Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Alla fel på ADR-transport – åkeriet riskerar företagsbot

Ett svenskt företag med svenska ägare och en svensk förare med ADR-intyg – vad skulle kunna gå fel med en ADR-transport då? I detta fallet nära nog allt. ”Det verkar som att man bara lastat och struntat i allt”, säger trafikpolisen i Göteborg.

Här slutade resan för ”mörkad” och osäkrad ADR-transport

Gods som inte har lastsäkrats tillräckligt är något som trafikpolisen upptäcker inte alldeles sällan. Även farligt gods som gömts bland annat gods är en farlig men inte helt ovanlig företeelse. Och när dessa båda brister kombineras, då är det en ”mix” som kan sluta i katastrof på mer än ett sätt.
- Det kan få allvarliga konsekvenser för både människor och miljö, förklarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg efter att nyligen ha hanterat ett sådant ärende.
Mabi_2020-02

Överlastad, otillåten cabotagetransport utan vinjett fast i kontroll

Det var mycket som inte stod rätt till med den bulgariska transporten. Trafikpolis Christer Hansson tar sig för pannan när han berättar om alla fel som upptäcktes vid kontrollen igår, torsdag.
- Jag vet inte, men det känns som att vi nog aldrig tidigare har haft ett ärende som spänner över så många lagstiftningar, säger han.
Mabi_2020-02
WEBB-TV

Polisens mc-instruktör Richard Karlsson:

”Lastbilar är mitt minsta bekymmer i trafiken”

Snödroppar och tussilago är säkra vårtecken. Liksom polisens motorcykelavrostningar. Och i går var det dags för årets första kurs i region syd. Proffs besökte övningsbanan i det nordvästskånska samhället Ljungbyhed när poliserna rullade in på den nedlagda flygflottiljen F5. I nedanstående videoinslag kan du bland annat hänga med en sväng på övningsområdet, sett ur förarens synvinkel.
Mabi_2020-02

Allt att vinna på en starkare trafikpolis

När polisens trafikövervakning inte är kontinuerlig ökar trafikriskerna påtagligt. Många förare utnyttjar den då rådande nästan ”laglöst land”-situationen och bestämmer själva med vilken hastighet de ska färdas. Också många andra trafiksäkerhetsnormer nonchaleras. En viktig sådan är skyldigheten att hålla avstånd till närmast framförvarande fordon. Men också att alltid fokusera på den oftast växlande trafiksituationen och aldrig som förare ägna uppmärksamhet åt mobil eller dator.
Hultsteins

Tvi tyckte chauffören om lastsäkringsböter

Trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg sitter i personalrummet på Långeberga kontrollplats och följer trafiken ute på E6 via tv-monitorer på väggen. Personbilstrafiken har minskat radikalt i dessa ”covid-19-tider” och även avstånden mellan långtradarna har ökat. Men trafiken är tillräckligt omfattande för att Farid och hans kollegor ska kunna fylla sina arbetsdagar. Vilket uppenbarligen inte uppskattas av alla.
Mabi_2020-02

Glömde släpet efter nattlig poliskontroll

Västmanlands yrkestrafikgrupp har tjänstgjort nattetid och senaste omgången blev det tre nätter i rad. Det får inte finnas tider på dygnet som alltid är ”säkra” för den som vill bryta mot gällande lagar och regler, resonerar man. Och det blev ett antal förare medvetna om varav en hade så brått från platsen att släpet blev kvar.
Hultsteins

Bötfälld chaufför läxar upp PROFFS: ”Ska inte publicera”

I en tidigare artikel har vi berättat om att Västerås yrkestrafikgrupp den 1 mars stoppade ett svenskt dragbilsekipage på väg från Gävle till Göteborg med fiskrens. Föraren godkände utan protest de böter han fick för överlast och för kör- och vilotidsbrott. Men när Proffs skrev om det inträffade ilsknade föraren till. Han förklarade att vi inte ska publicera om inte båda sidor får komma till tals. Tidningens chefredaktör konstaterar att föraren har lika fel i det som han hade med överlasten och kör- och vilotiderna.
Nokian

Polisens nationella huvudskyddsombud inför skyddsstopp för ”mängdblås” – i hela landet

På grund av coronaviruset, covid-19, har Polismyndighetens huvudskyddsombud nu beslutat om ett omedelbart skyddsstopp för alla systematiska ”LAU-kontroller” (nykterhetskontroller) som innefattar utandningsprov utan direkt misstanke om brott. Detta infördes först i region Bergslagen, men gäller nu för hela landet.
Aspök

Postnord kallas till Näringsdepartementet efter upprepade olagliga transporter

Strax före jul kunde Proffs avslöja att Malmöbaserade Alguns Åkeri avslöjats med att ha använt sig av förare som körde med dubbla förarkort. Ett åkeri som frekvent anlitas av Postnord. Den 13 februari i år är det dags för ytterligare ett avslöjande som involverar det statligt ägda post- och logistikföretaget. Då stoppas en rumänsk dragbil med en svenskregistrerad Postnordtrailer av trafikpolisen i Helsingborg. Snart kunde polisen konstatera att det rörde sig om en otillåten cabotagetransport. Sanktionsavgiften betalades och här kunde historien ha slutat samt gått obemärkt förbi. Om det inte vore för en lastbilstidning som envist håller ögonen på transportfusket – och en minst lika outtröttlig riksdagsledamot som gång på gång ställer ansvariga ministrar mot väggen i sin kamp för en schystare tillvaro i vägtransportbranschen.
VBG onspot