Överlast

Listar alla artiklar taggade med: Överlast

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.

Turkisk överlast ledde till klampning

Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare. Trafikpolisen i Västerås fortsätter att ha händerna fulla så snart de börjar sitt pass.

Fick betala 81 600 för överlast och otillåtet cabotage

Måndagen den 29 mars vinkar trafikpolisen i Göteborg bland annat in två överlastade ekipage till kontrollplatsen i Arendal. I båda fallen var ekipagen tämligen självmarkerande och att det handlade om överlaster stod troligtvis klart för polisen långt innan de rullades upp på vågplattan.

Frågetecken kring överlastade lättlastare efter kontroll i Halmstad

Den 16 mars befinner sig Halmstads yrkestrafikgrupp på rull på E6. Strax efter lunch, på väg mot kontrollplats Heberg norr om Halmstad, ser de fyra polskregistrerade lätta lastbilar i rad. Två av dem får de med sig in på kontrollplatsen – och där kommer de att få stå kvar ett bra tag.

Polisaspiranter fick en inblick i ”tunga gängets” vardag

Fyra polisaspiranter fick uppleva yrkestrafikgruppens spännande verklighet när det bjöds på såväl kör- och vilotidsöverträdelser som överlaster, undermålig lastsäkring och en klampning. Nu hoppas man att polisaspiranternas intresse ska hålla i sig framledes.

Alla rätt när lätt lastbil var rätt lastad

Vi skriver ofta om överlastade lätta lastbilar och det beror på att det finns alldeles för många sådana ute på vägarna till förfång för såväl trafiksäkerheten som miljön. Idag lyfter vi det goda exemplet som kontrollerades av Helsingborgs yrkestrafikgrupp. Den föraren var inte alls orolig för vägningen.

Att köra ”tunga stenar” ingen ursäkt för överlast

Transporten som Christer Hansson har stoppat består av ett antal tunga stenblock. Lite väl tunga för den tvåaxliga dragbilen konstaterar polisen, som valde att hindra fortsatt färd till dess föraren fått rätt på missförhållandet. Och på lastsäkringen.

Västeråsåkeri fick byta 11 däck på polisens kontrollplats

I Västerås har ”tunggruppen” haft full upp under den gångna veckan. Mycket handlar om vinterdäck, men ett par företag återkommer med brister de rapporterats för otaliga gånger under lång tid. Det handlar exempelvis om kombitrafik som landar i otillåtna cabotage och fordonsbrister tillsammans med fel däck för årstiden vilket leder till klampning.

Olagliga och trafikfarliga transporter ledde till brist på klampar – i Västerås

Full fart på kontrollplats Karleby ledde till att klamparna var på väg att ta slut när ekipage med otillåtna cabotage, överlast och felaktiga vinterdäck låstes fast.