Har antalet idioter reducerats?

Ofta indelas trafikanter på våra vägar subjektivt i ?idioter? och vi andra, som inte kan inordnas under den negativa benämningen. När någonting inträffat i trafiken eller ett tillbud nästan hänt är många av oss inte sena att döma och att göra en uppdelning i ?vi och dom?. ?Hur f-n kör den idioten egentligen?? har väl en och annan av oss tämligen okritiskt hört uttalas antingen av oss själva eller av någon förare som vi åkt tillsammans med. Mer sällan förekommer vad jag vet självfördömande uttalanden som: ?hur illa kör jag egentligen: nu höll jag ju på att orsaka en olycka igen! Jag måste nog börja ta några körlektioner för att bygga på min bristande kompetens.?
Daf

Stefan ? en vägens riddare

Stefan Lindkvist är en stolt yrkesförare inom den tunga åkerinäringen i Sverige. Han har framfört sitt tunga fordon under många långa mil genom åren såväl inom landet som på kontinenten. Stefan är 41 år gammal och far till två barn, 9 och 11 år gamla. Han känner stort ansvar, inte bara för sin familj, utan också för andra människor. Inte minst för alla dem han dagligen möter i olika trafiksituationer, dessvärre många gånger farofyllda och otrevliga.
Meca Tunga Delar

Polis vs expert

Kampen mot rattfylleriet på våra vägar prioriteras, vilket är helt rätt. Det kostar många miljarder i sjukvårdskostnader för att rädda och återställa de som överlever rattfyllonas härjningar och krockar. Och nu är drograttfylleristerna på väg in på scenen. Nu är det nog dags att spänna de polisiära musklerna ännu mer! Välkomna till årets första krönika. Nu kör vi.
Aspök

Förare söker fru

Dag efter dag går jag förbi dem, löpsedlarna som får mig att vilja sadla om. Bli bonde istället. Inte för att jag hyser någon längtan efter att mjölka kor, mocka i ladugården eller plöja åkrar. Eller bo mitt i spenaten med två mil till närmsta granne.
Nej, det är damerna som lockar!
Meca Tunga Delar

Tipsa polisen om rattfyllerister

Kamp mot rattfylleriet med nya metoder, fördubblade eller mer än fördubblade böter vid trafikbrott. Och så en liten förklaring om hur många färdskrivarblad som ska kunna visas upp vid en poliskontroll.
Det är innehållet i min krönika. Välkomna. Nu kör vi.
Meca Tunga Delar