Det krävdes flera fordon för att minska vikten och det sista vi ser är att släpet står ensamt kvar i väntan på att tillkallat fordon ska hämta det. Det krävdes flera fordon för att minska vikten och det sista vi ser är att släpet står ensamt kvar i väntan på att tillkallat fordon ska hämta det.

Böter, sanktionsavgift, indraget körkort och omlastning

Att köra en lätt lastbil kräver ingen högre behörighet, men om man kopplar på ett släp och dessutom kör en yrkesmässig transport, tillkommer krav. Kör man dessutom för fort och är överlastad, kan det bli både dyrt och krångligt.

Under förmiddagen den 17 februari hamnar Eskilstunas bilinspektör Patrick Zetterberg bakom en litauisk lätt lastbil med ett 2,6 tons biltransportsläp på E20. Hastigheten uppskattas ligga runt 120 km/h. När en en efterföljande hastighetskontroll görs har föraren antagligen anat oråd, men det landar ändå 90 km/h efter avdrag.

Fordonskombinationen väcker också intresse eftersom det kan vara för tungt och kan dessutom omfattas av kravet på färdskrivare. Ekipaget stoppas därmed för kontroll vilken, förutom Zetterberg, utförs av trafikpolis Tomas Bonn och bilinspektör Martin Sjöbom. Föraren, som har körkortsbehörigheten BE, är på väg från Litauen till Norge med sin last bildelar. Han har gemenskapstillstånd och frakthandlingar i ordning och godset är redan förtullat.

Fordonskombinationen visar sig mycket riktigt omfattas av krav på färdskrivare, men någon sådan finns inte.
– Föraren är medveten om att det måste finnas, men hänvisar till att han nyss fått anställning på företaget och kände att han inte kunde neka att köra. Dessutom säger han att de sällan kör med släp, säger Zetterberg.
Ett besök på företagets hemsida visar att just körning med släp är det första de erbjuder.

Fortkörningen och de andra överträdelserna ger föraren totalt 4 750 kronor i böter och färdskrivaren blir en sanktionsavgift på 20 000 kronor som företaget ska betala. Föraren har inte heller något ykb. Lastbilen är överlastad med 56 procent och släpet med 20 procent på släpet. Allt betalas på plats inom en timme.
– Då det är mer än 30 procents överlast omhändertas körkortet med 48 timmars respit och vi skjutsar honom till en större parkering där han har tillgång till faciliteter och mat, säger Zetterberg.

Föraren får instruktioner om att vikten måste korrigeras och att han måste koppla ifrån släpet. De 48 timmarna börjar ticka och om föraren ska köra vidare, måste dessutom vikten på lastbilen korrigeras. När tidsfristen har gått ut, får föraren inte alls köra i Sverige längre.

Under fredagen kommer ett litauiskt fordon och hämtar gods och på lördagen kommer en norsk pick-up till platsen och lastar av gods från släpet. När vi lämnar ärendet under söndagen, står släpet ensamt kvar, men enligt uppgift är ett annat fordon redan på väg för att hämta det.

Om artikeln

Publicerad: 2023-02-20 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Färdskrivare Litauen Överlast Polis Sanktionsavgift Transportstyrelsen Yrkesmässig Transport