Cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Cabotage

Kombitrafik blev otillåtet cabotage – fick betala 60 000

Dragbilen rullade in i Sverige den 12 december förra året och sedan dess har den inte lämnat landet. Transportören hävdar att man kör kombitrafik, likväl slutade det med att företaget fick betala 60 000 kronor i förskott för att ha brutit mot cabotagereglerna.

Dansk åkare stod för förra årets sista cabotageärende i Helsingborg

Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.

Morell (SD) om höjningen av sanktionsavgiften: ”Kaffepengar”

Sanktionsavgiften för att ha brutit mot cabotagereglerna höjs från 40 000 till 60 000 kronor. Sverigedemokraten Thomas Morell menar att det ”kan uppfattas som en kraftfull höjning”, men att det i enligt hans uppfattning ändå handlar om ”kaffepengar”.

Tre som körde för samma speditör misstänkta för transportfusk – samma dag

I tisdags stoppar trafikpolisen bland annat ett bulgariskt ekipage på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Efter att ha konstaterat brister i transportdokumenten, landade ärendet i ett misstänkt otillåtet cabotage. Men förskottet på sanktionsavgiften betalades inte in om de 36 timmar som klampen satt på dragbilens framhjul – och när den låstes upp, försvann ekipaget från platsen.

Cabotage och beställaransvar – ändringar i regelverket

Mot bakgrund av ett hovrättsavgörande från i somras har regeringen nu fattat beslut om ändringar i regleringen kring åkeriers utförande av inrikes godstransporter i Sverige, däribland en precisering av vad som menas med en cabotagetransport, samt en skärpning av ansvaret för beställaren av en cabotagetransport som strider mot regelverket.
Advokatbyrån Morris Law hjälper oss att reda ut vad som har hänt - och vilka regeländringar som är på gång.

Verbala tics hjälper inte branschen

Det var inte utan att morgonkaffet höll på att fastna i halsen en söndag i mitten av oktober. I en debattartikel i GP förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth att han och hans kollegor i regeringen ”har genomfört åtgärd efter åtgärd för bättre villkor för yrkesförare”. Förvisso har man från regeringens sida haft ambitioner att förbättra, men frågan är om åtgärderna har varit så framgångsrika att det är något att basunera ut i dagspressen?
Jag står på en av polisens kontrollplatser och kliar mig i håret. Vad är det som har blivit bättre?

Lastbilar, böter och sanktionsavgifter rullade in på polisens kontrollplats

För trafikpolisen i Helsingborg såg veckan ut att börja med en rattfylla. Chauffören i den bulgariska dragbilen blåste positivt i polisens sållningsinstrument och han fick därmed följa med till stadens polishus.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.

Klippte otillåtet cabotage efter gräslig gräsklippartransport

Polisaspiranterna som i veckan har tillbringat arbetsdagarna tillsammans med Västerås yrkestrafikgrupp, fick snabbt en inblick i trafikpolisens verksamhet. Det som började med en osurrad gräsklippare, slutade med ett misstänkt otillåtet cabotage.

”Bältestricket” gick inte hem hos polisen i Göteborg

Även om det är lag på att använda bälte när man kör och att bältesanvändningen har ökat, finns det fortfarande de som menar att bältet inte behövs, att det till och med kan vara farligt att använda bälte i vissa situationer. Om man ändå väljer att inte använda bältet och dessutom kör för fort framför polisen, kostar det pengar.

Åkeriet som bad bilinspektören ”fara åt helvete” i nytt manipulationsärende

För några månader sedan utspelade sig en annorlunda händelse på polisens kontrollplats vid Helsingborg. För att göra en lång historia kort så handlade det om ett utländskt ekipage där polisens misstankar var flera till antalet. En tumultartad kontroll som slutade med att såväl föraren (som inledningsvis belades med handfängsel) som ekipaget försvann från platsen. Och trots välgrundade brottsmisstankar, slutade det hela med att chauffören efter ett åklagarbeslut kunde dra iväg med ekipaget utan att någon teknisk undersökning hade hunnit göras.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.