Cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Cabotage

DEBATTARTIKEL

Juristen Tommy Pilarp:

Har mobilitetspaketet löst problemen – eller skapat nya?

Många lever med förhoppningen att det nyligen godkända mobilitetspaketet kommer att lösa många av de problem som finns i transportbranschen. Men är problemen verkligen lösta – eller har EU rentav skapat nya?
Den frågan ställer sig Tommy Pilarp, jurist med EU transporträtt, konkurrensrätt och inre marknadsfrågor som specialitet, i sin debattartikel.
Hultsteins

Bilinspektören: ”Har haft ett otillåtet cabotage per pass”

Ytterligare fyra otillåtna cabotage har hittills ”expedierats” i Helsingborg den här veckan. Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att han har haft ett otillåtet cabotage per arbetspass på senare tid. Ingen större risk att polisens klampningsutrustning rostar ihop, konstaterar vi på tidningen Proffs.
Daf

Triss i otillåtet cabotage – i Helsingborg

Det skärpta beställaransvaret till trots fortsätter de otillåtna cabotagen att sysselsätta trafikpolisen i en till synes aldrig sinande ström. Tre nya ”streck på tavlan” kunde till exempel Helsingborgspolisen rita under den gångna veckan. Och 131 500 kronor till den svenska statskassan.
Prenumeration 2020-09

DHL och Michelin förtydligar om leveransen till Helgenäs Transporter

Helgenäs Transporter AB i Norrköping vill inte medverka till osund konkurrens och otillåtna cabotagetransporter. Varje utländskt fordon utgör en potentiell risk för otillåtet cabotage. Givetvis kör inte alla olagligt, men för att vara på den säkra sidan har åkeriets ägare Clas Gustafsson, ställt kriterier till däcktillverkaren för leveranserna. Det ska vara ett svenskt åkeri med svensktalande chaufför.
Nokian

Sveriges Åkeriföretag:

”Samskipdomen är bekymmersam”

Sveriges Åkeriföretag säger att Samskipdomen är bekymmersam. Däremot ser man goda möjligheter till att Kammarrätten i Sundsvall beviljar prövningstillstånd. Detta för att förvaltningsrättens dom behöver ändras, men även för att frågan om ”närmast lämpliga” kan behöva närmare belysas.
Hultsteins

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.
VBG onspot

Jens Holm (V), ordförande i Trafikutskottet:

”Samskipdomen är direkt provocerande”

Sedan Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i vad som är ”närmast lämpliga omlastningsstation”, har flera politiker kritiserat domen. Även Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V), är kritisk och ser domen som provocerande.
Daf

Västeråspolisen rivstartar efter semestern

På sensommaren när undersökningar av mopeder och A-traktorer åt andra avdelningar börjat minska, samt att bilträffarna börjar bli färre, kan yrkestrafikgruppen i Västerås börja arbeta med den tunga trafiken igen. Detta när personalen i yrkestrafikgruppen så smått börjar återkomma från semestrarna.
Nokian

Trodde han kört 11 kombitransporter – fick betala 40 000

Dragbilen kom till Sverige utan trailer. Åkeriet trodde att de körde kombitransporter. Nu har företaget rapporterats för att under fyra dagar, måndag till torsdag, ha kört elva inrikes transporter som genom dokumentationsbrister bedöms vara cabotagetrafik.
Diodhuset

Tillståndsmiss kostade bulgariskt åkeri 40 000 kronor

Ett bulgariskt åkeri vars ekipage stoppades på Långeberga vid Helsingborg under måndagen, trodde att man hade gjort allt rätt. Därför åtog man sig att köra inrikes transporter i Sverige. Men nu vet man bättre. Bland annat att en förare från tredjeland måste ha förartillstånd.
VBG onspot