DEBATTARTIKEL

Fritt fram för kriminalitet – när ska polletten trilla ner?

Åtta år har förflutit sedan poliser vid tidigare länskriminalpolisen i Västra Götaland kunde konstatera att det fanns ett samband mellan den olagliga trafiken och annan kriminell verksamhet. I deras slutsatser fanns bevis för att de kriminella nätverken skapade finansiella resurser genom den olagliga trafiken. Pengar som sedan återinvesterades i annan kriminell verksamhet som narkotika. De kunde också konstatera att det förekom människohandel i den här verksamheten.

Vi vet också att en av drivkrafterna i de pågående gängkonflikterna är narkotikahandel och uppgörelserna mellan gängen sker med vapen och sprängmedel. De skyr inga medel och beviset för detta blev nog påtagligt för de allra flesta när en tolvårig flicka föll offer för gängkrigens kulor.

Vi är många som har lyft frågan om den kriminella verksamhet som sker på våra vägar och hur den kriminella strukturen påverkar hela vårt samhälle. Inte nog med att seriösa åkeriföretag konkurreras ut av den olagliga trafiken, det sker också omfattande stölder där både företag och privatpersoner drabbas.

Dieselstölder, fordonsstölder, stölder av jordbruksmaskiner, stölder vid byggarbetsplatser, stölder av fordonskomponenter, inbrott i verkstäder och företagslokaler är vardagsmat. Senast i raden av alla stölder var ett halvt ton ammunition ur en lastbil och så här fortsätter det, dag ut och dag in!

Hultsteins


Larmtjänst skrev för ett
par år sedan en debattartikel där man påvisade att stöldgods för ca. två Miljarder lämnar landet årligen. Omfattningen och storleken på godset kräver tunga fordon.

I motsatt riktning kommer narkotika, vapen, sprängmedel och människor! Konsekvenserna av detta ser vi dagligen genom alla våldsbrott. Nyhetsinslag om omfattande sexhandel i lägenheter, främst i de större städerna, har florerat under våren.

Gemensamt för de här brotten är att våra vägar är ett viktigt brottsverktyg i de kriminellas verksamhet.

Regeringens passivitet när det gäller polisiära insatser på våra vägar är direkt provocerande. Det är uppenbart att regeringen inte ser hur den kriminella verksamheten nyttjar just det faktum att det inte finns någon övervakning värd namnet på vägarna. Det är fullständigt riskfritt att ägna sig åt kriminell verksamhet inom transportnäringen.

I kölvattnet för de kriminellas framfart konkurreras seriösa åkeriföretag ut och de kriminella nätverken kan nästla sig in i logistiksystemet än hårdare. De företag som nyttjar den här typen av transporter sponsrar indirekt de kriminella nätverken och det är minst sagt skamligt att många av våra stora företag inte har bättre koll på hur deras godstransporter utförs.

VBG onspot


En betydande skärpning
av beställaransvaret måste till för att få stopp på företagens bidragsverksamhet till de kriminella nätverken.

Regeringen måste inse hur de kriminella nätverken nyttjar vägarna i sin verksamhet. Skall vårt samhälle komma åt de kriminella måste man vara effektiv i bekämpningen av deras ”näringstillförsel”. De skall helt enkelt inte kunna skapa ekonomiska resurser genom att bedriva olaglig yrkesmässig trafik på våra vägar.

Sverigedemokraterna kommer att aktivt arbeta för att få en ändring till stånd. Det skall gå att bedriva seriöst företagande inom transportnäringen och de anställda skall givetvis ha schyssta villkor och känna trygghet i sina anställningar, allt annat är otänkbart!

För de kriminella skall förhållandet vara det motsatta, det skall helt enkelt vara jobbigt att bedriva brottslig verksamhet.
Frågan är bara hur länge det dröjer innan polletten trillar ner hos regeringen och de agerar för en fungerande kontrollverksamhet på våra vägar?

Som sagt, regeringens passivitet är direkt provocerande och under tiden dukar seriösa åkeriföretag under!

Thomas Morell
Riksdagsledamot, Sverigedemokraterna

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-08-07 11:48
Kategori: Debatt
Taggar: