Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Trafikpolisen jobbar för att få bort ”kvarlämnade” dragbilar

Ett ekipage hämtat, en dragbil flyttad tillbaka till kontrollplatsen i väntan på att flyttas av Trafikverket, ett som snart är förverkat och ytterligare ett som står på tur att hanteras för att få ett avslut. I Västerås jobbar man på att bli av med fordonen som blivit kvar efter att ha varit klampade.
Nokian

Åkeriet ville betala 40 000 kontant till polisen – nekades

I morse, efter att ha stått klampad sedan förra veckan, flyttades ekipaget på Trafikverkets begäran till bilskroten i Kolbäck. Transportköparen är anmäld för brott mot beställaransvaret och åkeriet har fått en sanktionsavgift för otillåtet cabotage samt riskerar även en företagsbot.
TRP

1 miljon kronor i sanktionsavgifter hittills i år

Västerås har tagit sitt 25:e otillåtna cabotage i år

Västerås yrkestrafikgrupp har stoppat sitt 25:e otillåtna cabotage för i år och därmed har de hämtat in 1 miljon kronor i sanktionsavgifter för detta. Och ägaren till en överlastad 3,5-tonsfordon tycker att lastvikterna är orimligt låga. Yrkestrafikgruppen är inte på semester.
Hultsteins

Förfalskat förartillstånd tålde inte ens vatten

Idag har NTG och Postnord svarat på frågor rörande den bulgariska dragbilen med dansk trailer som klampades då föraren anhölls för brukande av falsk urkund. Samarbetet med åkeriet sades igår upp med omedelbar verkan.
Yara

Pillerknaprande chaufför tagen för andra gången

Dagen innan Västerås yrkestrafikgrupp skulle påbörja övervakningen av midsommartrafiken, bemannade de kontrollplats Karleby. I personalbristens kölvatten inför sommaren hade de inga stora förhoppningar, men fick ändå fullt upp under kvällen med bland annat drograttfylla och kör- och vilotidsbrott. Och hur går det med följetongen om den fortsatt klampade dragaren i Västerås?
VBG onspot

Tre av fem kontrollerade transporter körde otillåtet cabotage

Tre otillåtna cabotage och ännu ett avsnitt om den trippelklampade ”Västeråsdragaren” blir det när Västerås trafikgrupp öppnar portarna på kontrollplats Karleby. ”Man får vad man betalar för”, konstaterar bilinspektör Roger Ogemar.
TRP

Olaglig biltransport skulle hämta klampade dragaren i Västerås

Åkeriet har lekt charader med polisen sedan den 27 maj och i Proffs har deras dragbil blivit något av en följetong. Västeråsverkstaden vägrade sätta in en begagnad digital skrivare och åkeriet ville inte betala för en ny. Åkeriet skickade en biltransport för att hämta dragaren, men när bilinspektören ville undersöka transportens dåliga skick, försvann både den och alla chaufförer som varit på plats. Nu står den klampade dragaren övergiven.
Hultsteins

Klampades för tredje gången – på en vecka

Dragbilen klampades för otillåtet cabotage för att sedan få teknisk klampning på grund av fel färdskrivare. Nu klampas fordonet en tredje gång när verkstaden inte vill montera den begagnade, digitala färdskrivaren som skickats.
Nokian

Otillåtet cabotage och fel färdskrivare gav ”dubbelklamp”

Riksväg 68 i Fagersta som har blivit känd för att vara den alternativa vägen för att slippa konfronteras med yrkestrafikgruppen i Västerås, verkar användas flitigt av utländska åkerier med rymligt samvete. Sedan mars i år har fem misstänkta otillåtna cabotagetransporter ertappats mellan Riddarhyttan och Fagersta. Samtliga med bulgariskt ursprung och inte sällan med makedonska förare.
VBG onspot

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare: