Socialdemokraterna

Listar alla artiklar taggade med: Socialdemokraterna

Fråga om dåligt vägunderhåll på ministerns bord

Dåliga vägar har länge varit ett hett diskussionsämne inte minst inom vägtransportbranschen. En kartläggning som Trafikradion och P4 Malmöhus har gjort pekar på att 10 procent av det svenska, statliga vägnätet bedöms som dåliga.
Detta har fått Thomas Morell (SD) att författa en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Nytt utskott i EU ska granska EU:s djurtransporter

Ett nytt, tillfälligt utskott i EU ska granska hur djurtransporter inom EU fungerar i praktiken. I utskottet finner vi tre svenskar; Jytte Guteland (S), Fredrick Federley (C) och Peter Lundgren (SD).
VBG onspot

Interpellation om vägkontroller till inrikesministern

Polisens kontroller fortsätter att indikera att överträdelserna ute på våra vägar fortsätter att vara omfattande. Detta har föranlett Thomas Morell (SD), att ställa följande fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S): ”Vilka åtgärder avser statsrådet att vidta för att stärka polisens nuvarande organisation för vägkontroller?”
Hultsteins

Interpellation till Tomas Eneroth (S) om skärpta hälsokrav:

”Transportstyrelsen väljer bort möjligheten till avsteg”

Vi har skrivit flera artiklar på ämnet och även dagspress samt SVT:s lokal-TV har tagit upp saken. Det handlar om att EU:s skärpta tolkning av hälsokrav för tunga yrkesförare över en natt gjorde rutinerade förare med dispenser arbetslösa. Frågan om det går att göra undantag från de hårdare kraven lyftes i EU och svaret blev ja, men att möjligheten att nyttja detta, lagts på de nationella myndigheterna.
Nokian

MEP Johan Danielsson (S) om Samskipdomen:

”Jag blir förbannad”

EU-parlamentariker Johans Danielsson är ansvarig förhandlare för kombidirektivet i Europaparlamentet. Han säger att Förvaltningsrätten i Faluns dom som gav Samskip Sia rätt i sin tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, visar hur dåliga och otydliga reglerna är idag.
VBG onspot

Johan Danielsson (S) om mobilitetspaketet:

Motståndarna skyddar sina stora åkeriföretag – inte arbetstagarna

Nästa vecka röstar hela EU-parlamentet om mobilitetspaketet. För att det ska falla, måste motståndarna ha absolut majoritet, men det tror inte våra EU-parlamentariker de kommer att kunna få. Mobilitetspaketet innehåller stora förbättringar även om Sverige inte fick med allt man ville ha. Se webbkonferensen här.
VBG onspot

Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen

Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.
Hultsteins

Thomas Morell (SD) om infrastrukturministerns svar:

”Märkligt att infrastrukturministern tar så lätt på att en myndighet ger så skiftande svar”

När förändringar som rör YKB-utbildningen gjordes av Transportstyrelsen, har det uppstått många frågor kring vad som faktiskt gäller. Thomas Morell (SD) lyfte i sin fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), att myndigheten ”ändrar information om YKB från dag till dag”. Nu har infrastrukturministern svarat.
Nokian

Morell (SD) till infrastrukturministern:

”Myndigheten ändrar information om YKB från dag till dag”

Oklarheterna kring YKB-utbildningen sedan Transportstyrelsen gjorde ändringar, kvarstår och Thomas Morell vill ha förtydliganden. Han riktar även kritik mot Transportstyrelsen som han säger ändrar informationen från dag till dag samt att han ser brister i Transportstyrelsens interna instruktioner. Och Transportstyrelsens övergångsperiod på fem dagar, kallar han för ”oförskämd”. Han vill att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) förtydligar.

Debattartikel

Chaufförer tar större ansvar än regeringen

Den otillåtna cabotagetrafiken och ohämmade kombitrafiken, har under flera år varit ett stort bekymmer för den seriösa åkerinäringen. I dessa tider när samhället till stora delar har bromsat upp, blir den osunda konkurrensen än tydligare. Svenska bilar står stilla på grund av att aktörer från utlandet, inte sällan olagliga, tar över transporterna. Det finns också exempel där fordon står stilla, förare permitteras eller sägs upp och åkerier som tvingas i konkurs.
VBG onspot