Transportstyrelsen

Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen

Transportstyrelsens utredning visar:

Olyckor vid vägarbeten ”ett begränsat problem”

Som en del av regeringens arbetsmiljöstrategi att ”ingen ska behöva dö till följd av sitt arbete”, gavs Transportstyrelsen i augusti förra året i uppdrag att utreda säkerheten för personal som utför arbete inom eller i anslutning till vägområdet. Idag lämnades rapporten över till regeringskansliet.

”Bristande kompetens och otydlighet” – Åkaren i Sverige ryter till mot Transportstyrelsen

I förra veckan lämnade Åkaren i Sverige en JO-anmälan. I den menar man att Transportstyrelsen inte klarar av att utföra det uppdrag som regeringen en gång gav myndigheten vad gäller tillsyn av landets åkeriverksamheter. Strax därpå skickade Åkaren i Sverige dessutom en skrivelse till Transportstyrelsen i vilken man bland annat förklarar att man vill ha klara och tydliga riktlinjer för hur åkerier ska agera för att klara sig från sanktionsavgifter.
VBG onspot

MEP Jakop Dalunde (MP) om Samskip-domen:

”EU-kommissionen bär ett tungt ansvar för ett otydligt regelverk”

Förvaltningsrättens dom som gav Samskip Sia rätt öppnar för längre lastbilstransporter, chaufförer som riskerar komma i kläm och syftet med kombitransporter – miljön - kringgås. Och om aktörer som använder järnväg i sin kombitrafik själva ska bestämma var de ska lasta om, kan även de som använder sjöfart komma att vilja ha samma fördel det utgör.
Hultsteins

Åkaren i Sverige JO-anmäler Transportstyrelsen

Åkaren i Sverige har länge fört en envis kamp för att åkerier i Sverige ska få en rättvis bedömning när Transportstyrelsen utför sina tillsyner. Man ser en oroande trend i att sanktionsbelägga hårt arbetande och seriösa svenska åkerier och bussbolag. Detta samtidigt som man ser hur speditörer använder sig av utländska åkerier där straffen för olagligheter är lika med noll. Det skriver Åkaren i Sverige i den JO-anmälan som man nyligen gjort.
Nokian
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Likhet inför lagen – det gäller inte transportnäringen

En viktig princip är att alla hanteras utifrån texten i våra lagar och att det inte görs någon skillnad på personer eller företag, ett brott är ett brott och straffet skall träffa lika. I vardagstal kallar vi det för ”likhet inför lagen”!
Inom transportnäringen är den här viktiga principen på väg att luckras upp fullständigt! Åtskilliga är de exempel där utomnordiska medborgare gjort sig skyldiga till grova överträdelser men likväl undgått en straffrättslig åtgärd.
VBG onspot

Riksåklagaren: IMDG-koden måste vara på svenska för att få användas

Kustbevakningen arbetar ofta i våra hamnar och hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil de kontrollerar i svenska hamnar. Sedan sommaren 2019 kan de inte längre straffa regelbrytarna efter att Högsta Domstolen fattat beslut om att domstolar endast får döma enligt lagar på svenska. IMDG-koden som gäller farligt gods – den är skriven på engelska. Riksåklagaren har nu sagt sitt och går på samma linje.
VBG onspot

Interpellation till Tomas Eneroth (S) om skärpta hälsokrav:

”Transportstyrelsen väljer bort möjligheten till avsteg”

Vi har skrivit flera artiklar på ämnet och även dagspress samt SVT:s lokal-TV har tagit upp saken. Det handlar om att EU:s skärpta tolkning av hälsokrav för tunga yrkesförare över en natt gjorde rutinerade förare med dispenser arbetslösa. Frågan om det går att göra undantag från de hårdare kraven lyftes i EU och svaret blev ja, men att möjligheten att nyttja detta, lagts på de nationella myndigheterna.
Hultsteins

MEP Johan Danielsson (S) om Samskipdomen:

”Jag blir förbannad”

EU-parlamentariker Johans Danielsson är ansvarig förhandlare för kombidirektivet i Europaparlamentet. Han säger att Förvaltningsrätten i Faluns dom som gav Samskip Sia rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, visar hur dåliga och otydliga reglerna är idag.
VBG onspot

Otillåtet cabotage – hänvisar till Samskipdomen i Förvaltningsrätten

Westerman Multimodal Logistic är det nya GWG International som utför kombitransporter i Sverige sedan 15 år tillbaka. Vi hade inte tidigare skrivit om dem i dessa sammanhang, men så kom två ärenden under två månader. Företaget är kritiska till Transportstyrelsens tolkning av kombidirektivet och när de svarar på frågor kring det andra fallet, blir det med en länk till en advokatfirma.
Nokian

Samskip Sia fick rätt i Förvaltningsrätten

Klampade Samskipekipage och Samskipekipage som fått betala sanktionsavgifter då hävdade kombitransporter istället landat i otillåtna cabotagetransporter, har varit en vanlig syn under flera år. Nu kan det komma att ändra sig efter att Samskip i ett ärende fått rätt i Förvaltningsrätten. Nästa instans för överklagande är Kammarrätten.
VBG onspot