Nu är det offentliggjort att Svenskt Lastbilsägar Förbund, SLF, sätter igång sin verksamhet efter årsskiftet. Missnöjda medlemmar i Sveriges Åkeriföretag har tagit steget full ut och skapat ett nytt alternativ för Sveriges åkare.

Nu är det offentliggjort att Svenskt Lastbilsägar Förbund, SLF, sätter igång sin verksamhet efter årsskiftet. Missnöjda medlemmar i Sveriges Åkeriföretag har tagit steget full ut och skapat ett nytt alternativ för Sveriges åkare.
Nyligen stoppades i Helsingborg det fyrtionde olaga cabotageekipaget som renderade i krav på förskottsbetalning av sanktionsavgiften. Dessutom saknade den makedonska föraren förartillstånd. Vem som beställt transporten och i hur många led den sålts vidare, vet vi ännu inte. Scania ser allvarligt på det inträffade och har agerat.
Idag är det Yrkesförarnas Dag. En gemenskapens dag för alla dem som håller Sverige igång. En egen dag för våra vardagshjältar ? yrkesförarna. Från och med nu är den 9 september er dag. En dag då ni ogenerat kan få vara stolta över att vara just yrkesförare och lika stolta kunna säga: Vi håller Sverige rullande!
När Sveriges Åkeriföretag, SÅ, lägger upp på sin Facebooksida att de varit i Bryssel, för att "lära mer, påverka och lyfta åkerinäringen" och bland annat endast träffat Jens Nilsson (S) som representant för vår bransch i EU, blev reaktionerna starka och kommentarerna många.
Chauffören stack från en norsk kontroll på Svinesund i våras. En månad senare, i maj, stoppas han i Helsingborg ? och blir klampad. Nu har han dykt upp igen på Svinesund. Han som för några månader riskerade ett års fängelse för att ha smitit från norsk polis lyckas återigen slippa undan. Den här gången tack vare en norsk åklagare som valde att lägga ner ärendet.
- Vi är uppgivna, säger Øyvind Grotterød, tillförordnad chef på Statens vegvesen, Svinesund.
I onsdags stoppades Sveriges fyrtionde olagliga cabotage som slutat med krav på förskottsbetalning om 40 000 kronor i sanktionsavgift. Och pengar fick man från det bulgariska åkeriet ? även den här gången. På trailern hade chauffören ett komplett lass vevaxlar ? till Scania i Södertälje.
En ledig chaufför och tillika Proffsläsare, promenerade i morse med sin hund längs polishuset i Helsingborg. Utanför myndigheten noterar han ett bulgariskt lastbilsekipage med hjulklampar. Han fotograferar ekipaget och skickar bilden till redaktionen, med den korta frågan, "Vad har hänt här, tro?".
Högre skattetryck på svensk åkerinäring och åklagare som inte prioriterar de svårutredda trafikbrotten, är det något Sten Bergheden (M) vill ha?
- Nej, blir det tydliga svaret.
Svensk åkerinäring har inte likvärdiga konkurrensvillkor jämfört med utländska transportföretag när det gäller godstransporter på väg. Löne- och bränslekostnaderna, som är upp till två tredjedelar av näringslivets transportkostnader, är högre eller betydligt högre för svenska företag jämfört med i stort sett alla konkurrerande länder. Konsekvensen blir att jobben hamnar utomlands. Regeringen bör besluta om en sänkning så att dieselpriset motsvarar EU:s mininivå. Det leder, till skillnad från idag, till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Detta skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.
Rätten i danska Kolding dömde under tisdagen en 36-årig man till tre månaders fängelse, 158 000 danska kronor i böter samt indraget körkort i åtta år.