Krönikor

Ny version av QIII-systemet sjösatt

Sitter vid skrivbordet och myser. En blick ut genom fönstret avslöjar en grå och blåsig höstdag. När jag gick till jobbet i morse bet kylan i kinderna. Men här sitter jag alltså och myser i alla fall. Och jag har flera anledningar till det. För ett par månader sedan skrev jag ett öppet brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson där jag uppmanande henne dels att skaka nytt liv i Nollvisionen, dels att se till att vägtrafikområdet skulle få mer pengar. Nollvisionen verkar inte intressera ministern men däremot har hon faktiskt sett till att få mer pengar till vägarna. En halv seger att glädjas över (ja, ja, det kanske inte bara var mitt brev som påverkade henne och förmodligen är det inte tillräckligt mycket pengar men ändå?).

Uppskattning ger gratis kvalitet

Alla pratar om kvalitet men få kan sätta fingret på vad det är. Tvättmaskiner, klockor och soffor kan alla säljas med kvalitetsargument. Transporter också, vilket de allt oftare gör. Det är vi på QIII glada för eftersom vi ju jobbar med att få transportköpare att ställa högre krav på kvalitet vid transporterna.
Vi anger också vad vi menar med kvalitet: att det ska vara bra arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö vid transporterna. Vad kvalitet betyder i andra sammanhang varierar betydligt. En kvalitetsklocka tickar i alla väder, en kvalitetssoffa behåller studsen i många år och en kvalitetstvättmaskin gör kläderna lite renare. Kanske kan man sammanfatta betydelsen av bra kvalitet med ?fullt värde för pengarna??

Öppet brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson

Hej Åsa!
Regeringen säger att det går bra för Sverige. Ni säger att det finns gott om pengar och att det till och med finns pengar över i budgeten.
Då har jag en bra idé: raka åt dig en stor del av kakan och satsa på något som alla i Sverige får glädje av, oavsett om de röstar åt höger eller vänster, bor i storstan eller på landet eller om de är unga eller gamla: vägarna. De måste bli bättre. Med bättre menar jag säkrare.

Miljöministern lät som en skrämd anka

Jag har bestämt mig för att nästa bil blir en miljöbil. Jag måste dra mitt lilla strå till stacken för att främja världens miljö. Och för att snåla med bränslet som ju kostar en hel del. Världens miljöproblem är också mina. Jag minns fortfarande annonstexten gällande Renault 4: ?Vilken bil ska du välja när bensinen kostar 2:50 litern?? Det var chockerande siffror då. Lockade till inköp av en bränslesnål R 4:a. Jag hade själv flera stycken under en följd av år. Idag är det historia och känns smått löjeväckande bara.