Bilinspektör

Listar alla artiklar taggade med: Bilinspektör

Scanfor i fokus hos polisen i Göteborg

I skrivandes stund har Göteborgs yrkestrafikgrupp under juli månad hittills hanterat cirka 14 otillåtna cabotage som också inneburit klampningar. Speditören Scanfor sticker ut i mängden bland ärendena. Trafikpolis Kjell Andersson: ”Sedan i måndags denna vecka har jag haft tre otillåtna cabotage varav Scanfor står för två.” Scanfor kontrar: "Regeln att man får göra en cabotagetransport inom tre dygn efter en internationell rutt som inte är till Sverige, är något många inspektörer inte känner till."

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.

Läste under körning – misstänks för vårdslöshet i trafik

Att läsa i dokument medan man kör och vingla på vägen är inte bättre än att ta dygnsvila i ett rullande fordon. Ej heller får man köra lastbil på våra vägar om inte vägavgiften är betald. I Västerås passerar en aldrig sinande ström av ekipage och förare som inte uppfyller lagar och regler vilket kan innebära konkurrensfördelar gentemot den seriösa transportnäringen.

Samverkan i Stockholm mot otillåtet cabotage

Cabotagestudiens resultat skapade en situation där kalla fakta helt plötsligt ligger på bordet och det går inte längre att värja sig från sanningen. Uppståndelsen av det eskalerande cabotagefusket gör att yrkestrafikgrupperna i Region Mitt beordras att delta i en riktad insats gällande cabotagekontroller i Stockholm med endast fyra dagars varsel.

Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset

Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.

20 000 kronor för ordinarie veckovila i hytten

Sedan 24 maj 2021, kan en sanktionsavgift på arbetsgivaransvar om 20 000 kronor utfärdas om en förare har tagit den ordinarie veckovilan i lastbilshytten. I motsats till när det skrivs ut böter, flyttar en sanktionsavgift istället bevisbördan över på arbetsgivaren som ska bevisa att han bekostat boende utanför fordonet åt föraren. En annan lastbilschaufför blir rapporterad för vårdslöshet i trafik.

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.