Och i såväl åkeriets som i chaufförens plånböcker grävdes djupa hål.

Yrkestrafikvecka betyder i grund och botten inte att det är ökad upptäcktsrisk för yrkestrafiken. Trafikpoliserna runtom i landet gör precis samma sak som under årets övriga dagar, nämligen kontrollerar just yrkestrafiken.

Men för chauffören i den svenskregistrerade dragbilen skulle just den veckan få en ekonomiskt kännbar avslutning.

När trafikpolis Christer Hansson är på väg ut till Långeberga i Helsingborg, under yrkestrafikveckans sista skälvande timmar, får han syn på ett trailerekipage som såg ut att vara väldigt tungt lastat.

Christer beslutar sig för att kontrollera ekipaget och lotsar det därför till Långeberga.

Väl uppe på vågen bekräftas hans misstankar. Drivaxeln på den tvåaxlade dragbilen väger in på 17 240 kilo. Ett rekord?
– Det här är i alla fall den tyngsta drivaxeln som jag har haft, berättar Christer.
– Mitt tidigare rekord, om man kan uttrycka sig så, låg på 15,5 ton på driven och då trodde jag aldrig att jag någonsin skulle hitta något som var tyngre. Men det gjorde jag, tillägger han.

Inte mycket till markfrigång. Ekipaget var tämligen självmarkerande och att polisen ville ta sig en närmare titt på det är inte så konstigt. (Klicka på bilden för förstoring)

Chauffören var dock inte omedveten om överlasten.
– Han hade tydligen påtalat för åkeriägaren att containern var alldeles för tungt, men det hjälpte uppenbarligen inte, konstaterar Christer Hansson.

Den tunga 40-fotscontainern hade chauffören lastat i Helsingborgs hamn, därefter hade föraren valt att köra via Österleden och vidare ut mot E4, för att därefter svänga av på E6 mot slutdestinationen i Ängelholm. Men trots att vägvalet innebar att transporten inte kom att passera kontrollplatsen, hamnade den ändå där till slut.

Utöver drivaxeltrycket vägdes dragbilens framaxel in på 6 720 kilo.
– Så det blev ju även böter för totalvikten på lastbilen.

Trailerns trippelaxlar vägde 26 380 kilo.

Christer summerar överlastavgift, grundavgift och böter.
– I runda slängar kostade det här 33 000 kronor.

Trailern vevade chauffören av på kontrollplatsen och en ny dragbil fick därefter rekvireras för att transporten skulle kunna fortsätta.

Drivaxeln fick verkligen bekänna färg.

Om artikeln

Publicerad: 2022-10-18 15:49
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Överlast Trafikpolisen