Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Inte heller tyska BAG kan kontrollera nya färdskrivaren

Den svenska trafikpolisen kan som bekant inte ladda ner och analysera data från den nya typen av färdskrivare, den ”smarta”. Men är det endast vi i Sverige som inte klarar av det? Tyska BAG borde väl fixa det? Liksom norska och danska myndigheter – eller?
Hultsteins

Otillåtet cabotage ledde till anmälan för brott mot beställaransvaret – igen

Runt midnatt natten mot den 10 september, mötte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett ekipage som de ville kontrollera. De tog det med sig till Malmköping. Det slutar med ett otillåtet cabotage och en anmälan om brott mot beställaransvaret. Kombidirektivet fortsätter att missbrukas, säger bilinspektören.
Meca Tunga Delar

Trafikpolisen jobbar för att få bort ”kvarlämnade” dragbilar

Ett ekipage hämtat, en dragbil flyttad tillbaka till kontrollplatsen i väntan på att flyttas av Trafikverket, ett som snart är förverkat och ytterligare ett som står på tur att hanteras för att få ett avslut. I Västerås jobbar man på att bli av med fordonen som blivit kvar efter att ha varit klampade.
Aspök

Två speditörer anmäls för brott mot beställaransvaret

Kombitrafiken tillkom för miljöns skull. När ett ekipage går i kombitrafik och enheten exempelvis ska gå på järnväg, ska ”närmast lämpliga omlastningsstation” användas och efter EU:s uppluckring av sträckan på väg, handlar det om maximalt 150 kilometer på vägen dit. Det är relevant, mot bakgrund av hur kombitrafik utförs, att ställa frågan för vem det ska vara ”närmast lämpligt”. Speditören? Eller miljön? Och hur är det egentligen med transportföretagens kunskaper i ämnet? Här presenterar vi två ärenden som båda kommer att landa i anmälan om brott mot beställaransvaret.
TRP

Speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret – igen

Den aktuella speditören har den senaste tiden dragit på sig en rad anmälningar om brott mot beställaransvaret när åberopandet av kombitransport fallit och det istället blivit misstänkta otillåtna cabotage.
TRP

LKW om cabotageärendena: ”Vi har lärt oss en läxa”

Två LKW Walter-ekipage stoppas av trafikpolisen i Helsingborg. Båda blir misstänkta otillåtna cabotage. En av åkarna vägrar betala och när klampen senare låses upp, lämnar ekipaget platsen för att lossa godset trots att inga pengar betalats. LKW Walter berättar hur de agerat och att även de lärt sig av det inträffade.
TRP

LKW-åkare smet utan att betala när klampen togs av

En av trafikpolisens bilinspektörer i Helsingborg vinkar in ett bulgariskt trailerekipage. Bakom hänger en LKW-trailer. Föraren hävdar att han kör kombitrafik, men eftersom det mesta i dokumentväg är fel, landar det hela i ett otillåtet cabotage, något som åkeriet motsatte sig med all önskvärd tydlighet. Och innan det ärendet är avslutat, blir LKW Walter föremål för ytterligare ett otillåtet cabotage.
Daf

Åtta överlaster på två dagar – ”vi omhändertog två körkort”

”Jag kör ut och hämtar in något”. Så låter det ofta när Proffs besöker polisens kontrollplats i Helsingborg. Och att ”hämta in något” innebär inte sällan att det skrivs rapporter av olika slag, böter delas ut och körkort omhändertas.
Nokian

Trafikutskottets ordförande kräver svar om färdskrivarkontroll

Att trafikpolisen saknar möjligheter att kontrollera den nya typen av digital färdskrivare har fått trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) att reagera. Tidigare idag kunde vi rapportera om att Thomas Morell (SD) har skickat en skriftlig fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Holms fråga är adresserad till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
VBG onspot

Polisens oförmåga att kontrollera nya färdskrivare föremål för fråga till ministern

Att trafikpolisen saknar möjlighet att kontrollera den nya "smarta" färdskrivaren har fått Thomas Morell (SD) att författa en fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Morell vill veta vad ministern tänker göra för att säkerställa att polisen klarar sitt uppdrag att utföra kontroller i samtliga förekommande färdskrivare.