Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Fusk, okunskap eller slarv bakom de otillåtna cabotagen?

Vissa artiklar berör med än andra. Coronaeländet har i månader prövat samhället och har i huvudsak inneburit idel tråkiga rubriker. Men så plötsligt händer det – en chaufför poppar upp och vänder upp och ned på tillvaron. I positiv mening. Inte för att han råkar ha ett av de absolut viktigaste jobben utan för att han är just den fina människa som han är och som genom sitt sätt att leva och vara gör skillnad för så oerhört många människor…

Utan inkommande last är det en cabotagetransport som gäller

Hävdade kombitransporter som landat i otillåtna cabotage har under åren blivit många. Vissa transportörer sticker ut mer än andra i detta. Detta ekipage tillhör inte någon av de mer vanligt förekommande aktörerna, men problematiken har samma grund. Det var nu andra gången ett av deras ekipage fastnade i polisens nät.
VBG onspot

Åkte fast efter tips

Riskerar miljonböter för otillåtet cabotage – i Danmark

En åkeriverksamhet i Åbenrå Kommun på södra Jylland blev i måndags föremål för en grundlig utredning efter att den danska polisen stoppat två av företagets lastbilar som landade i upprepade brott mot cabotagereglerna. Nu kan sjusiffriga böter förväntas, enligt dansk polis.
Hultsteins

Polisen har avslöjat ny metod för färdskrivarmanipulation

En irländsk förare snärjer in sig i lögner när yrkestrafikgruppen upptäcker en ny typ av färdskrivarmanipulation. Den första av sitt slag att hittas i Sverige. Det hindrade dock inte åkeriägaren att anklaga polisen för att antingen ha stulit trailern eller i vart fall möjliggjort att den kunnat stjälas samt för att ha brutit mot mänskliga rättigheter.
Gelins KGK

Det finns goda exempel – och dåliga

Ofta när det handlar om trafikpolisens kontrollverksamhet skrivs det i negativa ordalag om olika trafikbrott och om transportverksamheter som är allt annat än rumsrena. Och visst, i många fall speglar det polisens verksamhet.
Men det är lätt att glömma bort de goda exemplen. I den här artikeln kan du läsa om både ”gott och ont”…
Hultsteins

Cabotagesanktion betalades rekordsnabbt

Trots att cabotagetransporter i Sverige enligt EU:s statistikdirektorat Eurostat är ovanligt, är det desto vanligare att polisen avslöjar otillåtna cabotage. Om det beror på att statistiken är uppåt väggarna eller att den svenska trafikpolisen och dess bilinspektörer är väldigt ”pricksäkra”, överlåter vi till er läsare att avgöra.
VBG onspot

Arbetsmiljöverket och yrkestrafikgruppen i samarbete:

Överlaster, sanktioner och otillåtet cabotage

Samarbetet mellan Arbetsmiljöverket och yrkestrafikgruppen ledde till att Arbetsmiljöverket fick skriva sanktioner på fem obesiktigade enheter för lättlastare, varav några nu utreds vidare. Yrkestrafikgruppen vägde fordonen vilket i vanlig ordning påvisade flertalet överlaster. Det påkoms även ett misstänkt otillåtet cabotage.
Hultsteins

Trafikpolisen:

”Trist när en aktör tillåts att återkommande uppta våra resurser”

Den vid det här laget välbekanta speditören som bedriver kombitrafik och ofta påträffas kring Västerås och Eskilstuna i närheten av den kombiterminal de använder, blev ännu en gång föremål för kontroll och ännu en gång landade det i ett misstänkt otillåtet cabotage. Speditören är rapporterad för beställaransvaret ett flertal gånger, men så länge rättssystemet inte hanterar ärendena, fortsätter yrkestrafikgruppens resurser att användas för att få bukt med situationen.
Gelins KGK

Kombitransport för Jysk blev otillåtet cabotage

Rumänska dragbilar i skytteltrafik i Nässjö under månader väckte frågor. När polisen gör en kontroll, landar det i ett misstänkt otillåtet cabotage med påföljande sanktionsavgift. Ancotrans AB beklagar händelsen och förmedlar underleverantörens förklaring: ”Ett mänskligt fel av en helt nyanställd chaufför som inte hade full insikt i alla rutiner än.”
Gelins KGK

Telefonsamtal blev dyr affär för litauiskt åkeri

Om man talar i handhållen telefon medan man kör, finns alltid risken att bli stoppad och bötfälld för detta. Väljer man att ta den risken, är det kanske bäst att det inte finns annat för polisen att anmärka på. I detta fallet blev det ett dyrt telefonsamtal för transportören.
Hultsteins