Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

Debatt

Thomas Morell (SD): ”Ska man skratta eller gråta?”

Det tycks inte finnas en bortre gräns när det gäller oförmåga att läsa, förstå och hantera lagstiftning. Reglerna kring kör- och vilotider är i grunden desamma i alla EU-länder. När det kommer till möjligheten att lagföra den som begår brott, vilar det på nationell lagstiftning. Så långt allt väl, men sedan strular det till sig, minst sagt.

Internationell transport av ”50 spännband” gick inte hem hos polisen

10 liter AdBlue, en låda skrivpapper, eller som här – 50 spännband, är exempel på ”inkommande internationella transporter” som öppnar för ett utländskt fordon att få köra tre cabotagetransporter inom sju dygn. Upplägget transportören i detta fallet använder sig av, drar företeelsen till sin spets och vad som kan kallas ”rimligt” i sammanhanget faller platt.
Prenumeration 2020-09

Böter och sanktionsavgift för körtidsöverträdelser

Påskhelgen är en dag då många reser på våra vägar och det kräver extra tillsyn av polisen. Även yrkestrafikgruppen blir tagna i anspråk för denna uppgift. Fokus brukar ligga på personbilarna, men denna påsk ändrade Västerås lite på sina rutiner.
Daf

Svensk dragbil, otillåtet cabotage och utlänningsärende

En Nordmakedonsk förare utan förartillstånd, men med adress och telefon i Sverige, som kör ett svenskregistrerat fordon utan trafiktillstånd som är uthyrt till ett utländskt åkeri, landar i utlänningsärende och ett misstänkt otillåtet cabotage.

Två dagar, två klampningar – samma transportör

En i sammanhanget välbekant transportör får återigen ett av sina ekipage klampat, dagen efter att ett annat av deras klampade ekipage låsts upp. Denna gång har det emellertid inte körts längre sträckor än vad kombidirektivet tillåter. Istället hävdas det kombitrafik för inrikestransporter.
Hultsteins

”Arga-lappen-åkaren”: Misstag är inte kriminellt

Den 16 mars stoppas en lettisk dragbil med estländsk trailer i Helsingborg. Flera brister i dokumentationen leder till att det blir ett misstänkt otillåtet cabotage med klampning som följd. Åkeriet säger att bristerna är små misstag och när klampen låses upp, försvinner ekipaget trots att hela sanktionsavgiften inte satts in. ”Vi betalade vad vi kunde just då”, säger åkaren.
Daf

Åklagare i yttrande om beställaransvar:

”DHL Freight Sweden AB:s yrkande bestrids”

I Helsingborgs tingsrätt dömdes DHL för brott mot beställaransvaret. DHL överklagade till hovrätten. Åklagaren från tingsrätten har nu yttrat sig till hovrätten och instämmer fullt ut i tingsrättens bedömning. DHL ges nu möjlighet att yttra sig och under våren kan sedan målet avgöras utan huvudförhandling.
Hultsteins

Bilinspektör Markus Pub:

”Det är riktigt roligt att vara bilinspektör!”

Markus Pub tycker det är roligt oavsett årstid att arbeta som bilinspektör i yrkestrafikgruppen. Utbildningen till att bli en F3-bilinspektör är bitvis tuff, men väl värt ansträngningen, tycker han. Första dagen i yrkestrafikveckan när han är precis nyutexaminerad, gör han sin första självständiga kör- och vilotidskontroll och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage.
VBG onspot

Svenskt åkeri riskerar 380 000 kronor i sanktionsavgift

Under yrkestrafikveckan som pågick hela vecka 6, har yrkestrafikgrupperna fått ha fullt fokus på just yrkestrafiken. Målet att göra 80 kör- och vilotidskontroller kom man mycket nära i Eskilstuna och föraren av ett svenskt fordon hade kört alldeles för mycket och nu riskerar åkeriet att få betala en ansenlig summa i sanktionsavgift.

Trafikpolisen i Eskilstuna vill ligga på topp

En intensiv yrkestrafikvecka gav nya förmågor möjlighet att öva sina färdigheter samtidigt som man gjorde skillnad. Gruppchef Björn Thunblad vill att gruppen ska ligga på topp och utveckla sin potential. Veckan bjöd bland annat på otillåtet cabotage, fortkörningar, obesiktigad färdskrivare, brister i lastsäkring, överlast och, som så ofta när vinterväglag råder, felaktiga däck.
Daf