Cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Cabotage

Klippte otillåtet cabotage efter gräslig gräsklippartransport

Polisaspiranterna som i veckan har tillbringat arbetsdagarna tillsammans med Västerås yrkestrafikgrupp, fick snabbt en inblick i trafikpolisens verksamhet. Det som började med en osurrad gräsklippare, slutade med ett misstänkt otillåtet cabotage.

”Bältestricket” gick inte hem hos polisen i Göteborg

Även om det är lag på att använda bälte när man kör och att bältesanvändningen har ökat, finns det fortfarande de som menar att bältet inte behövs, att det till och med kan vara farligt att använda bälte i vissa situationer. Om man ändå väljer att inte använda bältet och dessutom kör för fort framför polisen, kostar det pengar.

Åkeriet som bad bilinspektören ”fara åt helvete” i nytt manipulationsärende

För några månader sedan utspelade sig en annorlunda händelse på polisens kontrollplats vid Helsingborg. För att göra en lång historia kort så handlade det om ett utländskt ekipage där polisens misstankar var flera till antalet. En tumultartad kontroll som slutade med att såväl föraren (som inledningsvis belades med handfängsel) som ekipaget försvann från platsen. Och trots välgrundade brottsmisstankar, slutade det hela med att chauffören efter ett åklagarbeslut kunde dra iväg med ekipaget utan att någon teknisk undersökning hade hunnit göras.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.

LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften

I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.

Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”

”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut. Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.

LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”

Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.

”Tvivelaktigt bulgariskt ekipage” fick lämna landet – efter kontrollbesiktning

Sällan eller aldrig går landets trafikpoliser och bilinspektörer sysslolösa. Deras kamp för schystare konkurrensvillkor inom vägtransportbranschen och en säkrare trafikmiljö går vidare.
Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.

Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg

Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”

Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.

Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”

Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.