Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Kombitrafik blev otillåtet cabotage – fick betala 60 000

Dragbilen rullade in i Sverige den 12 december förra året och sedan dess har den inte lämnat landet. Transportören hävdar att man kör kombitrafik, likväl slutade det med att företaget fick betala 60 000 kronor i förskott för att ha brutit mot cabotagereglerna.

Dansk åkare stod för förra årets sista cabotageärende i Helsingborg

Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.

Trafikpolisen i Eskilstuna klarade målen

Många är de artiklar vi skrivit om Eskilstuna yrkestrafikgrupps arbete och i januari 2021 sade trafikpolis och gruppchef Björn Thunblad att ”trafikpolisen i Eskilstuna vill ligga på topp”. Idag tycker han att de lyckats med det målet också trots både pandemi och att trafikpolisgruppen generellt sett har minskat i landet.

C-motion: Vill ha fler civilanställda på polisens kontrollplatser

I en motion vill centerpartisterna Martina Johansson och Mikael Larsson se en ökad samverkan ”mellan trafikpolisen och utbildade fordonskontrollanter”. De pekar på att antalet kontroller av till exempel godstransporter på väg har minskat och att förslaget innebär att "kontrollerna blir mer effektiva".

Tre som körde för samma speditör misstänkta för transportfusk – samma dag

I tisdags stoppar trafikpolisen bland annat ett bulgariskt ekipage på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Efter att ha konstaterat brister i transportdokumenten, landade ärendet i ett misstänkt otillåtet cabotage. Men förskottet på sanktionsavgiften betalades inte in om de 36 timmar som klampen satt på dragbilens framhjul – och när den låstes upp, försvann ekipaget från platsen.

Verbala tics hjälper inte branschen

Det var inte utan att morgonkaffet höll på att fastna i halsen en söndag i mitten av oktober. I en debattartikel i GP förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth att han och hans kollegor i regeringen ”har genomfört åtgärd efter åtgärd för bättre villkor för yrkesförare”. Förvisso har man från regeringens sida haft ambitioner att förbättra, men frågan är om åtgärderna har varit så framgångsrika att det är något att basunera ut i dagspressen?
Jag står på en av polisens kontrollplatser och kliar mig i håret. Vad är det som har blivit bättre?

Lastbilar, böter och sanktionsavgifter rullade in på polisens kontrollplats

För trafikpolisen i Helsingborg såg veckan ut att börja med en rattfylla. Chauffören i den bulgariska dragbilen blåste positivt i polisens sållningsinstrument och han fick därmed följa med till stadens polishus.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.

Polismyndigheten glömde begära pengar för lönehöjningar

”Poliser ska ha högre lön”. Har ni hört det förut? Politiker bjuder över varandra i tal och skrift för att göra polisyrket attraktivare i syfte att stävja brottsligheten. Och i såväl budgetar som skuggbudgetar skickar man in den ena miljonen efter den andra för att visa att man menar allvar.
Men vad hjälper det när myndigheten själv glömmer bort att äska pengar till en så naturlig sak som den årliga lönejusteringen?

Klippte otillåtet cabotage efter gräslig gräsklippartransport

Polisaspiranterna som i veckan har tillbringat arbetsdagarna tillsammans med Västerås yrkestrafikgrupp, fick snabbt en inblick i trafikpolisens verksamhet. Det som började med en osurrad gräsklippare, slutade med ett misstänkt otillåtet cabotage.

”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme

Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.