EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) gick i söndags ut i SvD och meddelade att lastbilsdebatten i svenska medier bygger på lögner och att "den har obehagliga främlingsfientliga undertoner".
Åsikter
Fortsätt att engagera er - men...
Viktigt att rikta kritiken åt rätt håll
Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare ? men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).
Thomas Morell:
Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till
Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.
Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten
Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.
SÅ, apropå körkortsfusket:
Vi vill se en kraftig och tydlig satsning på trafikpoliser
Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt mer än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!
Ingemar Eriksson, SÅ:
Likhet inför lagen existerar inte längre
Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!
Är det fel på oss eller på regelverket?
För några dagar sen uppstod en situation som fick blodtrycket att stiga rejält. Personer som inte är i branschen, men hört händelsen tror att man skämtar, men nej det här är vår verklighet. Min tanke är: vet politiker och myndighetspersoner något om hur vardagen och verkligheten ser ut för åkerinäringen?
Åkarens julklapp:
Du får sparken – God jul – och hälsa familjen!
Mitt namn är Per Petersson, jag bor i Skånes Fagerhult och med denna text ska jag försöka beskriva det värsta jag har varit med om under mina 16 år i chaufförsyrket.
Fredagen den 20 december fick jag ett sms jag inte trodde någon arbetsgivare skulle kunna förmå sig att skicka...
Norrmännen har förstått det svenskarna inte begriper
Nu har norrmännen upptäckt hur illa ställt det är med den digitala färdskrivaren.
Det är synnerligen enkelt att manipulera hela systemet och därmed undvika åtgärder från myndigheterna.
Thomas Morell:
Titta på bilden och fundera på det ni ser
Nog är det märkligt det som sker inom transportsektorn och man har tagit sig för pannan mer än en gång.
Titta på bilden och fundera ett ögonblick över det ni ser.
Vi vet inte om däcken som ligger på marken är stulna, men vi vet att flera stora stölder av däck skett i området ? finns ett samband? Ingen vet och framför allt verkar inte polisen fundera så mycket över det heller.
Var hamnar de gamla däckstommarna? Hamnar de någonstans i naturen?
Miljöbrott ? vem bryr sig?