Färdskrivarbesiktning ? Ditt ansvar! När ska färdskrivaren besiktigas - och får jag påminnelse när det är dags? Hur fungerar rättssystemet? Jag får många telefonsamtal om det här och jag ska nu försöka att reda ut vad som gäller. Välkomna till den här krönikan. Nu kör vi.
Omkörningsförbud för tunga lastbilar? Vägverket och polisen vill gå många irriterade privatbilister till mötes och utöka omkörningsförbudet för tunga lastbilar norrut längs E 6 i Skåne. Det är inte konstigt. Med väldigt många tunga lastbilar som framförs av förare på E 6 och E 4 som envisas med att långsamt, långsamt köra om trots att de därigenom orsakar kraftig köbildning, blir det lätt orsak till trafikfarlig irritation hos lättretade privatbilister, som inte gärna vill lätta på gaspedalstrycket.
Statistisk logik Min kompis Filip ser över sina försäkringar. Han har hus, barn och företag samt kör racing med egen Porsche. En hel del försäkringar med andra ord. När hus,- liv,- företags- och racingförsäkringar är omförhandlade och klara återstår Filips och hans frus privata bilförsäkringar.
Var är visionen? Minns ni den tragiska bussolyckan på väg 288 utanför Uppsala i februari? Två bussar kolliderade, sex människor dog och flera blev allvarligt skadade. Jakten på syndabockar inleddes omedelbart. Var det plogningen som var dålig? Förarna som körde för fort? En parkerad lastbil i närheten av olycksplatsen?
Ändringarna betyder inte så mycket Jag får väldigt många samtal och e-mail som handlar om en och samma sak, nämligen om det är stora förändringar som skett i kör och vilotidsförordningen från och med den 11 april i år. Nu ska vi reda ut det.
Rulla till varje pris? Jag kör genom det fantastiska Skåne. En riktig golfhelg hägrar. Solen skiner, blommor sticker upp och jag antar att fåglarna kvittrar. Sommaren är här. Men jag tänker på vintern. Minns det skånska snökaoset, bilar och lastbilar på bredden, tvären och liggande på sidan och jag funderar på hur det kunde bli så.
Tänk dig 276 lik upplagda på ett bårhus Många människor dör i trafiken varje år som en följd av att alltför många bilister är egoister och inte visar någon omtanke om andras väl eller ve. Eller i allt fall ägnar för lite omtanke om säkerheten för andra. Det gäller en mängd olika företeelser. Alkohol i kroppen under bilkörning. Utmattning och trötthet hos bilföraren. Tuff och hänsynslös framfart i största allmänhet. Många kör uppenbarligen för att komma ?fort fram och emellan, kosta vad det kosta vill?. Och det gäller också ? i hög grad ? hastigheten.
Behövs alla lastbilar? Alla vägfarande torde ha märkt den alltmer intensiva tunga trafiken på våra vägar. Från trafiksäkerhetssynpunkt är det en oroväckande riskfaktor med så många tunga fordon som konkurrerar om utrymmet på våra vägar. En naturlig fråga i sammanhanget är: behövs alla lastbilarna? Vad innehåller de och vart är de på väg? Finns det inga bättre, mer miljövänliga och samhällsekonomiskt förmånligare transportalternativ?
Bättre färdskrivare på en kafferast Hopplöst krångliga digitala färdskrivare och en skrämmande ökning av rattfyllerister från baltstaterna. Men det finns ljuspunkter. Välkomna till den här krönikan ? nu kör vi.
Svenskt inte längre ett säljargument När vi diskuterar pris- och kvalitetsfrågor offentligt i ?transport?-Sverige tycker alla att kvalitet är viktigare än pris. Det låter liksom bättre. Men när det ska köpas, är det ofta annorlunda.