Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Känd speditör ertappad med ännu ett otillåtet cabotage samt fel däck

Om och om igen landar kontroller av speditörens ekipage i otillåtna cabotage med påföljande sanktionsavgifter om 40 000 kronor. Nu var det dags igen trots att föraren visade upp av speditören förberedda dokument vilka ska beskriva för kontrollanterna att transporterna utförs enligt regelverken.
Proffs_jul_19_480

Otillåten cabotagetransport med brusten fjädring ”långtidsklampad”

Den bulgariska dragbilen såg allt annat än fräsch ut. Trafikpolis Sören Johansson bestämmer sig för att ta med sig ekipaget in till kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Och några timmar senare står den klampad i den nordvästskånska staden.
Yara

Många rapporteras för underkända däck efter lagskärpning

Under de två första dygnen sedan de nya reglerna för vinterdäck trätt i kraft, blev fyra av fem ekipage underkända i Eskilstuna. Ett svenskt åkeri fick dessutom en ordningsbot. Tråkigt, tyckte bilinspektör Patrick Zetterberg.
Hultsteins

Fall med manipulerad färdskrivare drivs som dataintrång

Vice chefsåklagaren i Sundsvall utreder just nu ett ärende med brottsrubriceringen dataintrång efter att en manipulerad färdskrivare påkommits av yrkestrafikgruppen i Sundsvall.
Aspök

Dragbilen som försvann trots körförbud

Rumänske åkaren: ”Jag har inte gjort något olagligt”

Vasile Onea driver det rumänska åkeriet SAF Onea Logistic Srl. Det var hans dragbil som den 28 november fick körförbud på grund av allvarliga tekniska brister och som av den anledningen klampades utanför Scanias verkstad i Helsingborg. Under den gångna helgen klipptes låset till klampen upp – och försvann därefter spårlöst. Åkeriägaren å andra sidan hävdar att de inte har gjort något olagligt.
Aspök

Föraren trodde han var tillräckligt nykter

Yrkestrafikgrupperna har nu fullt upp med att kontrollera efterlevnaden av de nya vinterdäckskraven för lastbilar. Det betyder inte att man kan komma undan med andra brister som exempelvis rattfylla.
Proffs_jul_19_480

Polisen köpte inte ”privat körning” – slutade med utlänningsärende

När det för polisen tidigare kända, danska åkeriet stoppades i Västerås den 27 november, blev det åter ett otillåtet cabotage trots inkommande last av 10 liter AdBlue. Dagen efter stoppades samma åkeri i Eskilstuna. Även den med inkommande last av 20 liter AdBlue. Den här gången blev det istället ett utlänningsärende trots åkeriets förslag om att se förarens körning som privat körning i dragbil.
Hultsteins

Therkelsen fick betala 3,2 miljoner för att lösa ut fyra beslagtagna dragbilar

Danska Tungvognscenter Öst genomförde i början av oktober, tillsammans med de övriga tungvognsenheterna i Sydøstjyllands Politi och Nordjyllands Politi ett större tillslag mot det danskägda åkeriet H.P. Therkelsen. I samband med razzian grep polisen fem personer misstänkta för att ha förfalskat handlingar i syfte att dölja otillåten cabotagetrafik med företagets utlandsregistrerade dragbilar.
Yara

Inkommande internationell last: 10 liter AdBlue

Det danska åkeriet, som även har adress i Sverige, har vid upprepade tillfällen fastnat i polisens kontroller med bland annat misstänkta otillåtna cabotage som landat i sanktionsavgifter. Nu var det dags igen och även denna gång figurerade en känd holländsk speditör tillsammans med åkeriet.
Aspök

Åtta inrikestransporter kostade 40 000 kronor

För många inrikestransporter samt brister i dokumentationen, ledde till att tisdagens kontroll av ett utländskt trailerekipage slutade med ett otillåtet cabotage samt 40 000 ”nya” kronor till den svenska statskassan.
Proffs_jul_19_480