Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Kim Johansen: Nu kommer dokumenten att vara korrekta

Den 7 oktober stoppar yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett av Kim Johansens slovakiska ekipage som transporterar för Bring. Dragbilen har kommit in till Sverige från Norge med en lastad trailer som sedan ställs av i Trelleborg för vidare färd ner i Europa. Dokumenten är så bristfälliga att det landar i ett otillåtet cabotage. Den 11 oktober upprepar historien sig.

Bring: Transporten korrekt utförd, men fel i dokumenten

Den 7 oktober är yrkestrafikgruppen i Eskilstuna i arbete och i Malmköping stoppar de ett ekipage som tillhör Bring. Dragbilen som utför transporten tillhör ett danskt åkeri som även har etablerat sig i Slovakien där också den aktuella dragbilen är registrerad medan föraren är från Ukraina. Kontrollen kommer att kosta åkeriet 40 000 kronor.

Samtliga kontrollerade djurtransporter fick anmärkningar

Onsdagen den 29 september utförs samverkanskontroller i Västerås. Bland annat samverkar yrkestrafikgruppen med Länsstyrelsen med inriktning på djurtransporter. Gruppen sprider ut sig i Salaområdet och det nedslående resultatet av djurtransportkontrollerna är att ingen klarade sig utan anmärkning.

Otillåtet cabotage och brister på trailern leder till klampning

Den i dessa sammanhang numera bekanta kombitransportörens ekipage landar åter i ett otillåtet cabotage, men denna gång är trailern behäftad med brister som leder till att en besiktning måste göras och ett däck måste bytas innan fortsatt färd.

50 000 i böter blev 82 000 – efter smitning

Att det är dumt att smita från böterna kan en makedonsk chaufför skriva under på efter ett dyrt möte med danska Tungvognscenter Syd. Ett möte som skulle visa sig bli ännu dyrare efter chaufförens ogenomtänkta beslut häromdagen.

”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme

Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.

Tekniska brister ledde till körförbud på plats

När ett däck är så slitet att korden syns, blir det stopp på plats och det blir böter. Att inte ha fungerande belysning utmed sidan på ekipaget, ger också böter. En till synes oälskad bulgarisk dragbil har ett allvarligt bromsproblem och vi frågar oss när fordonet senast var inne på service.

Otillåtet cabotage igen – och överlast

Den 10 augusti står trafikpolisen i närheten av port 6, Skandiahamnen i Göteborg. Man kontrollerar bland annat fraktsedlar på ekipage som är på väg ut. Väldigt många ekipage ska till Norge och då är det inte mycket ytterligare polisen har att kontrollera. Denna förmiddag är det emellertid ett ekipage som agerar på ett sätt som väcker polisens intresse.

Otillåtet cabotage och onödig omkörning får konsekvenser

Den nederländske speditören fortsätter att återkomma i otillåtna cabotage. Det är heller inte rådligt att mitt framför polisens fordon hastigt gå ut för att göra en omkörning i alldeles för hög hastighet – särskilt inte om man inte har ”rent mjöl i påsen”.

Smet från notan – klampades igen

Den 3 augusti klampas en grön dragbil av Västerås yrkestrafikgrupp, men efter 36 timmar avviker den utan att betalning skett. Den 8 augusti är det åter dags att klampa samma dragbil för ett nytt misstänkt otillåtet cabotage.