Överlast

Listar alla artiklar taggade med: Överlast

Böter och en sanktionsavgift om 102 000 kronor

Under vecka 25 är det full fart på kontrollplats Heberg och dess omgivningar. Bland annat stoppas en polsk 3,5-tonslastbil av en trafikpolisenhet som tycker fordonet ser tungt ut. Fordonet liksom föraren är polsk och man är på väg till en fordonstillverkare i Göteborg. Stoppet sker i Kvibille utmed gamla E6:an, en väg som inte sällan används av ekipage som vill undvika tidsförlusten av en eventuell kontroll på kontrollplats Heberg – eller för att de vet att de inte kör lagligt.

800 000 kronor i ”potten” för olagliga vindkraftverkstransporter

Den 30 juni stoppas två vindkraftverkstransporter utanför Bollnäs och där blir de ståendes oavsett att en kran väntar på att de ska komma fram. Att stoppa den här typen av transporter är alls inte enkelt eftersom kontrollen kräver djupgående kunskaper, plats och inte minst ett stort engagemang. Det är Polisens Region Mitt som stoppar transporterna och nu riskerar den som befinns ansvarig för transporten att få betala cirka 800 000 kronor.
500 kilo bröllopsutrustning måste lastas av på kontrollplats Karleby.

Svenskt fordon, svensk förare – total språkförbistring

Antalet överlastade lätta lastbilar som trafikerar våra vägar tycks vara fler än de som inte är överlastade. Vi ser även samma problematik bland lätta hästlastbilar. När det gäller godstransporter kan en kontroll ta tid i anspråk, men om fordonet är svenskt och föraren svensk medborgare borde en kontroll kunna genomföras relativt snabbt. ”Har man ett svenskt körkort bör man rimligtvis kunna läsa vad det står på vägmärkena”, säger biinspektör Jonas Nordin.
Toten Transport är inte misstänkta för något brott. "Vi har informerat åkerierna om var förarna kan övernatta till rimligt pris", säger Toten Transport i Finland.

100 000 kronor i sanktionsavgift för estniskt åkeri

Under en kvällskontroll tisdagen den 24 maj som Västerås yrkestrafikgrupp genomför, öppnas portarna på Karleby kontrollplats igen i samverkan med Arbetsmiljöverket, Tullverket och Vägbrottsgruppen. Bland de första att vinkas in är ett estniskt ekipage kört av en rysk förare. Den ryska föraren har inga problem med vare sig sina sina kör- och vilotider eller ekipaget som sådant, men det visar sig att han bott i lastbilen under drygt sju veckor och har inte fått några indikationer på att han ska få komma hem i närtid.