Överlast

Listar alla artiklar taggade med: Överlast

Överlast, böter och indraget körkort

De lätta lastbilarna på 3,5 ton fortsätter att återkomma med överlaster i polisens kontroller. Antalet överlastade lätta lastbilar som rullar på våra vägar och inte blir kontrollerade, torde vara skrämmande många och därmed även utgöra en påtaglig trafiksäkerhetsrisk. Den här gången blev det böter och indraget körkort.

Otillåtet cabotage igen – och överlast

Den 10 augusti står trafikpolisen i närheten av port 6, Skandiahamnen i Göteborg. Man kontrollerar bland annat fraktsedlar på ekipage som är på väg ut. Väldigt många ekipage ska till Norge och då är det inte mycket ytterligare polisen har att kontrollera. Denna förmiddag är det emellertid ett ekipage som agerar på ett sätt som väcker polisens intresse.

Två tunga lätta fordon landar i böter

Det gäller att ha koll på lastvikten även när man kör flyttlass och bilinspektören konstaterar att en biltransport som inte får lasta mer än 860 kilo, nog inte är helt ändamålsenlig.

Överlast, fortkörning, förartillstånd, restskuld – ett axplock från Västerås

Att köra tvåaxlig dragbil kräver att man vet var vikten ska placeras. Det är även olämpligt att köra för fort när hastigheten kan kontrolleras mot färdskrivaren. Förartillståndet ska finnas med i fordonet för att visas upp direkt på begäran, annars kostar det pengar och när du köper en bil är det viktigt att kontrollera att det inte finns restskulder på fordonet vilket, ovanpå skulden, ger böter.

Personbilsföraren till bilinspektören:

”Viktigast att inget trillar av bakåt vid acceleration”

Trafikpolis Ylva Frohm kör den 27 juli på E18 och på väg mot Västerås kommer hon ikapp en personbil med släp. På släpet ligger väldigt mycket virke som signalerar en eventuell överlast. Hon stoppar ekipaget vid Anundhögsmotet och bilinspektör Jonas Nordin åker dit för att assistera. Föraren har svårt att ta till sig riskinformationen han får.

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.

Turkisk överlast ledde till klampning

Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare. Trafikpolisen i Västerås fortsätter att ha händerna fulla så snart de börjar sitt pass.

Fick betala 81 600 för överlast och otillåtet cabotage

Måndagen den 29 mars vinkar trafikpolisen i Göteborg bland annat in två överlastade ekipage till kontrollplatsen i Arendal. I båda fallen var ekipagen tämligen självmarkerande och att det handlade om överlaster stod troligtvis klart för polisen långt innan de rullades upp på vågplattan.

Frågetecken kring överlastade lättlastare efter kontroll i Halmstad

Den 16 mars befinner sig Halmstads yrkestrafikgrupp på rull på E6. Strax efter lunch, på väg mot kontrollplats Heberg norr om Halmstad, ser de fyra polskregistrerade lätta lastbilar i rad. Två av dem får de med sig in på kontrollplatsen – och där kommer de att få stå kvar ett bra tag.