Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Trots förvaltningsrättens friande dom i Samskip Sia-ärendet:

”Business as usual” i Eskilstuna

Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i ”närmast lämpliga”, men Transportstyrelsen har överklagat domen. Under tiden fortsätter arbetet som vanligt och som vanligt fortsätter en del aktörer att göra sina egna tolkningar av ”närmast lämpliga” samt hänvisa till Samskip Sia-domen. Men för polisen är det "business as usual" och innan en slutgiltig dom kommer, måste aktörerna fortsätta att lägga tid på överklaganden.
VBG onspot

Bilinspektören: ”Har haft ett otillåtet cabotage per pass”

Ytterligare fyra otillåtna cabotage har hittills ”expedierats” i Helsingborg den här veckan. Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att han har haft ett otillåtet cabotage per arbetspass på senare tid. Ingen större risk att polisens klampningsutrustning rostar ihop, konstaterar vi på tidningen Proffs.
Daf

Triss i otillåtet cabotage – i Helsingborg

Det skärpta beställaransvaret till trots fortsätter de otillåtna cabotagen att sysselsätta trafikpolisen i en till synes aldrig sinande ström. Tre nya ”streck på tavlan” kunde till exempel Helsingborgspolisen rita under den gångna veckan. Och 131 500 kronor till den svenska statskassan.
Daf

Kombitransport landade i otillåtet cabotage

Att Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i deras tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, hindrar inte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna att fortsätta rapportera kombitrafik som faller utanför direktivet. Istället har de vässat rapporteringen och gjort den mer omfattande och detaljerad. Den 2 september var det åter dags för ett välkänt företag att rapporteras.
Daf

Dyrt när danskregistrerad dragbil körde otillåtet cabotage – i Danmark(!)

När polisens Tungvognscenter Øst i Danmark kontrollerade yrkestrafiken vid Stora Bält blev bland annat ett danskregistrerat dragbilsekipage stoppat. Men trots att dragbilen var hemmahörande i Danmark, landade ärendet i otillåtet cabotage – med dryga böter som följd.
- Det här är ett ovanligt ärende, säger poliskommissarie Henrik Fobian.
Hultsteins

Åkeriet fick ultimatum, men smet från sanktionsavgiften

Det polska åkeriet försökte lura yrkestrafikgruppen i Västerås att en polsk verkstad besiktigat färdskrivaren – trots att det stod klampat, men bluffen avslöjades snabbt. Efter besiktning på svensk verkstad, försvann ekipaget utan att ha betalat den tidigare utfärdade sanktionsavgiften för otillåtet cabotage.
Daf

Delivery notes är inte detsamma som fraktsedlar

Fredagen den 14 augusti arbetade Eskilstunas yrkestrafikgrupp utmed riksväg 55 vid Lundboskär, nära gränsen mot Uppland. Klockan 10.00 tog de in en polsk dragbil med svensk trailer för en rutinkontroll. Trailern var tom och kör- och vilotiderna var utan anmärkning. Ändå blev detta ett otillåtet cabotage.
Hultsteins

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.
Nokian

Västeråspolisen rivstartar efter semestern

På sensommaren när undersökningar av mopeder och A-traktorer åt andra avdelningar börjat minska, samt att bilträffarna börjar bli färre, kan yrkestrafikgruppen i Västerås börja arbeta med den tunga trafiken igen. Detta när personalen i yrkestrafikgruppen så smått börjar återkomma från semestrarna.
Diodhuset

Trodde han kört 11 kombitransporter – fick betala 40 000

Dragbilen kom till Sverige utan trailer. Åkeriet trodde att de körde kombitransporter. Nu har företaget rapporterats för att under fyra dagar, måndag till torsdag, ha kört elva inrikes transporter som genom dokumentationsbrister bedöms vara cabotagetrafik.
VBG onspot