Överlast

Listar alla artiklar taggade med: Överlast

Förare som fått utvisningsbeslut avslöjades av trafikpolisen i Västerås

När yrkestrafikgruppen i Västerås fick tillfälle att ägna sig åt sin linjeverksamhet, dröjde det inte länge innan uppställningsytan på Karleby kontrollplats började fyllas på med fordon som inte fick fortsätta sin färd. På ”menyn” stod bland annat överlast, tekniska fordonsbrister, felaktig färdskrivare samt en asylsökande förare - som skulle utvisas.

”Lättlastare” var allt annat än lätt – togs med 509 % överlast

Bara för att du har ”utrymme” i ditt fordon får du inte lasta hur mycket som helst. Med de orden inleder Stockholmspolisen sitt Facebookinlägg som man illustrerat med fotografier på ett fordon som man kontrollvägt.
VBG onspot

Infrastrukturdepartmentet:

Ändrade beräkningsgrunder för överlast dröjer

Den 9 juli förlorade en husvagnsägare sitt körkort och fick 4000 kronro i böter för att ha lastat 400 kilo för mycket på sin husvagn som hade tillåten lastvikt på 40 kilo. Anledningen är att i Sverige beräknas överlasten i förhållande till lastvikten istället för mot totalvikten. Att Sverige ska räkna på samma sätt om i Europa, är ett önskemål som drivits länge, men ännu inget beslut.
Hultsteins

”Ka ta strof”

Även i Hudiksvall finns det överlastade 3,5-tonsfordon. Denna förare som förlorade körkortet och fick dryga böter hade bara tre "ord" för det inträffade.
Nokian

Överlastade lättlastare igen och igen och igen…

Under förra veckan arbetade Helsingborgs yrkestrafikgrupp på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Solen gassade och fick asfalten på kontrollplatsen att bli verkligt varm. För en del blev besöket på platsen en svettig upplevelse.
Hultsteins

1 miljon kronor i sanktionsavgifter hittills i år

Västerås har tagit sitt 25:e otillåtna cabotage i år

Västerås yrkestrafikgrupp har stoppat sitt 25:e otillåtna cabotage för i år och därmed har de hämtat in 1 miljon kronor i sanktionsavgifter för detta. Och ägaren till en överlastad 3,5-tonsfordon tycker att lastvikterna är orimligt låga. Yrkestrafikgruppen är inte på semester.
VBG onspot

Kammaråklagaren om beräkning av överlast: ”Borde varit ändrat för länge sedan”

Dagens beräkningsgrunder för överlaster kan ge orimliga konsekvenser. Önskemålet om att beräkna överlast mot totalvikten istället, började drivas redan 2016 och har fått stöd av myndigheterna under vägen, men något beslut har ännu inte kommit.
Hultsteins

Noll koll på ADR

Torsdagen den 11 juli var det åter ”öppet” på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Fyra trafikpoliser var på plats och snart tog en av dem in ett estniskt trailerekipage. Sedan blev fyra poliser till fem när ett för oss nytt ansikte dök upp och med sig in hade hon ett personbilsekipage med släp.
Nokian

1000 procents överlast

Semestertider betyder inte att kontrollerna utmed vägen ligger nere. Västerås yrkestrafikgrupp är i full gång. Det blev ett antal förare varse om under tisdagen. Förutom en spektakulär överlast på 1000 procent, fastnade ytterligare en överlast, ett antal fortkörare och en olovlig körning.
Mabi_2020-02

Trafikpolisen berömmer trafikanter efter olycka på E6

Under onsdagen tog trafikpolisen i Helsingborg återigen ett grepp om de så kallade ”lättlastarna” för att kontrollera fordonsvikterna. Flera av fordonen som rullade upp på vågen hade överlaster och rapporterades därför. Insatsen fick dock ett abrupt avbrott när en trafikolycka inträffade någon kilometer söder om kontrollplatsen.
Mabi_2020-02