Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Debatt

Thomas Morell (SD): ”Ska man skratta eller gråta?”

Det tycks inte finnas en bortre gräns när det gäller oförmåga att läsa, förstå och hantera lagstiftning. Reglerna kring kör- och vilotider är i grunden desamma i alla EU-länder. När det kommer till möjligheten att lagföra den som begår brott, vilar det på nationell lagstiftning. Så långt allt väl, men sedan strular det till sig, minst sagt.

Internationell transport av ”50 spännband” gick inte hem hos polisen

10 liter AdBlue, en låda skrivpapper, eller som här – 50 spännband, är exempel på ”inkommande internationella transporter” som öppnar för ett utländskt fordon att få köra tre cabotagetransporter inom sju dygn. Upplägget transportören i detta fallet använder sig av, drar företeelsen till sin spets och vad som kan kallas ”rimligt” i sammanhanget faller platt.
VBG onspot

Böter och sanktionsavgift för körtidsöverträdelser

Påskhelgen är en dag då många reser på våra vägar och det kräver extra tillsyn av polisen. Även yrkestrafikgruppen blir tagna i anspråk för denna uppgift. Fokus brukar ligga på personbilarna, men denna påsk ändrade Västerås lite på sina rutiner.
Daf

Svensk dragbil, otillåtet cabotage och utlänningsärende

En Nordmakedonsk förare utan förartillstånd, men med adress och telefon i Sverige, som kör ett svenskregistrerat fordon utan trafiktillstånd som är uthyrt till ett utländskt åkeri, landar i utlänningsärende och ett misstänkt otillåtet cabotage.

Två dagar, två klampningar – samma transportör

En i sammanhanget välbekant transportör får återigen ett av sina ekipage klampat, dagen efter att ett annat av deras klampade ekipage låsts upp. Denna gång har det emellertid inte körts längre sträckor än vad kombidirektivet tillåter. Istället hävdas det kombitrafik för inrikestransporter.
VBG onspot

Bilinspektören om missbruk av kombidirektivet: ”De skiter i miljöaspekten”

Ännu en gång ertappas den i dessa sammanhang numera välbekanta transportören med att köra längre sträckor än vad som ryms i kombidirektivet. Bilinspektören tycker det är frustrerande och märkligt att stora, svenska företag använder aktörer som inte följer gällande regelverk. Och föraren säger att det var första gången det blev för långt.
Prenumeration 2020-09

”Arga-lappen-åkaren”: Misstag är inte kriminellt

Den 16 mars stoppas en lettisk dragbil med estländsk trailer i Helsingborg. Flera brister i dokumentationen leder till att det blir ett misstänkt otillåtet cabotage med klampning som följd. Åkeriet säger att bristerna är små misstag och när klampen låses upp, försvinner ekipaget trots att hela sanktionsavgiften inte satts in. ”Vi betalade vad vi kunde just då”, säger åkaren.
Hultsteins

Cabotageförare tapetserade trailern med ”arga lappar”

Ska man skratta eller gråta? Chauffören från Lettland visade tydligt sitt missnöje efter att Helsingborgspolisen beslutat om att klampa hans ekipage, i avvaktan på att åkeriet skulle göra rätt för sig efter att ha kört misstänkt, otillåtet cabotage. Synpunkterna som föraren hade, tog sig uttryck i en ”protestaktion” utanför polishuset, där hans dragbil ställts upp samt hindrats från fortsatt färd med hjälp av hjullås.
VBG onspot

Uttröttad förare höll på att somna under kontrollen

När Proffs besöker Långeberga kontrollplats utanför Helsingborg är en klampad dragbil det första vi ser. Föraren hade ertappats med en rad kör- och vilotidsförseelser. Bland annat hade han knappat in ”vila” i färdskrivaren när poliskontrollen tog vid.

Polisaspiranter fick en inblick i ”tunga gängets” vardag

Fyra polisaspiranter fick uppleva yrkestrafikgruppens spännande verklighet när det bjöds på såväl kör- och vilotidsöverträdelser som överlaster, undermålig lastsäkring och en klampning. Nu hoppas man att polisaspiranternas intresse ska hålla i sig framledes.
Daf