Politik

Listar alla artiklar taggade med: Politik

Vad händer med det svenska klimatmålet för transportsektorn om omvärlden underminerar svensk politik?

Vad händer med det svenska 2030-målet om andra länders efterfrågan av biodrivmedel ökar så att det blir brist på biodrivmedel. Anta att reduktionsplikten bara kan genomföras till 70 procent av vad som är beräknat från 2025. Vi visar hur det påverkar 2030-målet om 70 procent reduktion av CO2 utsläpp från transportsektorn. Välkomna att delta i webbinariet tisdagen den 14 december.

”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren

Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.

KD: Beklagligt att regeringen skär ner på vägunderhållet

Riksdagen debatterade infrastrukturpropositionen under måndag eftermiddag. Kristdemokraternas Magnus Jacobsson lyfte det faktum att regeringen minskar på underhållet av landets vägar.
- Det är beklagligt, menar han.

Eneroth – när ska det bli ”ordning och reda”, egentligen?

Är det nu det är dags att sluta prata rappakalja och istället visa lite handlingskraft på riktigt? Hovrätten friade i början av maj DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Tingsrättens friande dom i oktober förra året gav vatten på kvarnen hos ministrar och andra som valt att sitta ner i båten och dunka varandra i ryggen. ”Nu har vi minsann skapat ordning och reda”. Jo, tjena!

Slöseri med resurser anser flera partier – S och MP avvaktar utredning

När Kustbevakningens farligt godsinspektörer kontrollerar lastbilsekipage i landets hamnar, är det inte sällan som de stöter på dåligt säkrad last. I det fall det finns farligt gods ombord får inspektörerna utfärda böter, men inte om lasten inte innehåller farligt gods.
Är det rimligt att det är på det viset? Proffs har ställt frågan till samtliga riksdagspartier!

”Postnord-cabotage” blir riksdagsfråga – igen

Olagliga inrikestransporter med utländska ekipage har inte sällan varit på tapeten i riksdagssammanhang. Interpellationer och skriftliga frågor dyker upp med jämna mellanrum. Och nu är det dags igen. Detta efter att en Postnordtransport kontrollerats i Skåne där det anlitade åkeriet nu står misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage.

Morell om föreslagen YKB-förlängning: ”Musen som röt”

Musen som röt... I flera stora dagstidningar har kaxiga rubriker som ”Regeringen kör över EU” varit synliga de senaste dagarna. Syftet är naturligtvis för regeringen att framhäva sig som drivande i frågan om förlängning av yrkesförarkompetensbevis (YKB). Rubriken är dock direkt felaktig. En mer korrekt rubrik är ”Oppositionen tvingade regeringen att agera i frågan om YKB”. Sanningen är att det var riksdagens samlade opposition som tvingade regeringen att agera och förlänga de yrkeskompetensbevis som annars riskerade löpa ut.

MRF spår uppgång i lastbilsregistreringarna

MRF spår en uppgång i lastbilsregistreringarna och MRF:s prognosen är att det ska säljas 5 100 nya lastbilar under 2021.

”Saktfärdig regering kan få stora konsekvenser för samhället”

Världen är drabbad av en pandemi och det får stora återverkningar på samhället och inte minst för enskilda individer. I den situation vi befinner oss, måste man också vara beredd att hantera situationer snabbt och ibland utanför gällande regelverk.
Vårt samhälle är beroende av transporter, speciellt de som utförs med lastbilar.

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.