Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Litauisk polis körde överlastad lättlastare

Blir man stoppad med överlast i Västerås, hjälper det inte att köra ”kollegajargongen”. Är det överlastat, så är det – oavsett yrke och nationalitet.
VBG onspot

Tre av tre hade överlast – en körde otillåtet cabotage

När trafikpolis Farid Umeflod från Helsingborg beger sig ut på sitt första arbetspass efter några veckors ledighet möts han ganska omgående av den verklighet som råder på vägarna. Efter att ha avslutat några snabbare ärenden ställer han sig frågan; ”var någonstans i akvariet ska jag nu placera ut flötet?”.
Mabi_2020-02

Bergheden (M) ställer fråga till Eneroth (S) om ”klampning på riktigt”

Riksdagsledamoten Sten Bergheden (M) har i många år synts och hörts bland annat i frågor om vägtransporter. När frågan om klampning var som hetast i början av 2010-talet var han en av förespråkarna som ville ta krafttag mot transportfuskarna. Och nu lyfter han åter frågan om klampning i en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Aspök

Körde på annans förarkort och saknade förartillstånd

Det nya året började mindre bra för ägaren till det bulgariska åkeriet när han och fadern stoppades för kontroll. Det gäller att ha koll på vems förarkort man kör på och så är det även bra att ha tillstånd att ens få lov att köra i Europa.
Åkaren i Sverige

Tomgångskörning blev otillåtet cabotage och utlänningsärende

Tomgångskörning ledde till otillåtet cabotage samt utlänningsärende med utvisning och inreseförbud. ”Vi äger inte fordonet, föraren är inte vår och vi kör inga otillåtna cabotage”, sade den danska speditörens svenska driftchef.
Mabi_2020-02

Patrick Zetterberg, bilinspektör:

Otillåtna cabotage i mängder – men svenskt ”BAG” inget bra alternativ

Bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna rapporterar ytterligare ett ekipage som utför en otillåten cabotagetransport. ”Man blir luttrad”, säger han och konstaterar att antalet cabotagetransporter under det gångna året blivit många.
VBG onspot

Ännu en överlastad lättlastare. Ännu ett omhändertaget körkort

Att ha tunga behörigheter på körkortet betyder inte att man får köra för tunga laster med lättlastare. Detta fick en förare erfara i Sala då ännu en tung lättlastare hindrades från fortsatt färd.
Hultsteins

Outbildad förare i felskyltat ADR-ekipage

För att få framföra farligt gods på våra vägar krävs extra kunskaper i form av särskild utbildning. Sedan ska kunskaperna även kunna omsättas i praktiken, men här ser våra yrkestrafikpoliser alltför ofta att det brister. En olycka med farligt gods kan få mycket stora konsekvenser både för inblandade och för miljön.
Mabi_2020-02

Överlastad lättlastare klampad

Även om EU:s mobilitetspaket nu ser ut att gå hela vägen, hjälper inte det i den verklighet som råder just nu. Överlastade lättlastare fortsätter att trafikera våra vägar och göra dem mindre trafiksäkra. Att åkeriet i detta ärende hänvisade till att det ju ändå rullar många sådana fordon på vägarna i Sverige, hjälpte inte.
Åkaren i Sverige

Känd speditör ertappad med ännu ett otillåtet cabotage samt fel däck

Om och om igen landar kontroller av speditörens ekipage i otillåtna cabotage med påföljande sanktionsavgifter om 40 000 kronor. Nu var det dags igen trots att föraren visade upp av speditören förberedda dokument vilka ska beskriva för kontrollanterna att transporterna utförs enligt regelverken.
Åkaren i Sverige