Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

Speditörens återkommande otillåtna cabotagetransporter drabbar åkarna hårdast.

Ännu ett otillåtet cabotage

”Känns olustigt att stoppa dessa ekipage”

När kombitransporter landar i otillåtna cabotagetransporter drabbas inte sällan åkaren hårdare än speditören. Det förhållandet tycker inte bilinspektör Jonas Nordin känns bra och gör det olustigt att stoppa sådana ekipage. Nu hoppas han att kammarrättens beslut i Samskip Sia:s ärende ska förbättra situationen. ”Men vad hjälper det denna åkare vars uppdrags-app raderades efter att sanktionsavgiften betalats in”, säger Jonas Nordin.
Foto: Proffs/arkiv.

Samskip Sia förlorar i kammarrätten

Om och om igen landar Samskips hävdade kombitransporter i otillåtna cabotagetransporter. Inte bara på grund av dokumentbrister utan för att de hävdar att det är de själva som ska avgöra vad som är närmast lämpliga omlastningsstation. Det har inneburit att det transporterats sträckor som inte ryms inom kombidirektivet och på vägen har inte sällan andra kombiterminaler än den i Katrineholm passerats. Så får man inte göra, säger kammarrätten i Sundsvall som nu har ändrat förvaltningsdomstolens tidigare friande dom av Samskip Sia.
Foto: Proffs/arkiv.

Dragbil klampas två gånger på två dygn

Förutom ett fortkörande tjeckiskt trailerekipage, fortsätter den välbekanta kombitransportören att återkommande figurera i ärenden då kombitrafik blir otillåtna cabotagetransporter. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor verkar inte vara avskräckande då en dragbil som kör för den aktuella speditören, klampas två gånger på två dygn av samma anledning. Frågan är om skärpningen av sanktionsavgiften till 60 000 kronor kommer att göra någon skillnad.