Cyniska bankirer och klumpiga bilar

För tillfället känner jag mig lite vilsen i tillvaron. Alla pratar om att det är KRIS nu. Det känns inte bra och oron gnager i magen. Samtidigt vet jag inte varför jag är orolig. Jag har inga aktier som ska säljas och påverkas inte heller på andra sätt av krisen. Vilsenheten, och oron, beror nog mest på att jag inte riktigt fattar hur det har kunnat bli så här.

Lök på laxen

Cyniska bankirer i USA hittar på ett girigt sätt att låna ut pengar till folk som efter några år inte har råd att betala. När smällen kommer förlorar verkstadsarbetare i Trollhättan jobbet. Det är obegripligt. Allt händer i cyberrymden med elektroniska pengar som ingen någonsin sett i verkligheten. För den svenska fordonsindustrin kom krisen som lök på laxen. Det som var dåligt tidigare blev rejäl kris. Jag känner starkt med de medarbetare som nu måste lämna sina jobb. Jag förstår oron och den ekonomiska och sociala stress de upplever. Jag förstår känslan av maktlöshet när händelser långt borta från deras vardag avgör deras öde.

Riskfyllt att satsa

Däremot förstår jag inte hur deras chefer tänkte när de planerade framtiden. För skulden för den svenska bilindustrins kris ligger inte bara på amerikanska bankirer utan främst på deras egna höga chefer som har misslyckats med att göra bilar som folk vill ha. Det verkar ha kommit som en överraskning för dem att européer vill ha miljövänliga bilar som är billiga i drift och roliga att köra. Helst också med snygg och lite personlig design. Jag vet att det är dyrt att lägga om produktionen och att det är riskfyllt att satsa på något nytt. Cheferna får dock sina skyhöga löner just för att fatta rätt beslut om framtiden. Istället har de fortsatt att göra samma klumpiga bilar som de alltid gjort.

Gnistan som tänder

Möjligtvis är detta en av de positiva effekter som krisen för med sig. När de stora aktörerna krymper öppnas marknaden för andra. När bilförsäljningen har varit i botten i några år kommer suget efter nytt att vara stort. Då står de kanske här: läckra småbilar som körs på ett idag okänt bränsle utan miljöpåverkan. Vi köper och kanske blir det gnistan som tänder marknaden igen och gör att allt vänder uppåt. För uppåt kommer det att gå igen, det gör det alltid.

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som för övrigt inte får Nobelpriset i år heller?

Om artikeln

Publicerad: 2008-11-21 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: