På årets MaskinExpo vågar vi lova många nyheter och Sverigepremiärer. En av de sistnämnda levereras av Delay Sweden AB, deras senaste import ? Ligier El-minilastbil.

På årets MaskinExpo vågar vi lova många nyheter och Sverigepremiärer. En av de sistnämnda levereras av Delay Sweden AB, deras senaste import ? Ligier El-minilastbil.
Flera av de dömda i den så kallade Skaraslättshärvan har överklagat tingsrättsdomen. Huvudmannen David Strid hävdar att domaren varit jävig och att Göteborgs tingsrätt gjort sig skyldig till grovt rättegångsfel. Han begär därför att hovrätten undanröjer domen och återvisar målet till tingsrätten för att där handläggas av en från Göteborgs tingsrätt oberoende domare.
En 30-årig man skadades vid en arbetsplatsolycka vid företaget Neoplan Väst AB på Kungsgatan i Uppsala.
Nu öppnar Statoil möjligheten för tung trafik att tanka Biodiesel B100 på ytterligare tre truckdieselstationer i Gävle, Jönköping och Göteborg. Att tanka dieselfordon med Biodiesel B100 ger väsentligt lägre koldioxidutsläpp.
Riksdagen sa igår nej till det rödgröna förslaget att införa kilometerskatt. Regeringspartierna röstade emot förslaget tillsammans med Sverigedemokraterna. Den rödgröna oppositionen röstade för men fick se sig besegrade.
I Norge fortsätter jakten på transportörer som trotsar cabotagereglerna. I söndags var det dags för ett nytt tillslag. Den här gången mot det litauiska åkeriet Girteka. Igen - och igen - och igen och igen!
Förra fredagen, den ??16 mars, blev en polsk lastbil stoppad av Statens Vegvesen på Notodden i Norge, misstänkt för att ha utfört olaglig cabotagekörning. Ansvarig för uppdraget var Bring Cargo. Godset tillhörde aluminiumföretaget Hydro på Karmøy.
Kinas ledande betongspumpstillverkare Zoomlion väljer Scanias lastbilar som plattform för sina största mobila betongpumpar. I tillägg till de 375 bilar som slutlevereras i april har bolaget nu beställt ytterligare 435 lastbilar, som ska vara levererade före halvårsskiftet.
Jag har nog skrivit det förr, men faktum är att det faktiskt känns som att det äntligen händer något i ?maktens korridorer? vad gäller problemen i vår bransch. Klockan är ju förvisso redan fem över tolv, men om man nu bara lyckas komma fram till något bra sätt att angripa problemen, får vi absolut se på det hela med positiva ögon. Kanske kan det ?rädda livet? på en del av de seriösa åkerier som idag kämpar för sin överlevnad.