Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

Nacka Bilfrakt AB förlorar trafiktillståndet

Trafikansvarig olämpligförklaras

Året är 2016 och på annandag jul får åkeriet påhälsning av polisen. Det leder till att Transportstyrelsen genomför en tillsyn mot företagets tillstånd och åkeriets dåvarande företrädare och trafikansvarige som förklaras olämplig att bedriva yrkesmässig trafik till och med 14 maj 2021. Detta främst på grund av upprepade sanktioner mot Nacka Bilfrakt AB rörande företagets kör- och vilotider, färdskrivare med mera som bolagets påförts mellan 2013 och 2018.
Toten Transport är inte misstänkta för något brott. "Vi har informerat åkerierna om var förarna kan övernatta till rimligt pris", säger Toten Transport i Finland.

100 000 kronor i sanktionsavgift för estniskt åkeri

Under en kvällskontroll tisdagen den 24 maj som Västerås yrkestrafikgrupp genomför, öppnas portarna på Karleby kontrollplats igen i samverkan med Arbetsmiljöverket, Tullverket och Vägbrottsgruppen. Bland de första att vinkas in är ett estniskt ekipage kört av en rysk förare. Den ryska föraren har inga problem med vare sig sina sina kör- och vilotider eller ekipaget som sådant, men det visar sig att han bott i lastbilen under drygt sju veckor och har inte fått några indikationer på att han ska få komma hem i närtid.
Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för brott. Foto: Göran Rosengren

Skällde ut polisen ”efter noter” – fick ändå betala 108000

När Proffs besöker kontrollplatsen vid Långeberga utanför Helsingborg i tisdags i förra veckan, stoppas bland annat ett östeuropeiskt trailerekipage för rutinkontroll. Ganska omgående framkommer det att transporten i fråga kan röra sig om ett otillåtet cabotage. Och det visar sig snart att så är fallet. Men kontrollen skulle visa sig bli betydligt kostsammare för åkeriet än ”bara” 60 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
Foto: Proffs/arkiv.

PostNord: ”Polisens protokoll säger inte att fordonet ska hindras från fortsatt färd”

En dragbil som drar en Postnordtrailer klampas i väntan på att sanktionsavgiften för en otillåten ordinarie veckovila i hytten ska betalas. När klampen efter 36 timmar låses upp, avviker fordonet från platsen. Postnord hävdar att det i ”polisens protokoll över vägkontrollen ifråga inte framgår att det här fordonet ska hindras för fortsatt färd.” Information vi inhämtar från kontrollerande myndighet beskriver en annan uppfattning och säger att ”man måste läsa regelverket för både sanktionsavgifter och om hindrande av fortsatt färd”.