Sanktionsavgift

Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift

Läste under körning – misstänks för vårdslöshet i trafik

Att läsa i dokument medan man kör och vingla på vägen är inte bättre än att ta dygnsvila i ett rullande fordon. Ej heller får man köra lastbil på våra vägar om inte vägavgiften är betald. I Västerås passerar en aldrig sinande ström av ekipage och förare som inte uppfyller lagar och regler vilket kan innebära konkurrensfördelar gentemot den seriösa transportnäringen.

”Hyttvila” och otillåtet cabotage kostade 60 000

I måndags förra veckan stoppade Västerås yrkestrafikgrupp bland annat ett litauiskt ekipage för rutinkontroll. För åkeriets del kostade den kontrollen 60 000 kronor – plus hotellvistelse för chauffören.

Samverkan i Stockholm mot otillåtet cabotage

Cabotagestudiens resultat skapade en situation där kalla fakta helt plötsligt ligger på bordet och det går inte längre att värja sig från sanningen. Uppståndelsen av det eskalerande cabotagefusket gör att yrkestrafikgrupperna i Region Mitt beordras att delta i en riktad insats gällande cabotagekontroller i Stockholm med endast fyra dagars varsel.

Promemoria

Otillåten cabotagetransport och beställaransvar

I promemorian lämnas förslag till en ändring i förordningen (1998:786) om internationella vägtransporter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) som innebär att det preciseras vad som avses med en cabotagetransport.

20 000 kronor för ordinarie veckovila i hytten

Sedan 24 maj 2021, kan en sanktionsavgift på arbetsgivaransvar om 20 000 kronor utfärdas om en förare har tagit den ordinarie veckovilan i lastbilshytten. I motsats till när det skrivs ut böter, flyttar en sanktionsavgift istället bevisbördan över på arbetsgivaren som ska bevisa att han bekostat boende utanför fordonet åt föraren. En annan lastbilschaufför blir rapporterad för vårdslöshet i trafik.

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.

Otillåtet cabotage för Mullo Transport

Åkeriet förnekar inte att fordonet använts till alldeles för många cabotagetransporter, men detta är vad de kan erinra sig, det enda fallet de känner till. Möbelföretaget Mio vars gods det aktuella ekipaget transporterar, ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp det med transportören.

Skåpet riskerade falla av – klampades

Måndagen den 17 maj kör bilinspektör Jonas Nordin i Västerås yrkestrafikgrupp ut till kontrollplats Karleby och hamnar då bakom en lätt lastbil, en så kallad ”lättlastare” på 3,5 ton. Fordonet svajar lite på vägen och skåpet ser ut som om det sitter lite löst. Nordin anropar kollegorna på kontrollplatsen och ber dem göra en slagning på fordonet. Den visar att det är belagt med körförbud sedan november 2020.