Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:
Yara

Polska åkeriet tiger om den stoppade specialtransporten

Felskyltad och med fel dispens anlände en bred transport till Ystads hamn sistlidna helg. Där blev det stopp och klampning i väntan på rätt dispens och rätt skyltning. Proffs har talat med parterna som berörs av transporten och fått svar på våra frågor, med undantag för åkeriet som har valt att tiga.
Daf

Polsk specialtransport på väg till kommunalt brobygge klampades i Ystad

Ett tips till polisen ledde till att det blev tvärnit för en bred transport direkt efter att den rullat av färjan från Polen i Ystad hamn i helgen. Förutom tipset, spelade även kommunikationen de olika polisområdena emellan en stor roll för att förhindra den allt för breda transporten att rulla ut på den bitvis ganska smala vägen Mellan Ystad och Malmö. Något som skulle kunna ha äventyrat trafiksäkerheten.
VBG onspot

Fast för otillåtet cabotage

Polskt ekipage försvann utan att betala – efter 36 timmars klampning

Färjetrafiken i Karlskrona ökar och med det även trafikflödet, inte minst antalet lastbilar. Varje dygn anlöper fyra färjor från Polen hamnen Verkö i staden. Den tunga trafiken erbjuder som vanligt en blandning av såväl internationella transporter som kombi- och cabotagetransporter. Alla är inte lagliga. Och av "lagbrytarna" som ertappas, har inte alla heller ambitionen att ta sitt straff.
Yara

2000 lastbilar klampades – för felparkering

Nära 2000 lastbilar har de senaste tolv månaderna blivit klampade i Ashford i Kent, Storbritannien. Det är dyrt, men ännu dyrare att få klampen upplåst. Speditörerna försätter sina förare i ovärdiga situationer trots att parkeringsproblemen är väl kända sedan tid tillbaka, säger de i videofilmen.
Daf

Stoppade otillåtet cabotage – hämtade klampen med mc

Cabotageärenden kan dra ut på tiden. Ofta måste polisen hindra fortsatt färd genom att klampa dragbilen. Ett problem uppstår därmed om polisen i fråga kör motorcykel och när ingen klamp finns i närheten. Trafikpolis Kjell Andersson löste det – med motorcykeln.
StockholmTM

Två åkerier som ”kunde reglerna” fast för otillåtet cabotage

Det första ekipaget som vinkas in till kontrollplatsen vid Långeberga på måndagen visar sig vara ett otillåtet cabotage. Det första ekipaget som tas in för kontroll på samma geografiska punkt på tisdagen – är också ett otillåtet cabotage. På Långeberga är det två tappra men smått förvånade trafikpoliser vi möter.
Hultsteins

Hat-trick av Helsingborgspolisen

Torsdagen den 16 augusti, kontrollerar helsingborgspolisen yrkestrafiken på E6 norrgående. De gör ett hat-trick när de i tät följd tar in tre trailerekipage som alla blir misstänkta för att utföra otillåtna cabotagetransporter och därmed åläggs betala en sanktionsavgift om 40 000 kronor var.
Nokian

Olika uppfattningar om klampning

Transportstyrelsens utredning fastslår att 24 timmars klampning är tillräckligt. Regeringen håller inte med och inför den 1 juli i år, 36 timmar. Tidigare drev dåvarande inrikesminister Anders Ygeman (S), ”klampning på riktigt”, utan tidsbegränsning, men ändå har det stannat vid 36 timmar.
Aspök

Svensk speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret

I Västerås är sommaren helt klart över för dem som vill fuska på vägarna. Redan dagen efter att en polsk lättlastare renderade i rapport både för olaga yrkesmässig trafik samt brott mot beställaransvaret, är det dags för nästa ärende som också det slutar med rapport om beställaransvaret.