Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Lätt lastbil med udda påbygge hade 520 procents överlast

Vid första anblicken såg det ut som en tyngre lastbil, men visade sig vara en överlastad lätt lastbil. Om man bygger ett så stort skåp på ett fordon gör man det antagligen inte för syns skull, utan för att kunna lasta. Vid detta tillfället hade man lastat 520 procent för mycket.

Ny forskningsrapport visar:

Brister i polisens kontrollverksamhet drabbar seriösa åkerier

Igår, onsdag, publicerades en ny och omfattande forskningsrapport om polisens trafiksäkerhetsarbete från Linköpings universitet. Det är professor Stefan Holgersson, som tillsammans med Ossian Grahn och Sören Wictorsson har arbetat med studien. För vän av ordning och reda på vägarna samt för alla som värdesätter trafiksäkerheten, handlar det i många fall om nedslående läsning.
Gelins KGK

Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen

Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.
Hultsteins

Lucka i lagen kan betyda att…

Problem med överlastade fordon löser sig själv?

Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.
Nokian

Polisen har avslöjat ny metod för färdskrivarmanipulation

En irländsk förare snärjer in sig i lögner när yrkestrafikgruppen upptäcker en ny typ av färdskrivarmanipulation. Den första av sitt slag att hittas i Sverige. Det hindrade dock inte åkeriägaren att anklaga polisen för att antingen ha stulit trailern eller i vart fall möjliggjort att den kunnat stjälas samt för att ha brutit mot mänskliga rättigheter.
VBG onspot

Konsekvenserna störst för förarna av överlastade 3,5-tonnare?

Trafikverket skickade nyligen ut ett pressmeddelande där man pekade ut att den tunga trafiken ofta kör med överlast. En annan kategori trafikanter som inte heller tycks ha förstått innebörden av begreppet ”maxlast” är förarna av lätta lastbilar. Överlastade ”3,5-tonnare” är en vanlig syn bland annat på kontrollplatsen i Helsingborg och antalet för tunga ”lättlastare” tenderar inte att minska.
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...
VBG onspot

Cabotagesanktion betalades rekordsnabbt

Trots att cabotagetransporter i Sverige enligt EU:s statistikdirektorat Eurostat är ovanligt, är det desto vanligare att polisen avslöjar otillåtna cabotage. Om det beror på att statistiken är uppåt väggarna eller att den svenska trafikpolisen och dess bilinspektörer är väldigt ”pricksäkra”, överlåter vi till er läsare att avgöra.
Hultsteins

Morell (SD): ”Lägg ner trafikpolisen!”

I en artikel från TT tas frågan om överlaster på våra vägar upp. Artikeln belyser den ökade risk som överlastade fordon innebär för trafiksäkerheten, men artikeln belyser också att överlaster skadar våra vägar.
Låt oss slå fast att överlaster är allvarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt, ökar vägslitaget och påverkar det sunda företagandet negativt.
Nokian

Trafikpolisen:

”Trist när en aktör tillåts att återkommande uppta våra resurser”

Den vid det här laget välbekanta speditören som bedriver kombitrafik och ofta påträffas kring Västerås och Eskilstuna i närheten av den kombiterminal de använder, blev ännu en gång föremål för kontroll och ännu en gång landade det i ett misstänkt otillåtet cabotage. Speditören är rapporterad för beställaransvaret ett flertal gånger, men så länge rättssystemet inte hanterar ärendena, fortsätter yrkestrafikgruppens resurser att användas för att få bukt med situationen.
Gelins KGK

Otillåtna cabotage rullar in i en aldrig sinande ström

Otillåtna cabotage fortsätter att sysselsätta trafikpolisen. Men är alla avslöjanden resultatet av ett systematiskt fusk där man chansar på att kunna tjäna pengar på ett olagligt trafikupplägg? Högst sannolikt är det inte så illa. Fusk är troligtvis en vanlig anledning men även glömska, slarv och (inte minst) okunskap har resulterat i att många utländska åkerier har fått betala dyrt på landets kontrollplatser.
Nokian