Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

Trots förvaltningsrättens friande dom i Samskip Sia-ärendet:

”Business as usual” i Eskilstuna

Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i ”närmast lämpliga”, men Transportstyrelsen har överklagat domen. Under tiden fortsätter arbetet som vanligt och som vanligt fortsätter en del aktörer att göra sina egna tolkningar av ”närmast lämpliga” samt hänvisa till Samskip Sia-domen. Men för polisen är det "business as usual" och innan en slutgiltig dom kommer, måste aktörerna fortsätta att lägga tid på överklaganden.
VBG onspot

Obesiktigade bakgavellyftar sved i börsen för 20-talet åkare

Operation Klöver blev ett hårt slag för dem som fuskar, men renderade även chockartade erfarenheter för dem som hade obesiktigade bakgavellyftar. Att inte besiktiga en bakgavellyft är nämligen sanktionsbelagt. Under septembers första tre dagar samarbetade åtta myndigheter på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Summan som togs in för olika överträdelser under dessa dagar, landade på 6 326 465 kronor.
Diodhuset

Kombitransport landade i otillåtet cabotage

Att Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i deras tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, hindrar inte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna att fortsätta rapportera kombitrafik som faller utanför direktivet. Istället har de vässat rapporteringen och gjort den mer omfattande och detaljerad. Den 2 september var det åter dags för ett välkänt företag att rapporteras.
Prenumeration 2020-09

Åkeriet fick ultimatum, men smet från sanktionsavgiften

Det polska åkeriet försökte lura yrkestrafikgruppen i Västerås att en polsk verkstad besiktigat färdskrivaren – trots att det stod klampat, men bluffen avslöjades snabbt. Efter besiktning på svensk verkstad, försvann ekipaget utan att ha betalat den tidigare utfärdade sanktionsavgiften för otillåtet cabotage.
Nokian

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.
Hultsteins

Thomas Morell (SD) om Samskipdomen:

Förvaltningsrätten budbärare för osund konkurrens

Efter Förvaltningsrätten i Faluns dom i Samskip Sias ärende, vill vi få politiska synpunkter på densamma. Thomas Morell tycker det är sorgligt att Förvaltningsrätten har så dålig insikt i hur lagstiftningen är uppbyggd. ”Att hela transportkonceptet står och faller med utländska lågbudgetbilar är inget annat än nonsens”, säger han.
Daf

MEP Johan Danielsson (S) om Samskipdomen:

”Jag blir förbannad”

EU-parlamentariker Johans Danielsson är ansvarig förhandlare för kombidirektivet i Europaparlamentet. Han säger att Förvaltningsrätten i Faluns dom som gav Samskip Sia rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, visar hur dåliga och otydliga reglerna är idag.
Hultsteins

Otillåtet cabotage – hänvisar till Samskipdomen i Förvaltningsrätten

Westerman Multimodal Logistic är det nya GWG International som utför kombitransporter i Sverige sedan 15 år tillbaka. Vi hade inte tidigare skrivit om dem i dessa sammanhang, men så kom två ärenden under två månader. Företaget är kritiska till Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet och när de svarar på frågor kring det andra fallet, blir det med en länk till en advokatfirma.
Nokian

Utan inkommande last är det en cabotagetransport som gäller

Hävdade kombitransporter som landat i otillåtna cabotage har under åren blivit många. Vissa transportörer sticker ut mer än andra i detta. Detta ekipage tillhör inte någon av de mer vanligt förekommande aktörerna, men problematiken har samma grund. Det var nu andra gången ett av deras ekipage fastnade i polisens nät.
Diodhuset

Otillåtet cabotage på väg åt fel håll

Midsommarafton den 19 juni, arbetade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna utmed E20 och mötte då ett polskt trailerekipage som de tog med sig för kontroll vid Årby i Eskilstuna. Språkförbistringen som uppstod mellan dem och den ukrainske föraren, blev en utmaning, men som han hade alla sina egna tillstånd iordning, gick det att lösa. Så blev det inte med det polska företaget, men det var inte språket inte förbistrade.
Daf