Att en utländsk förare kör en svenskregistrerad dragbil ger inget undantag från att anmäla utstationering av föraren.

Otillåtet cabotage samt oanmäld utstationering – 120 000 kronor

Sakta men säkert återvänder trafikpolisen från sina semestrar och yrkestrafikgrupperna blir åter fulltaliga igen. En av dem som kommit tillbaka är bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna och det är han som idag den 5 augusti stoppar ett ekipage på riksväg 56 vid Hjälmaresund. Det stoppet kommer att kosta åkeriet 120 000 kronor.

Den tyska trailern tillhör en större speditör medan dragbilen är svenskregistrerad och föraren från Nordmakedonien med bulgariskt pass. Ekipaget är på väg att lasta och föraren anger att han kör kombitrafik, men allt kommer att falla som ett korthus – inom mer än ett område.

Föraren, som inte har några frakthandlingar alls att visa upp, har varit i Sverige och kört under fyra veckor. Frakthandlingarna mejlas senare av åkeriet till polisen. Vad åkeriet emellertid inte har förstått är de nya reglerna för kombitrafik.
– I mobilitetspaketet har den tidigare obegränsade kombitrafiken begränsats till tre transporter, precis som undantaget cabotagetrafik ser ut, säger Patrick Zetterberg.
Därmed blir ärendet direkt ett otillåtet cabotage som kostar 60 000 kronor i sanktionsavgift.

Föraren som förvisso ska åka hem till Skopje med ett flyg senare idag, helt enligt mobilitetspaketet, har trots att han kört i Sverige under fyra veckor inte anmälts enligt mobilitetspaketets utstationeringsdirektiv.
– Åkeriets representant säger att Transportstyrelsen sagt att de inte behöver anmäla utstationering om fordonet är svenskt, men det kan Transportstyrelsen inte ha sagt eftersom det inte stämmer. Och visst kände åkeriets representant till att det kommit nya regler, men de hade inte riktigt satt sig in i dem säger Zetterberg som kontaktar Arbetsmiljöverket som kan bekräfta att föraren inte anmälts utstationerad.

Transittrafik och bilaterala transporter omfattas inte av anmälan om utstationering enligt den information vi har. Däremot om det exempelvis ska utföras kombitransporter eller cabotagetransporter i landet, måste en anmälan till Arbetsmiljöverket göras. Underlåtelse i detta kostar 60 000 kronor i sanktionsavgift.

Totalt landar summan sanktionsavgifter för åkeriet på 120 000 kronor och frågan var om det skulle behöva klampas.
– Inte denna gången. Klockan 13.30 kom pengarna och föraren kunde åka hem, avslutar Patrick Zetterberg som hoppas att åkeriet nu sätter sig in i mobilitetspaketets alla nya regler eftersom det blir billigare så.