Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Otillåtet cabotage och brister på trailern leder till klampning

Den i dessa sammanhang numera bekanta kombitransportörens ekipage landar åter i ett otillåtet cabotage, men denna gång är trailern behäftad med brister som leder till att en besiktning måste göras och ett däck måste bytas innan fortsatt färd.

Klippte otillåtet cabotage efter gräslig gräsklippartransport

Polisaspiranterna som i veckan har tillbringat arbetsdagarna tillsammans med Västerås yrkestrafikgrupp, fick snabbt en inblick i trafikpolisens verksamhet. Det som började med en osurrad gräsklippare, slutade med ett misstänkt otillåtet cabotage.

Otillåtet cabotage igen – och överlast

Den 10 augusti står trafikpolisen i närheten av port 6, Skandiahamnen i Göteborg. Man kontrollerar bland annat fraktsedlar på ekipage som är på väg ut. Väldigt många ekipage ska till Norge och då är det inte mycket ytterligare polisen har att kontrollera. Denna förmiddag är det emellertid ett ekipage som agerar på ett sätt som väcker polisens intresse.

Smet från notan – klampades igen

Den 3 augusti klampas en grön dragbil av Västerås yrkestrafikgrupp, men efter 36 timmar avviker den utan att betalning skett. Den 8 augusti är det åter dags att klampa samma dragbil för ett nytt misstänkt otillåtet cabotage.

Känd speditör åter i misstänkt otillåtet cabotage

Dragbilen avvek från platsen

Ännu en gång landar den kände speditörens hävdade kombitransport i ett otillåtet cabotage. Ännu en gång klampas fordonet, men den här gången dröjer sanktionsavgiften och när klampen låsts upp avviker dragbilen. Föraren bötfälls också och har även tidigare under våren 2021 bötfällts.

Åkeriet och speditörens okunskap kostade 40 000 kronor

Göteborgs yrkestrafikgrupp tar söndagen den 1 augusti in ett ekipage vars dragbil förvisso är polskregistrerad, men den svenske ägaren är känd av både polisen och vår redaktion sedan tidigare. Detsamma gäller den danska speditören vars transport utförs av deras intermodala kontor i Tyskland. Kommer man olastad in till Sverige får endast 1 nationell transport göras inom tre dygn – något som uppenbarligen gått såväl åkeriet som speditören förbi.

Åkeriet som bad bilinspektören ”fara åt helvete” i nytt manipulationsärende

För några månader sedan utspelade sig en annorlunda händelse på polisens kontrollplats vid Helsingborg. För att göra en lång historia kort så handlade det om ett utländskt ekipage där polisens misstankar var flera till antalet. En tumultartad kontroll som slutade med att såväl föraren (som inledningsvis belades med handfängsel) som ekipaget försvann från platsen. Och trots välgrundade brottsmisstankar, slutade det hela med att chauffören efter ett åklagarbeslut kunde dra iväg med ekipaget utan att någon teknisk undersökning hade hunnit göras.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.

LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften

I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.

Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”

”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut. Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.

”Hyttvila” och otillåtet cabotage kostade 60 000

I måndags förra veckan stoppade Västerås yrkestrafikgrupp bland annat ett litauiskt ekipage för rutinkontroll. För åkeriets del kostade den kontrollen 60 000 kronor – plus hotellvistelse för chauffören.