Thomas Morell

Listar alla artiklar taggade med: Thomas Morell

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.

Transportstyrelsen: ”Florerar rykten om YKB-förändringen”

Turerna kring förändringarna i YKB-utbildningen, fortsätter att skapa diskussioner ända uppe i riksdagshuset. Transportstyrelsen pekar på felaktigheter i en intervju med en utbildare och i riksdagshuset pågår diskussioner som gör gällande att Transportstyrelsen ”ändrar sig från dag till dag”. Vad är det egentligen som gäller - idag?
VBG onspot

Morell (SD) till infrastrukturministern:

”Myndigheten ändrar information om YKB från dag till dag”

Oklarheterna kring YKB-utbildningen sedan Transportstyrelsen gjorde ändringar, kvarstår och Thomas Morell vill ha förtydliganden. Han riktar även kritik mot Transportstyrelsen som han säger ändrar informationen från dag till dag samt att han ser brister i Transportstyrelsens interna instruktioner. Och Transportstyrelsens övergångsperiod på fem dagar, kallar han för ”oförskämd”. Han vill att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) förtydligar.
Hultsteins

YKB-schabbel – som om inte corona vore nog?

Mixen av en handfallen regering och Transportstyrelsens ofattbara misskötsel av den nya förordningen kring YKB, skapar ett kaos för transportnäringen. Ett kaos som med hyfsat enkla medel hade kunnat undvikas. En rad olyckliga omständigheter leder fram till den situation som nu råder och då krävs det att myndigheter och ansvariga politiker har markkontakt. De måste ovillkorligen förstå hur samhället utanför myndighetskorridorer och regeringskansliet fungerar!
Nokian

Infrastrukturministerns svar till Thomas Morell:

Tillfälligt stopp för cabotage inte aktuellt

Infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) svar till Thomas Morell (SD), ger vid handen att ministern tycker att de åtgärder som regeringen redan har vidtagit tillsammans med en utredning som ska vara klar nästa år, är tillräckligt skydd för svensk åkerinäring. ”Att åkerier just här och nu förlorar transportuppdrag till förmån för det otillåtna cabotaget, det tycks inte bekymra ministern”, säger Thomas Morell.
VBG onspot

Utskottsinitiativ från Sverigedemokraterna till Trafikutskottet

I förmiddags publicerade vi Thomas Morells (SD) fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om huruvida regeringen avsåg att utlösa skyddsåtgärder för svensk transportnäring. Nu går man vidare med ett utskottsinitiativ.
VBG onspot

Thomas Morell (SD): Kommer regeringen att begära skyddsåtgärder för åkerinäringen?

Situationen för de flesta företagare är idag svår och fortsätter att förvärras. Så även inom transportnäringen som dessutom fortsatt utsätts för hård konkurrens från aktörer från framför allt östra Europa. Thomas Morell vill att artikel 10.1 i förordningen (EG) nr 1072/2009 ska utlösas.
Hultsteins

Infrastrukturministern svarar på fråga om dispens från YKB

Thomas Morell (SD) ställde infrastrukturminister Tomas Eneroth frågan om huruvida ministern och regeringen avsåg att införa en dispens för genomförd repetitionsutbildning i YKB under resten av 2020 och därmed minimera risken för brist på yrkesförare. Nu har svaret kommit.
VBG onspot

Utan lastbilen stannar Sverige – ”Era insatser är ovärderliga!”

All nyhetsrapportering handlar nästan uteslutande om Corona och effekterna av detta virus. Butiker, restauranger, flyg, tåg och industrier drar ner på sin verksamhet, eller rent av stoppar all verksamhet.
Börserna världen över störtdyker och många ser sina besparingar gå upp i rök. Sjukvårdspersonal sliter bokstavligt talat livet ur sig för att hjälpa patienter på våra sjukhus.
Det är lätt att se dystert på tillvaron just nu och för många är framtiden också oviss.

Postnord kallas till Näringsdepartementet efter upprepade olagliga transporter

Strax före jul kunde Proffs avslöja att Malmöbaserade Alguns Åkeri avslöjats med att ha använt sig av förare som körde med dubbla förarkort. Ett åkeri som frekvent anlitas av Postnord. Den 13 februari i år är det dags för ytterligare ett avslöjande som involverar det statligt ägda post- och logistikföretaget. Då stoppas en rumänsk dragbil med en svenskregistrerad Postnordtrailer av trafikpolisen i Helsingborg. Snart kunde polisen konstatera att det rörde sig om en otillåten cabotagetransport. Sanktionsavgiften betalades och här kunde historien ha slutat samt gått obemärkt förbi. Om det inte vore för en lastbilstidning som envist håller ögonen på transportfusket – och en minst lika outtröttlig riksdagsledamot som gång på gång ställer ansvariga ministrar mot väggen i sin kamp för en schystare tillvaro i vägtransportbranschen.
Hultsteins