Politik

Listar alla artiklar taggade med: Politik

Slöseri med resurser anser flera partier – S och MP avvaktar utredning

När Kustbevakningens farligt godsinspektörer kontrollerar lastbilsekipage i landets hamnar, är det inte sällan som de stöter på dåligt säkrad last. I det fall det finns farligt gods ombord får inspektörerna utfärda böter, men inte om lasten inte innehåller farligt gods.
Är det rimligt att det är på det viset? Proffs har ställt frågan till samtliga riksdagspartier!

”Postnord-cabotage” blir riksdagsfråga – igen

Olagliga inrikestransporter med utländska ekipage har inte sällan varit på tapeten i riksdagssammanhang. Interpellationer och skriftliga frågor dyker upp med jämna mellanrum. Och nu är det dags igen. Detta efter att en Postnordtransport kontrollerats i Skåne där det anlitade åkeriet nu står misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage.
Daf

Morell om föreslagen YKB-förlängning: ”Musen som röt”

Musen som röt... I flera stora dagstidningar har kaxiga rubriker som ”Regeringen kör över EU” varit synliga de senaste dagarna. Syftet är naturligtvis för regeringen att framhäva sig som drivande i frågan om förlängning av yrkesförarkompetensbevis (YKB). Rubriken är dock direkt felaktig. En mer korrekt rubrik är ”Oppositionen tvingade regeringen att agera i frågan om YKB”. Sanningen är att det var riksdagens samlade opposition som tvingade regeringen att agera och förlänga de yrkeskompetensbevis som annars riskerade löpa ut.
Daf

MRF spår uppgång i lastbilsregistreringarna

MRF spår en uppgång i lastbilsregistreringarna och MRF:s prognosen är att det ska säljas 5 100 nya lastbilar under 2021.

”Saktfärdig regering kan få stora konsekvenser för samhället”

Världen är drabbad av en pandemi och det får stora återverkningar på samhället och inte minst för enskilda individer. I den situation vi befinner oss, måste man också vara beredd att hantera situationer snabbt och ibland utanför gällande regelverk.
Vårt samhälle är beroende av transporter, speciellt de som utförs med lastbilar.
Daf

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Regeringen är handlingsförlamad i kampen mot vägburen brottslighet”

Under vecka 42 har polisen sin yrkestrafikvecka och skall då ägna särskild uppmärksamhet åt den yrkesmässiga trafiken. Det är naturligtvis bra, men varför en särskild vecka, borde inte polisen ägna mer tid åt att stävja den kriminella verksamheten inom transportnäringen? Alla som följt debatten de senaste åren vet att den olagliga yrkesmässiga trafiken i Sverige är omfattande. De som möjligen har missat budskapet är regeringen, eller i vart fall har de inte tagit problemen på allvar.
Hultsteins

Skatten upp 400% på en transportbil – sedan 2018

Regeringen har i sin budget nyligen presenterat sitt program för hur Sverige ska kickstartas. Något man helt har missat är de som har bilen som sin arbetsplats och lager. Exempelvis distributionsåkerier, hantverkare och servicepersonal. Det menar Motorbranschens Riksförbund, MRF, i ett pressmeddelande.
VBG onspot

Efterlyser positiva signaler från EU

I en debattartikel i Aftonbladet den 31 juli, skriver fem vd:ar i globala storföretag att tunga transporter måste ställa om till fossilfritt. "Politiken behöver leverera på kort och lång sikt, men besluten behöver tas redan i dag", menar de fem.
De båda kristdemokraterna Jörgen Nilsson och Lars Österberg skriver i sitt svar på debattartikeln att en omställning inte är alldeles enkel att genomföra – och att det krävs politiska insatser för att nå målet. Inte minst för att få åkerierna att våga satsa på fossilfria alternativ:
DEBATTARTIKEL

HÄR STANNAR SVERIGE:

Varför svarar inte längre politikerna på våra frågor?

Vi i Här stannar Sverige, HSS, har historiskt sett haft bra kontakt med våra folkvalda. Vi har kunnat nå de flesta när vi har haft frågor.
Men det var under den första mandatperioden med sittande regering…
VBG onspot