Det märks tydligt att representanter i maktställning inte gärna tar tag i problemen med olagligt cabotage, kriminalitet och stölder som är resultatet av den fria rörligheten inom EU.
Åsikter
Thomas Morell:
Trafikpolisen måste omorganiseras
Trafikpolisen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Trafikpolisens organisation klarar inte ens de grundläggande delarna i lagstiftningen som rör yrkestrafiken. Det menar Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.Polisen är den myndighet som vid vägkontroller skall lagföra brott inom den yrkesmässiga trafiken, men även de mest duktiga och ihärdiga trafikpoliserna har idag gett upp.
Vakna, tag ställning kollegor!
SÅ-styrelsen marscherar med beslutsamhet och stor handlingskraft (de är ju begåvade och erfarna affärsmän) mot sammanslagning av SÅ och Transportgruppen.
Åklagare "inte pigga på" att ta upp dödsolycka
Morell: ”Ska åklagarens dagsform få avgöra?”
Måttet är rågat!
Under några dagar har vi kunnat följa ett antal artiklar i Mariestads Tidningen kring dödsolyckan på E20. Att ärendet läggs ner är så enastående dumt att klockorna går baklänges. Jag citerar direkt ur tidningen, "Vi har pratat med åklagarna och de var inte pigga på att ta i det här. Det bygger mycket på okunskap och osäkerhet i kvalificerade frågor som gäller den tunga trafiken".
Pigga på! Är det så illa ställt att dagsformen bestämmer vad åklagarna vill göra eller ej?
Thomas Morell:
Det är något märkligt med det svenska rättssystemet
Att följa lagar och regler är för de flesta av oss ganska naturligt. Likaså är rättsuppfattningen hyggligt i takt med lagstiftningen - man vet helt enkelt vad som är rätt eller fel.
Men ibland slirar själva systemet högst betänkligt! Låt mig ge ett par exempel.
Tormod Magelssen, TransportMagasinet:
Skit samma, bara transporterna är billiga!
Jag tycker inte det var många år sedan vi pratade om den norske sjömannen, den ljushårige killen i femtonårsåldern, som reste ut med fjärilar i magen och kom hem sex månader senare som en hårdhudad, erfaren man med tatuering på överarmen.
Han är för sedan länge borta, ersatt av billigare arbetskraft från Fjärran Östern.
Girighetens fula tryne styr transporterna!
Under de senaste åren har den olagliga trafiken inom transportnäringen ökat dramatiskt. Det är flera aktörer i kedjan som åsidosätter gällande lagstiftning, och överträdelserna är omfattande. I förra veckans avsnitt av Uppdrag granskning visades en bild av de svenska transporterna som få människor utanför branschen känner till.
Är det intelligent att köpa transporter för 50 kronor milen?
SVT:s Uppdrag granskning, som handlade om hur utländska förare utnyttjas under slavliknande förhållanden, bekräftade det som de flesta i transportbranschen redan vet. Att stora delar av den svenska åkerinäringen riskerar att försvinna och att de ersättningar som åkerierna får för sina transporter är pressade till långt under lönsamhetsnivå.
Den perfekta samhällsmedborgaren – en buse!
På annat sätt än så som rubriken lyder kan man inte tolka myndigheters och försäkringsbolags agerande.
Att vistas ute i trafiken med bromslösa och falskskyltade fordon är för de flesta fråga om allvarliga brott Att fordonen dessutom är avregistrerade sedan fem år och därmed inte kan skattas och försäkras gör det hela än allvarligare.
Inkompetensen grinar varje seriös företagare rakt i ansiktet
Polisens oförmåga att lösa brott har varit ett hett ämne den senaste tiden. Polisorganisationen är till vissa delar ineffektiv men skall i rättvisans namn inte ensam pekas ut i ett uselt fungerande rättssystem. När det gäller hanteringen av trafikärenden har de god hjälp av åklagarna!
Från åkernäringens perspektiv kan man konstatera att någon högre klass på den rättsvårdande verksamheten är det inte.