Överlast

Listar alla artiklar taggade med: Överlast

Lettisk polis körde otillåtet cabotage

Tisdagen den 24 november börjar yrkestrafikgruppen i Västerås med planeringen och sedan att ta sig till Sala för att utföra dagens uppgifter.
- Men som så många gånger tidigare, kommer de flesta av oss inte ens fram till den gemensamma mötesplatsen innan arbetsdagen är slut, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.
Anledningen är att man helt enkelt hittar jobb utmed vägen.
VBG onspot

Rutinkontroll slutade med ADR-brott och otillåtet cabotage

En transport som rutinmässigt stoppades av trafikpolisen i Helsingborg under onsdagen visade sig innehålla farligt gods. Något som föraren inte kände till. Senare under kontrollen framkom det att den aktuella transporten dessutom var ett otillåtet cabotage.
Se inslaget i Proffs Webb-TV!
HBA Fordonsteknik AB

Morell (SD) i interpellation: Beställaransvaret för svagt

”Av 238 rapporterade otillåtna cabotage under 2019 har endast två dömts i Tingsrätten. Det motsvarar 0,8 procent”, säger Thomas Morell (SD). Tomas Eneroth (S): ”Med tanke på att det är den här regeringen och jag som statsråd som har lagt fram och genomdrivit att vi nu har ett skarpare beställaransvar och en utredning om effektivare kontroller på väg, och utökade kontroller av yrkestrafiken och sanktionsavgifter kan jag säga: Kan vi fortsätta i den riktningen kommer säkert också Thomas Morell att bli nöjd.”
Daf

Brister i dokumenten försvårade polisens kontroll

Föraren kan inte visa upp dokument för att bekräfta att det var kombitransporter han utförde. Vos Logistics utreder händelsen. ”Föraren hade inte rätt dokument med sig och kunde inte bevisa att det var kombitrafik, vilket inte alls är acceptabelt eftersom det gjorde polisens kontroll både svår och ineffektiv”, säger Vos Logistics som nu ska vidareutveckla rutinerna.
HBA Fordonsteknik AB

Interpellation av Thomas Morell (SD):

Överlastade lättlastare följden av ”verkningslöst beställaransvar”

Den överlastade ”lättlastaren” som Proffs skrev om den 29 oktober blev droppen för Thomas Morell (SD). I en interpellation med adress Tomas Eneroth (S) vill han ha svar på om infrastrukturministern tänker skärpa tonen mot beställarna. Orsaken till de ständigt återkommande artiklarna om kraftigt överlastade fordon är enligt Morell att det aldrig blir några konsekvenser för beställaren.
VBG onspot

Svenskt åkeri med boxadress: Finska ambassaden i Stockholm

När yrkestrafikgruppen i Västerås är fulltalig och får arbeta med det de är utbildade för, står det klart vilken skillnad detta utgör i antalet kontroller som hinns med – och antalet påkomna överträdelser som påkoms, stoppas, beläggs med sanktionsavgift eller böter.
Prenumeration 2020-09

697 % överlast – ”fordonet vägde max när det var tomt”

Den polskregistrerade ”lättlastaren” var allt annat än lätt. Polisens våg på Långeberga kontrollplats visar 5 940 kilo. En bra bit över de 3,5 ton som den får lov att väga.
Ännu märkligare blir det efter att allt gods på lastbilen hade lossats. Tomvikten låg på 3 500 kilo vilket betyder att föraren inte kan lasta ett enda kilo på flaket utan att få överlast.
Vi kontaktar fordonstillverkaren och ställer frågan – varför är lastkapaciteten så dålig?
Hultsteins

Morell väcker återigen frågan om trafikpolisens resurser

En regeringsdelegation som under förra veckan besökte trafikpolisen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga, fick vara med när det rapporterades flera förseelser eller grövre trafikbrott. Exempelvis bristfällig lastsäkring, otillåtet cabotage, för långt ekipage, fordonsbrister och hastighetsöverträdelser. Resursbristen inom trafikpolisen gör att eventuella fuskare löper en försvinnande liten risk att kontrolleras.
VBG onspot

Två otillåtna cabotage avslöjades under polisens ”cabotageinformation” i Helsingborg

Trots att de så kallade cabotagemiljonerna har gått upp i rök, ger trafikpolisen inte upp. I förra veckan träffades till exempel yrkestrafikgrupperna från Helsingborg och Malmö/Kävlinge för att uppdatera sig i ämnet. Ingen kurs, men väl ett två dagar långt ”informationsmöte” – som resulterade i att det sattes stopp för ytterligare två otillåtna cabotagetransporter.
HBA Fordonsteknik AB

Bilinspektören: ”Har haft ett otillåtet cabotage per pass”

Ytterligare fyra otillåtna cabotage har hittills ”expedierats” i Helsingborg den här veckan. Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att han har haft ett otillåtet cabotage per arbetspass på senare tid. Ingen större risk att polisens klampningsutrustning rostar ihop, konstaterar vi på tidningen Proffs.
HBA Fordonsteknik AB