Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Nej, Transportstyrelsen betalar inte tillbaka många förskott

Tidningen Proffs är sannolikt ”Sverigebäst” på att rapportera om de otillåtna cabotage som avslöjas på landets vägar. Ändå skriver vi av olika anledningar långt ifrån om alla. För om vi hade gjort det så hade vi kunnat publicera nära nog en ”cabotageartikel” om dagen under året som gått.

Kombitrafik blev otillåtet cabotage – fick betala 60 000

Dragbilen rullade in i Sverige den 12 december förra året och sedan dess har den inte lämnat landet. Transportören hävdar att man kör kombitrafik, likväl slutade det med att företaget fick betala 60 000 kronor i förskott för att ha brutit mot cabotagereglerna.

Dansk åkare stod för förra årets sista cabotageärende i Helsingborg

Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.

Åkeriet: Vilka dokument krävs för att köra kombitrafik?

Kvällspasset för Västerås yrkestrafikgrupp bjuder på blandat innehåll. Ett litauiskt åkeri ber bilinspektören förklara vilka dokument som krävs för att köra kombitrafik. Ägaren till ett svenskt bil- och släpekipage vet inte om han ska höra hemma i Polen eller i Sverige och vad har han för körkort - om han ens har ett?

FA Express: Inga kommentarer

Den 21 december är det ”öppet” på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Ett ekipage där dragbilen är litauisk och trailern svensk tas in. Ekipaget har startat resan i Malmö och är på väg till Köping. Den ukrainske föraren har alla sina egna handlingar i god ordning. Ändå är det dokumentationsbrister som stjälper den pågående transporten.

SSAB om Samskip Sia-domen: Inga kommentarer

SSAB hör till en av Samskips kunder vars gods figurerat i transporter som blivit inblandade i otillåtna cabotage. Samskip har förklarat sin inställning till hur kombidirektivet ska tolkas, men kammarrätten ger i sin dom Transportstyrelsen rätt. Vi vill veta hur SSAB ställer sig till domen.

Svensk dragbil i otillåtet cabotage

Det dyker upp allt fler svenskregistrerade dragbilar som utför otillåtna cabotagetransporter eftersom en svensk registreringsskylt inte gör bilen svensk om den hyrs av ett utländskt åkeri. Varför ett utländskt åkeri väljer att hyra en svensk dragbil istället för en från sitt eget hemland, kan man spekulera i.

Sanktionsavgift för veckovila i hytt och ett svenskt åkeri utreds för manipulation

Regeringen säger ofta att de vill ha ordning och reda på våra vägar och berättar gärna om de åtgärder man vidtar för det syftet, men trots det upplever bilinspektör Roger Ogemar att det finns en aldrig sinande ström av fuskare och lagöverträdare som aldrig kommer att hanteras på grund av att det är för lite personal inom trafikpolisen.

Eskilstunas första 60 000-kronorsklampning av (ö)känd speditör

Från och med 1 december är förskottet på sanktionsavgiften för otillåtet cabotage 60 000 kronor mot tidigare 40 000. Även om vi under denna dag säkert kommer att få in fler klampningar med den nya sanktionsavgiften, är det Eskilstuna som hör av sig först. Dagen till ära får fordonet en extra dekorerad klamp.

Ännu ett otillåtet cabotage

”Känns olustigt att stoppa dessa ekipage”

När kombitransporter landar i otillåtna cabotagetransporter drabbas inte sällan åkaren hårdare än speditören. Det förhållandet tycker inte bilinspektör Jonas Nordin känns bra och gör det olustigt att stoppa sådana ekipage. Nu hoppas han att kammarrättens beslut i Samskip Sia:s ärende ska förbättra situationen. ”Men vad hjälper det denna åkare vars uppdrags-app raderades efter att sanktionsavgiften betalats in”, säger Jonas Nordin.