Morell (SD) vill ha skärpta redovisningskrav efter ”försvunna cabotagemiljoner”

Regeringen beslöt år 2016 att skjuta till totalt 100 miljoner kronor, fördelat på fyra år (2017–2020), för att ge Polisen möjlighet att vidareutveckla sitt arbete mot det otillåtna cabotaget. Hälften av pengarna har hittills betalats ut men myndigheten kan endast redovisa hur 2,6 miljoner kronor har använts. Nu vill Thomas Morell (SD) veta om inrikesminister Mikael Damberg (S) tänker förtydliga och skärpa instruktionerna för polisens verksamhet gällande övervakning av den yrkesmässiga trafiken i nästa regleringsbrev.

Som Proffs tidigare har skrivit om, tycks ingen inom Polismyndigheten veta riktigt vart de pengar som regeringen satsade för att vidareutveckla Polisens arbete mot det otillåtna cabotaget har tagit vägen. Polisen menar att de hittills utbetalda 50 miljonerna (av totalt 100), minus de 2,6 miljoner kronor som man säger att förra årets ”cabotageutbildning” har kostat, har fördelats och skickats ut i regionerna.

Polismyndigheten har formellt sett inte gjort något fel. Förvisso kan nog ingen i myndigheten påstå att de inte känner till syftet med tillskottet, däremot så har regeringen inte ställt några krav på ekonomisk redovisning i sina regleringsbrev. Det enda redovisningskravet är att myndigheten ska beskriva effekterna, eller de tänkbara effekterna, av satsningen.

Proffs kunde även berätta om att Polismyndigheten nyligen betalade tillbaka 300 miljoner kronor av totalt en miljard kronor som blev över på förra årets anslag. Man kan med andra ord säga att cabotagepengarna med råge har gått tillbaka till statskassan.

Hultsteins


Kvar på landets kontrollplatser
står trafikpoliserna med ”lång näsa”. Det som kunde ha blivit hur bra som helst, föll som ett korthus till marken.

Om polisledningen, så som Proffs har gjort, hade lyssnat med trafikpoliserna hur man kunde ha byggt upp en effektiv kontroll av cabotagetrafiken, hade de snart fått många goda idéer till livs.

I princip alla poliser som Proffs har talat med är överens om att de måste bli fler till antalet. Men det finns fler önskemål.
– Vi behöver ändamålsenliga fordon för att kunna utföra cabotagekontroller på andra platser än på de fasta kontrollplatserna, säger en av poliserna.

En annan polis menar att byggnaderna på kontrollplatsen där han arbetar inte är tillräckligt stora.
– Häromdagen var vi tre poliser som arbetade med varsitt ärende. Jag fick lägga ut mina dokument på golvet eftersom det inte fanns något annat ställe att lägga dem på.

Andra önskemål är att göra kontroller i samverkan med andra polisområden/-regioner, att samverka med andra myndigheter som till exempel Skattemyndigheten och att anordna vidareutbildning i ämnet nationella och internationella transporter.

I tisdags skrev Proffs en artikel om att Thomas Morell (SD), som sitter i trafikutskottet, skickat en fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Frågan gällde om ministern tänker ge polisen de riktade resurser som krävs för att förstärka kontrollverksamheten på väg.

Hultsteins


Idag, torsdag, lämnade Morell
in ytterligare en fråga till inrikesministern. I den inledande texten beskriver Morell just det faktum att regeringen i sina regleringsbrev inte har ställ krav på Polismyndigheten att göra en ekonomisk redovisning av ”cabotagemiljonerna”.
”I dagsläget finns ingen godtagbar redovisning kring pengarnas användning.”, skriver han.

”I skenet av den situation vi har ute på vägarna blir polismyndighetens agerande synnerligen märkligt! Sannolikt kan polisens agerande förklaras av det minst sagt undermåliga underlaget i regeringens regleringsbrev. Tre rader i regleringsbrevet styr polisens övervakning av den yrkesmässiga trafiken, det är sannerligen inte mycket till instruktioner.”, menar Thomas Morell vidare.

Hans fråga till inrikesminister Damberg lyder:
”Tänker statsrådet förtydliga och skärpa instruktionerna för polisens verksamhet gällande övervakning av den yrkesmässiga trafiken i nästa regleringsbrev?”

Mikael Damberg (S) fick under tisdagen ta emot en skriftlig fråga från Thomas Morell (SD). Foto: Riksdagen (montage)
Mikael Damberg (S) fick under tisdagen ta emot en skriftlig fråga från Thomas Morell (SD). Foto: Riksdagen (montage)