Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Kunskapsbrister bland nya förare av lättlastare

I pandemins kölvatten ökar behovet av transporter med mindre fordon såsom lättlastare. Det är lätt att hitta förare då det endast krävs en B-behörighet. När fordonen används i yrkesmässig trafik, tillkommer emellertid krav som den vanlige personbilsföraren inte alltid känner till. Ett sådant krav är kör- och vilotidsboken.

10 av 20 lättlastare klarade inte kontrollen

Transporter utförda med 3,5-tonsfordon, så kallade lättlastare, fortsätter att framstå som något av ”vilda västern” präglat av okunskap, arrogans gentemot gällande regelverk och inte sällan en ”går det så går det-mentalitet”. Bristerna är oftast förknippade med påtagliga säkerhetsrisker. Transportörer som följer regelverken hamnar oförtjänta i skuggan av dem som inte gör det.
VBG onspot

Överlastad, otillåten cabotagetransport utan vinjett fast i kontroll

Det var mycket som inte stod rätt till med den bulgariska transporten. Trafikpolis Christer Hansson tar sig för pannan när han berättar om alla fel som upptäcktes vid kontrollen igår, torsdag.
- Jag vet inte, men det känns som att vi nog aldrig tidigare har haft ett ärende som spänner över så många lagstiftningar, säger han.
Hultsteins

Två sanktionsavgifter, två ekipage, samma åkeri, samma dag

Under söndagskvällen är yrkestrafikgruppen i Eskilstuna i Katrineholm för att arbeta med sin linjeverksamhet – kontroll av yrkesfordon. Dagen ett arbetspass inte skulle rendera i överträdelser, ofta av återkommande art, ter sig långt borta när kvällens kontroller gav två ekipage vars hävdade kombitransporter landade i otillåtna cabotage efter flera, alltför långa transporter.
Nokian

Polisens kontroller på ”smygvägar” gav resultat

Vissa av landets vägar rekommenderas förare som kör för oseriösa aktörer att ta för att undkomma poliskontroller. Det hjälper emellertid inte längre eftersom polisen känner till vilka vägar det handlar om. Att chansa blev kostsamt för denna bulgariske åkare.
Aspök

Tvi tyckte chauffören om lastsäkringsböter

Trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg sitter i personalrummet på Långeberga kontrollplats och följer trafiken ute på E6 via tv-monitorer på väggen. Personbilstrafiken har minskat radikalt i dessa ”covid-19-tider” och även avstånden mellan långtradarna har ökat. Men trafiken är tillräckligt omfattande för att Farid och hans kollegor ska kunna fylla sina arbetsdagar. Vilket uppenbarligen inte uppskattas av alla.
Mabi_2020-02

Förare utan YKB körde utan förarkort – i trasig färdskrivare

Det hör inte till vanligheterna att yrkestrafikgruppen är i tjänst nattetid, men numera händer det allt oftare. Tre nätter i rad arbetade man nyligen i Västmanland och fångade en del ”stora fiskar”. Den som räknar med att det alltid är ”fritt fram” på natten, bör tänka om. Ett åkeri lyckades få två bockar i marginalen under dessa nätter.
Hultsteins

Många fel på lettiskt ekipage i Halmstad

Otillåtet cabotage, inget förartillstånd, dåliga däck, fordonsbrister och överlast, gav ekipaget fler fel än rätt. En fråga som kommer upp är huruvida transportörerna verkligen inte kan regelverken - eller helt enkelt inte bryr sig om att följa dem.
Nokian

Åkeriets ”mycket viktiga transporter” kostade – igen

Bara två veckor efter att föraren fått både böter och sanktionsavgift för kör- och vilotidsöverträdelser av Västerås yrkestrafikgrupp, var det dags igen. Denna gång blev det stopp hos Trafikgrupp 4 Skara i Region Väst.
Mabi_2020-02

Dikeskörning ledde till klampning – bakom låsta grindar

När det bulgariska ekipaget körde av vägen i halkan och bränsletanken började läcka, upptäcktes det att den nordmakedonske föraren saknade förartillstånd och inte kunde uppvisa rätt dokument för inkommande last. Transporten blev då ett otillåtet cabotage. När sanktionsavgiften och bärgningen skulle betalas, blev det tvärstopp.
Aspök