Kombitransport

Listar alla artiklar taggade med: Kombitransport

Välkommen till lastsäkringskonferens

Vet du vad som gäller? Konferensen anordnas den 27 - 28 oktober av intresseorganisationen SAGIT (Säkring Av Gods I Trafik) och kommer i år helt och hållet att genomföras på distans via Zoom Webinar. Liksom tidigare år svarar MariTerm AB för de praktiska arrangemangen.

Otillåtet cabotage igen – och överlast

Den 10 augusti står trafikpolisen i närheten av port 6, Skandiahamnen i Göteborg. Man kontrollerar bland annat fraktsedlar på ekipage som är på väg ut. Väldigt många ekipage ska till Norge och då är det inte mycket ytterligare polisen har att kontrollera. Denna förmiddag är det emellertid ett ekipage som agerar på ett sätt som väcker polisens intresse.

Smet från notan – klampades igen

Den 3 augusti klampas en grön dragbil av Västerås yrkestrafikgrupp, men efter 36 timmar avviker den utan att betalning skett. Den 8 augusti är det åter dags att klampa samma dragbil för ett nytt misstänkt otillåtet cabotage.

Känd speditör åter i misstänkt otillåtet cabotage

Dragbilen avvek från platsen

Ännu en gång landar den kände speditörens hävdade kombitransport i ett otillåtet cabotage. Ännu en gång klampas fordonet, men den här gången dröjer sanktionsavgiften och när klampen låsts upp avviker dragbilen. Föraren bötfälls också och har även tidigare under våren 2021 bötfällts.

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag:

”Att förare ska ha svenska löner när de kör i Sverige, är viktigt”

Ulric Långberg betonar att: ”Även om ny lagstiftning gör det möjligt att lättare kontrollera att transporterna håller sig inom lagstiftningen, är det avgörande att vi får en tillsynsorganisation som Sverige kan vara stolta över.” Sveriges Åkeriföretag vill hålla ihop regeringens förslag på ny lagstiftning tillsammans med en ny, dedikerad organisation för tillsyn av trafiken.

Tuffare tag mot fusket i transportbranschen

Stopp för missbruket med kombinerade transporter, tuffare reglering vid användandet av utländska fordon och åtgärder för att svenska löner och villkor ska gälla på de svenska vägarna.

95 procent av AC Flobys transporter går på tåg

AC Floby har som ambition att ha en klimatneutral verksamhet i Floby redan 2024. De ser återkommande över hur de kan minska klimatavtrycket i hela leverantörskedjan. Ida Josefsson, inköpare på AC Floby: ”Kollar vi på våra två största leverantörer som vi idag kör med DB Schenkers tåglösning och jämför det med att köra samma sträckor med vägtransport, så har vi sänkt våra koldioxidutsläpp med 75 procent.”

Tre dygn, fyra otillåtna cabotage, samma speditör

En speditör som bedriver kombitrafik i stor skala, fortsätter att sticka ut i mängden med sina hävdade kombitransporter som landar i misstänkta otillåtna cabotagetransporter. När ekipagen klampas, får förarna ofta sova i hytten – utan personlig utrustning för detta då den finns i ett chaufförshus i Katrineholm. ”Det är ett jäkla otyg det här”, säger bilinspektören om speditörens sätt att strunta i de umbäranden de orsakar förarna.

Svenskt åkeri med boxadress: Finska ambassaden i Stockholm

När yrkestrafikgruppen i Västerås är fulltalig och får arbeta med det de är utbildade för, står det klart vilken skillnad detta utgör i antalet kontroller som hinns med – och antalet påkomna överträdelser som påkoms, stoppas, beläggs med sanktionsavgift eller böter.

Kombitransport landade i otillåtet cabotage

Att Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i deras tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, hindrar inte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna att fortsätta rapportera kombitrafik som faller utanför direktivet. Istället har de vässat rapporteringen och gjort den mer omfattande och detaljerad. Den 2 september var det åter dags för ett välkänt företag att rapporteras.