Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Två åkerier fick ”par i otillåtet cabotage”

Ett antal otillåtna cabotage, kör- och vilotidsbrister och bristfälliga lastsäkringar och dåliga – eller felaktiga - däck. Så långt ser resultatet av den föregående veckans kontroller hyfsat normalt ut för Helsingborgspolisen. Men trots att veckan var en så kallad ”yrkestrafikvecka”, gapade kontrollplatsen vid Långeberga oftast tom.
Gelins KGK

”Postnord-cabotage” blir riksdagsfråga – igen

Olagliga inrikestransporter med utländska ekipage har inte sällan varit på tapeten i riksdagssammanhang. Interpellationer och skriftliga frågor dyker upp med jämna mellanrum. Och nu är det dags igen. Detta efter att en Postnordtransport kontrollerats i Skåne där det anlitade åkeriet nu står misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage.
Hultsteins

Svenskregistrerad lastbil körde otillåtet cabotage

Trafikpolisen i Kalmar ertappade igår en svenskregistrerad lastbil med att köra misstänkt otillåtet cabotage. Det skriver Polisen på sin Facebooksida.
Prenumeration 2020-09

Postnord: ”Det blev helt enkelt fel”

Yrkestrafikveckan pågår och polisens ”tunggrupper” ägnar (om möjligt) mer tid åt sin linjeverksamhet – kontroll av yrkesmässiga fordon och transporter. Den 9 februari befinner sig en del av Helsingborgsgruppen i Mölletofta och strax innan lunch tas ett trailerekipage in för rutinkontroll. Dragbilen är rumänsk, trailern är dansk och tillhör Postnord.
Gelins KGK

Bilinspektören:

”Ingen ursäkt att däckverkstaden monterat fel däck”

Fortfarande är det många som inte har rätt däck för vinterväglag och även om det kan vara sant att däckverkstaden monterat fel däck i november, har det gått lång tid utan att det har upptäckts. Otillåtna cabotage fortsätter att påkommas och en svensk fordonskolonn med bredlaster visar sig ha ett antal brister.
Daf

Västeråsåkeri fick byta 11 däck på polisens kontrollplats

I Västerås har ”tunggruppen” haft full upp under den gångna veckan. Mycket handlar om vinterdäck, men ett par företag återkommer med brister de rapporterats för otaliga gånger under lång tid. Det handlar exempelvis om kombitrafik som landar i otillåtna cabotage och fordonsbrister tillsammans med fel däck för årstiden vilket leder till klampning.
Prenumeration 2020-09

Två klampades efter misstanke om otillåtna cabotage

Trafikpolis Farid Umeflod räknar antalet inrikestransporter på det stoppade, utländska ekipaget. Men när han kommit upp till 30, slutar han räkna.
- Ska jag gissa så kan det totalt handla om 40, berättar han när han summerar kontrollen. Ekipaget ifråga var ett av två misstänkt otillåtna cabotage som avslöjades av Helsingborgspolisen i fredags och i lördags den gångna helgen.
En av de aktuella speditörerna, Bring, anser dock att polisen har gjort en felaktig bedömning.
Hultsteins

Otillåtna cabotage rullar in på löpande band i Helsingborg

Den 21 januari klampar Helsingborgs yrkestrafikgrupp bland annat tre fordon som landat i otillåtna cabotage. Bland dem är en av speditörerna vanligt förekommande i sammanhanget medan de två andra är sällsynta gäster. Ärendena får lite olika upplösningar, men ett par står i skrivandes stund kvar ännu.
Gelins KGK

Brister i dokumenten och för långa kombitransporter ledde till klampningar

Den 20 januari arbetar Helsingborgs yrkestrafikgrupp på Långeberga kontrollplats. Strax innan klockan 16.00 tas ett ekipage med svensk trailer och polsk dragbil in tillsammans med en känd kombitransportör som ofta syns i sammanhangen då det landar i otillåtna cabotage. Båda ekipagen klampas.

Bilinspektören:

”Ska man ljuga, ska man ljuga så det går ihop”

På väg ut till kontrollplats Karleby den 18 januari, passerar Västerås yrkestrafikgrupp ett tysk/österrikiskt ekipage. Dragbilens registreringsnummer nästan ber om att bli stoppat. Polisen känner alltför väl igen det det tyska registreringsnumret som tillhörandes ett av de utländska åkerier som de under ett antal år har rapporterat vid upprepade tillfällen.
Daf