Politik

Listar alla artiklar taggade med: Politik

Pia Nilsson (S) motionerar om vikten av en ändamålsenlig trafikpolisorganisation

Inom åkeribranschen finns en mängd oseriösa företag som struntar i schysta villkor och en säker arbetsmiljö men som konkurrerar på samma marknad som seriösa åkeriföretag där goda villkor och ett stort säkerhetstänk är norm. Vi ser att många chaufförer anställs till svältlöner och hur regler bryts. Detta är både en trafik- och arbetsmiljöfara. Det menar Pia Nilsson (S) i en motion som hon lämnat in idag.
Hultsteins
PROFFS DEBATT

Replik till Jens Holm (V):

”Vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket?”

För en tid sedan skrev trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) en debattartikel med rubriken, ”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumping?” En minst sagt spännande rubrik och man ställer sig omedelbart frågan, vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket och den sociala dumpningen?
VBG onspot

Grupperna som utgör det största hotet mot mobilitetspaketet

EU-parlamentets Transportutskott röstade under torsdagen emot att skicka tillbaka det i våras framröstade vägpaketet till kommissionen vilket, som i många fall har understrukits, hade begärts av den EU-skeptiska konservativa partigruppen ECR där Sverigedemokraterna (SD) ingår. Men ECR-gruppen kan med facit i hand inte anses ha utgjort det största hotet mot ett nederlag i frågan.
Proffs har läst igenom röstningsresultatet.
Hultsteins

Regeringen måste tala tydligare till Polisen

I slutet av augusti bjöd infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) in till pressträff för att berätta om hur regeringen vill angripa det växande problemet med oseriösa transportörer som breder ut sig på landets vägar. Detta samtidigt som en regelrätt nedmontering av trafikpolisens verksamhet tillåts ske inför öppen ridå.
Yara
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
VBG onspot

Trafikutskottets ordförande kräver svar om färdskrivarkontroll

Att trafikpolisen saknar möjligheter att kontrollera den nya typen av digital färdskrivare har fått trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) att reagera. Tidigare idag kunde vi rapportera om att Thomas Morell (SD) har skickat en skriftlig fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Holms fråga är adresserad till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
VBG onspot

Polisens oförmåga att kontrollera nya färdskrivare föremål för fråga till ministern

Att trafikpolisen saknar möjlighet att kontrollera den nya "smarta" färdskrivaren har fått Thomas Morell (SD) att författa en fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Morell vill veta vad ministern tänker göra för att säkerställa att polisen klarar sitt uppdrag att utföra kontroller i samtliga förekommande färdskrivare.
Yara

Näringsministern svarar på Morells (SD) fråga:

Baylan (S) utgår ifrån att statliga företag följer lagen

Postnords hamnade för en tid sedan i rampljuset efter ännu en artikel som kunde läggas in under Proffs vinjett ”Transportfusket i Fokus”. Detta fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att återigen fatta pennan för att formulera en fråga till en av landets ministrar. Den här gången var det näringsminister Ibrahim Baylan (S) som stod som mottagare – och idag har Baylan levererat sitt svar till Morell.
Nokian

”Utredningsgruppen får inte bestå av expertis som sitter i någons knä!”

Läste nyss om minister Tomas Eneroths uttalande om hur man ska komma tillrätta med de olagliga transporterna. Ett välkommet uppvaknande och jag tänker inte sälla mig till kören som skriker om att det är för sent. Visst är det sent, men bättre det än aldrig.
Aspök

Branschorganisationer välkomnar regeringens tillsatta utredning

För att komma åt den osunda konkurrensen behövs verkningsfulla åtgärder. Det behövs ett tydligt fokus på och en ökad prioritering gällande kontrollanter vid väg samt förutsättningar att kontrollera tung trafik på väg. Att regeringen nu tittar på den tyska modellen, med en speciell enhet för kontroll av lastbilstrafiken, är något som Sverige Åkeriföretag har arbetat för under en längre tid. Och hos Transportföretagen är det samma tongångar.