Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Något fattas på fotot...

Cabotageekipage klampades av – försvann utan att betala

En tom gata utanför polishuset i Helsingborg. På fotot borde ha synts en lettisk dragbil med trailer. Ekipaget som klampades på fredagen, lämnade nämligen platsen någon gång efter att klampen togs av då de 36 timmarna, som vår regering anser är tillräckligt lång tid, hade förflutit.

Ytterligare 40 000 kronor till Transportstyrelsens ”sanktionskassa”

En del speditörer förekommer oftare än andra i sammanhangen där hävdad kombitrafik istället landar i en otillåten cabotagetransport. Och det är inte endast speditörers namn som återkommer, utan även andra som är med och planerar uppläggen för dragbilarna som drar lastbärarna. Skärtorsdagen bjöd på just en sådan kombination.
VBG onspot

Förare utan YKB körde utan förarkort – i trasig färdskrivare

Det hör inte till vanligheterna att yrkestrafikgruppen är i tjänst nattetid, men numera händer det allt oftare. Tre nätter i rad arbetade man nyligen i Västmanland och fångade en del ”stora fiskar”. Den som räknar med att det alltid är ”fritt fram” på natten, bör tänka om. Ett åkeri lyckades få två bockar i marginalen under dessa nätter.
Hultsteins

Dikeskörning ledde till klampning – bakom låsta grindar

När det bulgariska ekipaget körde av vägen i halkan och bränsletanken började läcka, upptäcktes det att den nordmakedonske föraren saknade förartillstånd och inte kunde uppvisa rätt dokument för inkommande last. Transporten blev då ett otillåtet cabotage. När sanktionsavgiften och bärgningen skulle betalas, blev det tvärstopp.
Nokian

Litauiska trailerekipage i otillåten skytteltrafik i Eskilstuna

Den 29 februari stoppade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett litauiskt trailerekipage. Det visade sig att ekipaget endast körde mellan två terminaler i Eskilstuna. Det är ett och samma företag som äger terminalerna varav av det ena är ett spritlager och det andra ett vitvarulager. Spritlagret höll på att flyttas till vitvarulagret och det är en sådan transport det litauiska ekipaget utför.
Hultsteins

Fel färdskrivare blev omständlig historia för bulgarisk åkare

Grundläggande för att få påbörja en cabotagetransport, är att hela den inkommande internationella lasten först måste lossas innan lastning kan påbörjas. Detta visar sig fortfarande inte fungera smärtfritt hos en del speditörer och åkare. Och om ett fordon har fel sorts färdskrivare, blir det inte sällan en dyr historia.
VBG onspot

Litauisk polis körde överlastad lättlastare

Blir man stoppad med överlast i Västerås, hjälper det inte att köra ”kollegajargongen”. Är det överlastat, så är det – oavsett yrke och nationalitet.
Hultsteins

Tre av tre hade överlast – en körde otillåtet cabotage

När trafikpolis Farid Umeflod från Helsingborg beger sig ut på sitt första arbetspass efter några veckors ledighet möts han ganska omgående av den verklighet som råder på vägarna. Efter att ha avslutat några snabbare ärenden ställer han sig frågan; ”var någonstans i akvariet ska jag nu placera ut flötet?”.
Nokian

Bergheden (M) ställer fråga till Eneroth (S) om ”klampning på riktigt”

Riksdagsledamoten Sten Bergheden (M) har i många år synts och hörts bland annat i frågor om vägtransporter. När frågan om klampning var som hetast i början av 2010-talet var han en av förespråkarna som ville ta krafttag mot transportfuskarna. Och nu lyfter han åter frågan om klampning i en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Körde på annans förarkort och saknade förartillstånd

Det nya året började mindre bra för ägaren till det bulgariska åkeriet när han och fadern stoppades för kontroll. Det gäller att ha koll på vems förarkort man kör på och så är det även bra att ha tillstånd att ens få lov att köra i Europa.
VBG onspot