Sammanlagt 160 500 kronor kostade det åkeriet efter trafikpolisens rutinkontroll i Malmö. Speditören är i skrivande stund inte misstänkta för något brott. Sammanlagt 160 500 kronor kostade det åkeriet efter trafikpolisens rutinkontroll i Malmö. Speditören är i skrivande stund inte misstänkta för något brott.

Två(!) fordonskontroller gav statskassan ett tillskott på 220 500 kronor

Att ha dålig koll på dokumenten när man som utländsk transportör fraktar gods nationellt i Sverige kan bli en kostsam historia. Om man sedan dessutom bryter mot andra lagar och regler så blir notan snabbt ännu dyrare. Det fick en östeuropeisk åkeriägare och dennes chaufför erfara för lite drygt en vecka sedan.

En patrull från trafikpolisen i Helsingborg begav sig till Malmö hamn för att kontrollera den yrkesmässiga trafiken förra lördagen, den 15 oktober. Trots att det var helg, rullade lastbilstrafiken på.

Den två man starka patrullen, bestående av trafikpolis Farid Umeflod och bilinspektör Oscar Davidson bestämmer sig för att kontrollera ett östeuropeiskt trailerekipage som rullar in på hamnområdet.

Ganska omgående uppstår misstanke om att transporten är ett otillåtet cabotage.
– Väldigt bristfälliga dokumentationer av de cabotagetransporter som har utförts med dragbilen ledde till att det togs ett beslut om ett förskott på sanktionsavgift på 60 000 kronor, förklarar Oscar.

Men det skulle inte stanna vid det.
– Föraren kunde inte heller uppvisa någon utstationeringsdeklaration. Den trodde han att han hade glömt i en annan lastbil som han hade kört för två veckor sedan, men enligt data från förarkortet hade han kört en och samma bil i 29 dagar.

Nu plussades ytterligare 60 000 kronor på sanktionsavgiften, som därmed var uppe 120 000 kronor. Men …
– Föraren hade även hållit sin ordinarie veckovila i hytten samt att han vid sex tillfällen hade missat att ange gränspassager. Detta gjorde att sanktionsavgiften växte ytterligare. Och att föraren fick böter, tillägger Oscar Davison.

Åkeriets representant förstod inledningsvis inte hur de kunde misstänkas för otillåtet cabotage. Istället menar de att de körde en internationell transport.
– Deras förklaring var att de skulle ställa av trailern som dragbilen vid tillfället drog, i hamnen för vidare transport på färja till kontinenten. Men det betyder ju inte att man gör en internationell transport.

Åkeriet hade alltså bara att acceptera polisens bedömning. Allt som allt landade notan på 160 500 kronor. Ett belopp som inte betalades under lördagen och därmed hindrades fortsatt färd.

På torsdagen, fem dagar senare betalades dock såväl böter som sanktionsavgifterna i sin helhet och transporten kunde därmed fortsätta.

Dagen efter ”lördagskontrollen” i Malmö hamn höll sig Farid och Oscar i trakterna runt Helsingborg. Och ytterligare ett östeuropeiskt ekipage i full färd med en misstänkt otillåten cabotagetransport.
– Det något märkliga det ärendet var att vi stoppade ekipaget på Österleden i Helsingborg. En väg som går parallellt med E6 och våra kontrollplatser vid Långeberga. Chauffören hade hämtat trailern ifråga i Trelleborg och skulle till Borås. Då kan man ju faktiskt få lov att fundera på vägvalet, säger Oscar Davidson.

Anledningen till att åkeriet nu misstänks för att ha kört otillåtet cabotage känns igen.
– Bristande dokumentation, suckar Oscar.

Däremot gick det snabbt med betalningen.
– Efter en timme hade förskottet på 60 000 kronor betalats, avrundar Oscar Davidson.

Vill du läsa fler artiklar om otillåtet cabotage? Klicka här!

Om artikeln

Publicerad: 2022-10-25 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Malmö Trafikpolisen Transportfusket Utstationering