Vi har påverkat för 15 miljarder

Jag firar treårsjubileum som krönikör i Proffs. Det känns som igår när jag första gången satt med svettiga fingrar ovanför tangentbordet och försökte komma på något att skriva. Jag kände att allt måste vara korrekt, jätteintressant och på felfri svenska.

Dessvärre har jag aldrig känt mig som en kandidat till Nobelpriset i litteratur. Ingen visste heller hur det skulle gå med QIII, ifall marknaden skulle bua och vi skulle försvinna lika snabbt som vi dök upp. Eller om branschen skulle tycka att det vi gör är bra.
Nu, tre år senare, kan jag konstatera att det lyckligtvis blev det senare ? marknaden har lämnat ett tydligt besked om att QIII:s verksamhet är önskvärd. I skrivande stund har vi i positiv bemärkelse påverkat transporter till ett sammanlagt värde av ungefär 15 miljarder kronor. Det är 15 procent av transportmarknaden i Sverige. Jag är grymt stolt över det resultatet! Särskilt som upphandlingsprocesser är långsiktiga och tröga.

Vände steken

Vi kom från ingenstans och gjorde något helt nytt: vände på steken och riktade oss till köparna istället för som alltid tidigare till förarna och åkerierna. Så visade det sig att väldigt många köpare vill ha transporter med hög kvalitet, det är viktigt för deras varumärken och för deras ekonomi. Och för köparens personliga nattsömn.
Under det senaste året har jag också upplevt en större förståelse för att kvalitet kostar, och en vilja att betala mer för högre kvalitet. Här har Sveriges Åkeriföretag gjort en stor insats med att informera transportköpare om vilka kvalitetsförbättringar åkerierna gjort och vad de kostar.
Eftersom det nu finns stor efterfrågan på transporter med hög kvalitet: god arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö, och det även finns god tillgång på transporter som motsvarar dessa krav ? vad är problemet? Jo, det ena problemet är att det inte är tillräckligt många som formellt efterfrågar hög kvalitet, det andra är att köpare och säljare av schyssta transporter ibland har svårt att hitta varandra. Båda utmaningarna fortsätter QIII att jobba med under 2008. Dessutom ska vi fokusera på att påverka statliga transportköpare att regelmässigt ställa höga krav på transporterna.

Får reaktioner

Efter en halv natt fick jag i alla fall ner några rader till den där första krönikan. Eftersom jag får ganska mycket reaktioner så vet jag att en hel del av er faktiskt läser krönikan. Kul, men fortfarande har ingen nominerat mig till Nobelpriset?

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som för övrigt tycker att Astrid Lindgren borde ha fått Nobelpriset medan hon levde

Om artikeln

Publicerad: 2008-02-22 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: