Återigen har polisen stoppat en rattfull utländsk förare i ett tungt fordon. Den här gången var föraren så gravt berusad att han tappade medvetandet under polisingripandet!
I fredags omkom en kvinna på E20 när en utländsk förare förlorade kontrollen över sin fordonskombination.
Åsikter
Nu har ”någon” på Transportstyrelsen vaknat!
SJ ställer in hundratals avgångar ? och hänvisar till det rådande väderläget. Tågen är fullpackade med snö och is och kan inte köras.
Gång på gång, varenda vinter, är det samma visa. Om det inte beror på nedisade järnvägsfordon, så är det växlar som krånglar eller snö och isbildning på spåren som ställer till det.
Rätt material men ändå så fel
Så blev det vinter och genast infann sig problemet med stillastående lastbilar längs vägarna.
I norra delarna av mellersta Blekinge hittade jag detta ekipage (bilden) som inte tog sig fram.
Polisen har kört vilse?
Svensk polis har fått en ekonomisk och praktisk förstärkning under ett antal år. Regeringen satte målet 3000 nya poliser. År 2010 nåddes målet, men var hittar vi dessa nya, och gamla poliser? Inte inom trafikenheterna i alla fall. Sveriges Åkeriföretag efterlyser därför de försvunna polistjänsterna.
ADR-skylten betyder ”Kom och ta mig”
Man tycker man gör en god sak, och vad får man?? Jo, böter.
Alltså, den orangefärgade skylten som sitter fram och bak på våra fordon, då vi kör farligt gods, är inget mer än en skylt som det står "kom och ta mig".
Per-Arne Nilsson:
Min ambition är att lyfta fram beställaransvaret
Under de åren jag har arbetet med transportsäkerhet, har det återkommande problemet varit varuägares och speditörers ansvar.
Åkerier och chaufförer har skämt bort sina kunder med att ta ett stort ansvar för det gods de transporterar.
Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse
De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.
Stigs Center – en följetong
2005 mötte Polisen transportbranschen första gången för att lyssna på deras synpunkter och vad polisen i samverkan kan göra för att öka säkerheten för chaufförer och åkare.
Redan då framkom oviljan att parkera på Stigs Center på grund av dess sociala misär och lokala hotbilder.
Trafikpolisen – tack och adjö!
De senaste åren har den olagliga yrkesmässiga trafiken bokstavligt talat exploderat på våra vägar. Konsekvenserna av detta är långt allvarligare än enbart "trafikbrott". Det handlar om olaglig verksamhet med fängelse i straffskalan, stölder och försäljning av smuggelsprit, för att nämna några av effekterna.
Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretag:
Kriminalitet slår hårt mot åkerinäringen
Varje vecka, ibland varje dag, drabbas företagare inom åkerinäringen av kriminalitet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar att myndigheterna och media uppmärksammar detta och att det förhoppningsvis leder till en rejäl upprensning. Många i branschen har drabbats hårt av de brott som alltför ofta inte blir uppklarade. Vi har i flera år påtalat för polis, tull och andra myndigheter samt berörda ministrar att detta är ett allvarligt hot och ett underskattat problem hos landets makthavare.