Även om Samskip nu genomför stora förändringar, sker det inte över en natt vilket gårdagens tre klampningar bekräftar. Den mörkblå dragbilen har inget med artikeln att göra. Även om Samskip nu genomför stora förändringar, sker det inte över en natt vilket gårdagens tre klampningar bekräftar. Den mörkblå dragbilen har inget med artikeln att göra.

Samma speditör, en dag, tre klampar

Under eftermiddagen tisdagen den 7 december får Eskilstunas yrkestrafikgrupp låna Tumba Husvagnars uppställningsplats nära riksväg 56, Gröndal, något gruppen är tacksamma för. Det dröjer inte länge förrän en bekant kombitransportörs ekipage dyker upp och vinkas in. Innan dagen är över står tre av speditörens ekipage klampade.

Efter kammarrättens fällande dom i Samskip Sia-ärendet, genomför Samskip stora förändringar. I måndags berättade vi att ett stort antal av Samskips dragbilar svenskregistreras och tidigare idag kunde vi berätta att Samskip har skrivit på ett utstationeringsavtal och planerar att etablera Samskip Sia i Sverige och med anställda i det bolaget.

Samskips åtgärder är välkomna även om man till media säger att det inte har med kammarrättens dom att göra. Förändringarna sker emellertid inte över en natt vilket bekräftas av de tre ekipage som under gårdagen klampades i Eskilstuna.

Föraren av den första dragbilen har nyligen tagit över fordonet och kan endast visa upp frakthandlingar för tre transporter. Dragbilen har varit i Sverige minst en månad tillbaka.
– Vi ser direkt att en av transporterna är mellan Hallstavik och kombiterminalen i Katrineholm och det är för långt för att rymmas inom kombidirektivet. Eftersom kraven för att få köra cabotagetransporter inte uppfylls, landar det i en otillåten cabotagetransport, säger trafikpolis och gruppchef Björn Thunblad.
Ekipaget tas med till Folkesta köpcentrum där det klampas i väntan på att sanktionsavgiften ska betalas in.

Väl tillbaka på kontrollplatsen dröjer det endast några minuter innan ytterligare ett av speditörens ekipage kommer och som också tas in för kontroll. Föraren kan uppvisa frakthandlingar för cirka 7 veckor tillbaka, lika lång tid som föraren kört dragbilen.
– Det räckte att vi gick igenom första veckan för att se ett system kring de alldeles för långa transporterna. Däremot var dokumenten helt korrekt ifyllda, säger Björn Thunblad.

Thunblad gör emellertid en reflektion kring något som sticker ut. På ett dokument som föraren av den första dragbilens visar upp, syns det att det använts tipp-ex där dragbilens registreringsnummer anges
– Vi hade klampat två ekipage tidigare och vi funderar på om någon av de dragbilarna skulle ha kört trailern som vi tog in idag och att speditören då fick tänka om och sätta en annan dragbil på den och då ändra registreringsnumret, funderar Thunblad.

Ytterligare ett av speditörens ekipage tas samma dag in av trafikpolis Johan Forsberg och bilinspektör Marcus Pub. Även där är transportsträckorna för långa och det blir klampning för otillåtet cabotage i väntan på att sanktionsavgiften ska betalas in.

Idag den 8 december har pengarna kommit in för alla tre dragbilarna och Björn Thunblad kunde låsa upp klamparna.