Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Malte Månsons i Västerås tar hand om polisens ekipage

När yrkestrafikgruppen i Västerås kommer med ekipage till Malte Månsons Verkstäder, protesterar åkerierna ofta över att det är för dyrt att reparera. Det förhalas och beslut ändras fram och tillbaka under längre tider och då hamnar förarna i kläm. För verkstaden gäller det även att vara alerta eftersom det inte alltid handlar endast om fordonsbrister utan även om manipulationer. Värst är språkförbistringen.
Daf

Åkeriet fick ultimatum, men smet från sanktionsavgiften

Det polska åkeriet försökte lura yrkestrafikgruppen i Västerås att en polsk verkstad besiktigat färdskrivaren – trots att det stod klampat, men bluffen avslöjades snabbt. Efter besiktning på svensk verkstad, försvann ekipaget utan att ha betalat den tidigare utfärdade sanktionsavgiften för otillåtet cabotage.
Daf

Finsk förare körde nonstop med två förarkort

Nonstopkörning, fortkörning och dubbla förarkort gav 18 000 kronor i böter, men efter straffreducering och begränsning av bötesbelopp polisman får skriva ut, krympte summan till 10 000 kronor.
Prenumeration 2020-09

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.
Nokian

Något fattas på fotot...

Cabotageekipage klampades av – försvann utan att betala

En tom gata utanför polishuset i Helsingborg. På fotot borde ha synts en lettisk dragbil med trailer. Ekipaget som klampades på fredagen, lämnade nämligen platsen någon gång efter att klampen togs av då de 36 timmarna, som vår regering anser är tillräckligt lång tid, hade förflutit.
VBG onspot

Ytterligare 40 000 kronor till Transportstyrelsens ”sanktionskassa”

En del speditörer förekommer oftare än andra i sammanhangen där hävdad kombitrafik istället landar i en otillåten cabotagetransport. Och det är inte endast speditörers namn som återkommer, utan även andra som är med och planerar uppläggen för dragbilarna som drar lastbärarna. Skärtorsdagen bjöd på just en sådan kombination.
Prenumeration 2020-09

Förare utan YKB körde utan förarkort – i trasig färdskrivare

Det hör inte till vanligheterna att yrkestrafikgruppen är i tjänst nattetid, men numera händer det allt oftare. Tre nätter i rad arbetade man nyligen i Västmanland och fångade en del ”stora fiskar”. Den som räknar med att det alltid är ”fritt fram” på natten, bör tänka om. Ett åkeri lyckades få två bockar i marginalen under dessa nätter.
Daf

Dikeskörning ledde till klampning – bakom låsta grindar

När det bulgariska ekipaget körde av vägen i halkan och bränsletanken började läcka, upptäcktes det att den nordmakedonske föraren saknade förartillstånd och inte kunde uppvisa rätt dokument för inkommande last. Transporten blev då ett otillåtet cabotage. När sanktionsavgiften och bärgningen skulle betalas, blev det tvärstopp.
Nokian

Litauiska trailerekipage i otillåten skytteltrafik i Eskilstuna

Den 29 februari stoppade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett litauiskt trailerekipage. Det visade sig att ekipaget endast körde mellan två terminaler i Eskilstuna. Det är ett och samma företag som äger terminalerna varav av det ena är ett spritlager och det andra ett vitvarulager. Spritlagret höll på att flyttas till vitvarulagret och det är en sådan transport det litauiska ekipaget utför.
Nokian

Fel färdskrivare blev omständlig historia för bulgarisk åkare

Grundläggande för att få påbörja en cabotagetransport, är att hela den inkommande internationella lasten först måste lossas innan lastning kan påbörjas. Detta visar sig fortfarande inte fungera smärtfritt hos en del speditörer och åkare. Och om ett fordon har fel sorts färdskrivare, blir det inte sällan en dyr historia.
Daf