Transportstyrelsen

Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen

Efter mängder av överträdelser – summan av sanktionsavgifter närmar sig en miljon

Den svenske åkeriföretagaren registrerade två av sina företag år 2009. Ett tredje 2011. År 2010 dök han för första gången upp i Transportstyrelsens rullor, detta i en underrättelse om ”godkänt föreläggande av ordningsbot”. Därefter har mannen figurerat i ett flertal ärenden hos Transportstyrelsen, som ofta slutat med krav på sanktionsavgift. Ett nytt ärende har nyligen landat hos myndigheten och sammantaget börjar sanktionsavgifterna nu närma sig miljonstrecket.
Hultsteins

Thomas Morell får inga nya svar från Infrastrukturministern

Nyligen ställde Thomas Morell (SD) ännu en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (s). Den löd: ”Vilka åtgärder avser ministern att vidta för att säkerställa en rättssäker kontroll av kör- och vilotider i företagens lokaler?” Tomas Eneroths svar innehåller de åtgärder man redan vidtagit samt en hänvisning till den senast tillsatta utredningen kring dessa frågor.
VBG onspot

Morell (SD) ställer ny fråga till Eneroth (S) om Transportstyrelsens företagskontroller

Sverigedemokraten Thomas Morell tar nya tag för att få infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att vidta åtgärder för att säkerställa en rättssäker kontroll av kör- och vilotider i företagens lokaler. Kontroller som idag åligger Transportstyrelsen, men som Morell menar har många brister. Likaså menar Morell att regeringen tar allt för lätt på den kritik som riktas mot myndighetens sätt att sköta kontrollverksamheten.
Hultsteins

Interpellation av Thomas Morell (SD) lyfter epilepsidrabbade chaufförers situation

Under det här året har vi publicerat ett stort antal artiklar om yrkesförare som mist sina tyngre behörigheter på grund av att Transportstyrelsen ändrat sin tillämpning av de medicinska kraven för tyngre behörigheter. Thomas Morell tar upp detta i en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (s).
Yara

Hoppet inte ute för epilepsidrabbade när Transportstyrelsen förtydligar

Chaufförer med dispens för diagnosen epilepsi, blev efter EU:s skärpta hälsokrav av med sina högre behörigheter. Detta har uppmärksammats av media. EU-kommissionen Sverige kritiserar nu SVT:s rapportering om detta då det inte tydliggjorts att det fortfarande finns möjlighet att ansöka om undantag.
Hultsteins

Obesiktigad färdskrivare kan kosta dig skjortan – men är vi lika inför lagen?

Inte sällan påträffar polisens yrkestrafikgrupper fordon, oavsett nationalitet, vars färdskrivare inte har besiktigats i tid. Överträdelsen kan innebära böter för chauffören och sanktionsavgift för åkeriet. Frågan är om konsekvenserna blir desamma oavsett nationalitet.
VBG onspot

Lastbilsförare kollar i mobilen fler än tre gånger i timmen under färd

Bristande uppmärksamhet under några sekunder kan orsaka en olycka. ”I en hastighet om 40 km/h hinner du rulla 22 meter på 2 sekunder. Det kan hända mycket på dessa meter och sitter man dessutom i en tung lastbil kan skadan bli stor om något oförutsett sker. Så låt mobilen vara under färd”, säger Anders Wallstenius, motorspecialist på Länsförsäkringar.
Daf

Otillåtna avfallstransporter avslöjades när myndigheter samverkade vid hamnkontroll

I förra veckan var det en inte helt blygsam ”välkomstkommitté” som mötte trafikanter och resenärer som antingen kom till Sverige eller som hade för avsikt att lämna landet via färjorna i Helsingborg. En samverkanskontroll mellan fem myndigheter innebar en samlad kompetens med resurser att hantera de flesta ärenden som kunde tänkas bli aktuella.
Yara

SVT Halland uppmärksammar EU:s skärpta hälsokrav

EU:s skärpta hälsokrav har drabbat många förare med dispenser runt om i Europa som, trots att de kört prickfritt under många år, en del i decennier, över en natt blev olämpliga att vara chaufförer. SVT Halland har gjort ett reportage i ord och film där Peter Nertling kan nå ut till allmänheten för att sprida kunskap om missförhållandet.
Aspök

SVT Halland tar upp konsekvenserna av EU:s skärpning av hälsokraven

När EU skärpte tolkningen av hälsokraven för yrkesförare, hamnade enskilda personer i kläm. Inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Över en natt innebar skärpningen att förare med dispens som kört prickfritt i 30-40 år, ansågs ”olämpliga” som yrkesförare.