Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften

I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.

Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”

”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut. Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.

LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”

Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.

Försvann utan att betala när klampen låstes upp

Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.

Stopp för trafikfarligt ekipage och en olovlig körning i Helsingborg

En förare av ett svenskt ekipage stoppas, kontrolleras och rapporteras för olovlig körning. Och en obetald vinjett, dålig lastsäkring, ett slitet däck där korden syntes samt ett däck med punktering, blev resultatet när trafikpolisen i Helsingborg vinkade in ett polskt ekipage för rutinkontroll. Båda kontrollerna med några timmars mellanrum i onsdags i förra veckan.

Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”

Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.

Klamparna tog slut under nattkontroll i Arboga

När yrkestrafikgruppen arbetar nattpassen är trafiken inte tät, men hos de ekipage som kontrolleras finner man däremot ofta oegentligheter.
- Det här påvisar behovet av en kontrollverksamhet som pågår dygnet runt, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Klamparna tog slut under natten.

Samverkan i Stockholm mot otillåtet cabotage

Cabotagestudiens resultat skapade en situation där kalla fakta helt plötsligt ligger på bordet och det går inte längre att värja sig från sanningen. Uppståndelsen av det eskalerande cabotagefusket gör att yrkestrafikgrupperna i Region Mitt beordras att delta i en riktad insats gällande cabotagekontroller i Stockholm med endast fyra dagars varsel.

Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset

Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.

20 000 kronor för ordinarie veckovila i hytten

Sedan 24 maj 2021, kan en sanktionsavgift på arbetsgivaransvar om 20 000 kronor utfärdas om en förare har tagit den ordinarie veckovilan i lastbilshytten. I motsats till när det skrivs ut böter, flyttar en sanktionsavgift istället bevisbördan över på arbetsgivaren som ska bevisa att han bekostat boende utanför fordonet åt föraren. En annan lastbilschaufför blir rapporterad för vårdslöshet i trafik.