Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

Efter sanktionsavgift – dragbilen till salu på Facebook

På förmiddagen den 19 oktober tas ett trailerekipage in för kontroll på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Det är bilinspektörerna Oscar Davidson och Daniel Ferm som tar hand om den bulgariska dragbilen och trailern från en av de stora speditörerna. När det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage med en sanktionsavgift på 40 000 kronor samt böter, läggs dragbilen upp till salu på Facebook.

Kim Johansen: Nu kommer dokumenten att vara korrekta

Den 7 oktober stoppar yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett av Kim Johansens slovakiska ekipage som transporterar för Bring. Dragbilen har kommit in till Sverige från Norge med en lastad trailer som sedan ställs av i Trelleborg för vidare färd ner i Europa. Dokumenten är så bristfälliga att det landar i ett otillåtet cabotage. Den 11 oktober upprepar historien sig.

Bring: Transporten korrekt utförd, men fel i dokumenten

Den 7 oktober är yrkestrafikgruppen i Eskilstuna i arbete och i Malmköping stoppar de ett ekipage som tillhör Bring. Dragbilen som utför transporten tillhör ett danskt åkeri som även har etablerat sig i Slovakien där också den aktuella dragbilen är registrerad medan föraren är från Ukraina. Kontrollen kommer att kosta åkeriet 40 000 kronor.

Samtliga kontrollerade djurtransporter fick anmärkningar

Onsdagen den 29 september utförs samverkanskontroller i Västerås. Bland annat samverkar yrkestrafikgruppen med Länsstyrelsen med inriktning på djurtransporter. Gruppen sprider ut sig i Salaområdet och det nedslående resultatet av djurtransportkontrollerna är att ingen klarade sig utan anmärkning.

Otillåtet cabotage och brister på trailern leder till klampning

Den i dessa sammanhang numera bekanta kombitransportörens ekipage landar åter i ett otillåtet cabotage, men denna gång är trailern behäftad med brister som leder till att en besiktning måste göras och ett däck måste bytas innan fortsatt färd.

DeXpress AB: ”Visst har vi som företag ett ansvar”

Transportstyrelsens företagskontroll hos DeXpress AB i våras, ledde till en sanktionsavgift som överskreds maxbeloppet. Baserat på företagets årsomsättning blev summan 308 474 kronor. Det påträffades bland annat många handahavandefel av färdskrivaren, men även körning på annans förarkort än det egna. DeXpress har nu nya rutiner och har kompletterat utrustningen, men säger också: ”Det är svårt att hitta bra chaufförer.”

Otillåtet cabotage igen – och överlast

Den 10 augusti står trafikpolisen i närheten av port 6, Skandiahamnen i Göteborg. Man kontrollerar bland annat fraktsedlar på ekipage som är på väg ut. Väldigt många ekipage ska till Norge och då är det inte mycket ytterligare polisen har att kontrollera. Denna förmiddag är det emellertid ett ekipage som agerar på ett sätt som väcker polisens intresse.

Otillåtet cabotage och onödig omkörning får konsekvenser

Den nederländske speditören fortsätter att återkomma i otillåtna cabotage. Det är heller inte rådligt att mitt framför polisens fordon hastigt gå ut för att göra en omkörning i alldeles för hög hastighet – särskilt inte om man inte har ”rent mjöl i påsen”.

Smet från notan – klampades igen

Den 3 augusti klampas en grön dragbil av Västerås yrkestrafikgrupp, men efter 36 timmar avviker den utan att betalning skett. Den 8 augusti är det åter dags att klampa samma dragbil för ett nytt misstänkt otillåtet cabotage.

Känd speditör åter i misstänkt otillåtet cabotage

Dragbilen avvek från platsen

Ännu en gång landar den kände speditörens hävdade kombitransport i ett otillåtet cabotage. Ännu en gång klampas fordonet, men den här gången dröjer sanktionsavgiften och när klampen låsts upp avviker dragbilen. Föraren bötfälls också och har även tidigare under våren 2021 bötfällts.