Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Samverkan i Stockholm mot otillåtet cabotage

Cabotagestudiens resultat skapade en situation där kalla fakta helt plötsligt ligger på bordet och det går inte längre att värja sig från sanningen. Uppståndelsen av det eskalerande cabotagefusket gör att yrkestrafikgrupperna i Region Mitt beordras att delta i en riktad insats gällande cabotagekontroller i Stockholm med endast fyra dagars varsel.
SpeedTrading

Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset

Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.
Budi 2021

Klampades, låstes upp och smet från ”notan”

Det litauiska ekipaget kommer in till Sverige från Norge med en inkommande internationell last som lossas i Malmö den 7 juni. Därefter körs ekipaget till Helsingborg där gods till Munka-Ljungby lastas och på vägen dit, stoppas ekipaget av yrkestrafikgruppen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga. Trots att körupplägget egentligen är rätt, blir det ändå ett otillåtet cabotage – och en smitning.
SpeedTrading

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.
VBG onspot

Otillåtet cabotage för Mullo Transport

Åkeriet förnekar inte att fordonet använts till alldeles för många cabotagetransporter, men detta är vad de kan erinra sig, det enda fallet de känner till. Möbelföretaget Mio vars gods det aktuella ekipaget transporterar, ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp det med transportören.
Daf

Vi har slutat räkna...

Ännu ett otillåtet cabotage för (ö)känd speditör

Igen och igen och igen och den 26 april är det åter dags för den nederländska speditören som bedriver kombitrafik i Sverige, att få ett fordon klampat efter att ännu en av deras kombitransporter istället har landat i ett otillåtet cabotage. Det hjälper inte att föraren har alla dokument i oklanderlig ordning.
Daf

ADR-kontroll blev otillåtet cabotage och klampning

Tisdagen den 27 februari strax efter klockan 10.00, tas ett lettiskt ekipage in på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Ekipaget utför en ADR-transport och en rutinkontroll av detta företas. När den utan anmärkning är klar, tar bilinspektör Oscar Davidson över ekipaget för att titta på frakthandlingarna. Innan dagen är slut, står ekipaget klampat.
Hultsteins

En svensk förare i ett utländskt fordon betyder inte ”fritt fram”

Strax efter klockan sju imorse den 26 april, tar bilinspektör Oscar Davidson i Helsingborgs yrkestrafikgrupp, in ett nederländskt trailerekipage. Dragbilen är speditörens eget. Föraren är i grunden holländare, men har ett svenskt körkort, bor i Sverige och talar svenska, men det innebär inte att det går att köra hur som helst med dragbilen i Sverige.
Hultsteins

Ännu en svensk dragbil som blir ett otillåtet cabotage

Under eftermiddagen fredagen den 16 april tar bilinspektörerna Mazen al-Asam och Oscar Davidsson in ett ekipage på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Dragbilen är svensk och åkeriet finns i Helsingborg, men det kommer att visa sig vara fler åkerier inblandade i den aktuella dragbilen varav två finns i Helsingborg. Det kommer att landa i ett otillåtet cabotage.
Budi 2021

Tre dygn, fyra otillåtna cabotage, samma speditör

En speditör som bedriver kombitrafik i stor skala, fortsätter att sticka ut i mängden med sina hävdade kombitransporter som landar i misstänkta otillåtna cabotagetransporter. När ekipagen klampas, får förarna ofta sova i hytten – utan personlig utrustning för detta då den finns i ett chaufförshus i Katrineholm. ”Det är ett jäkla otyg det här”, säger bilinspektören om speditörens sätt att strunta i de umbäranden de orsakar förarna.
SpeedTrading