Bilinspektör

Listar alla artiklar taggade med: Bilinspektör

3 x otillåtet cabotage – på två dagar

Den 9 september rapporterade Eskilstunas yrkestrafikgrupp ett företag som tillhör dem som bedriver kombitrafik i större skala, för otillåtet cabotage. Dagen efter rapporterades, med mindre än tio minuters mellanrum, ytterligare två från en annan, i dessa sammanhang, ännu mer känd aktör. I Eskilstunatrakten är hävdade kombitransporter som landar i otillåtna cabotage, vardagsmat.
Hultsteins

Nyutexaminerad kontrollant fann manipulerad färdskrivare

Region Mitt har fått förstärkning med ytterligare sex poliser som fått behörighet för att kontrollera kör- och vilotider, använda kontrollverktyget Tachospeed samt att hitta manipulerade färdskrivare. Endast fem dagar efter utbildningen, fann en av deltagarna sin första manipulerade färdskrivare.
Daf

Trots förvaltningsrättens friande dom i Samskip Sia-ärendet:

”Business as usual” i Eskilstuna

Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i ”närmast lämpliga”, men Transportstyrelsen har överklagat domen. Under tiden fortsätter arbetet som vanligt och som vanligt fortsätter en del aktörer att göra sina egna tolkningar av ”närmast lämpliga” samt hänvisa till Samskip Sia-domen. Men för polisen är det "business as usual" och innan en slutgiltig dom kommer, måste aktörerna fortsätta att lägga tid på överklaganden.
Gelins KGK

Kombitransport landade i otillåtet cabotage

Att Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i deras tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, hindrar inte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna att fortsätta rapportera kombitrafik som faller utanför direktivet. Istället har de vässat rapporteringen och gjort den mer omfattande och detaljerad. Den 2 september var det åter dags för ett välkänt företag att rapporteras.
Daf

Åkeriet fick ultimatum, men smet från sanktionsavgiften

Det polska åkeriet försökte lura yrkestrafikgruppen i Västerås att en polsk verkstad besiktigat färdskrivaren – trots att det stod klampat, men bluffen avslöjades snabbt. Efter besiktning på svensk verkstad, försvann ekipaget utan att ha betalat den tidigare utfärdade sanktionsavgiften för otillåtet cabotage.
Hultsteins

Finsk förare körde nonstop med två förarkort

Nonstopkörning, fortkörning och dubbla förarkort gav 18 000 kronor i böter, men efter straffreducering och begränsning av bötesbelopp polisman får skriva ut, krympte summan till 10 000 kronor.
VBG onspot

Delivery notes är inte detsamma som fraktsedlar

Fredagen den 14 augusti arbetade Eskilstunas yrkestrafikgrupp utmed riksväg 55 vid Lundboskär, nära gränsen mot Uppland. Klockan 10.00 tog de in en polsk dragbil med svensk trailer för en rutinkontroll. Trailern var tom och kör- och vilotiderna var utan anmärkning. Ändå blev detta ett otillåtet cabotage.
Diodhuset

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.
Gelins KGK

Bilinspektören: ”Allmänheten har dåliga kunskaper om lastsäkring”

Utmed vägarna i Västmanland tappas det last. Några av de senaste exemplen är stege, hink och matta. Detta uppmärksammar radio P4 Västmanland som intervjuar bilinspektör Roger Ogemar, yrkestrafikgruppen i Västmanland.
Diodhuset

Ett långt ekipage med fler fel än rätt i Västerås

Ett inställt Västerås Summer Meet på grund av covid-19, stoppade inte spontancruisingen. Under en vecka togs yrkestrafikgruppen i Västerås i anspråk för att bevaka cruisingen. Trots detta hann gruppen ändå med att kontrollera en del tunga ekipage. Ett av dem stack ut i mängden när det ena felet efter det andra radades upp och bland annat renderade i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.
Daf