Nu ska vi prata allvar.
Personligen tycker jag numera att Sveriges åkare kan hålla käften och ta att de blir utmanövrerade av billig, utländsk arbetskraft.
Skyll er själva! Ni verkar ju ändå ha noll intresse av att göra nåt åt saken.
Åsikter
Gegös svar till Alexandersson:
Att skrika och stå på barrikaderna fungerar inte längre
Det är våra medlemmars främsta demokratiska rättighet att medverka på årsmötet och därigenom påverka SÅ:s färdväg. SÅ är en av de största och i min mening en av de mest inflytelserika branschorganisationerna i Sverige med flera tusen seriösa och kompetenta medlemmar och fler än 60 hängivna medarbetare. Vi får fler artiklar publicerade än många andra organisationer, politiker och myndigheter lyssnar på oss och vi har bra samverkan med andra organisationer. Men vi är inte ensamma på marknaden när det gäller påverkansarbete, precis som åkeriföretagen inte är ensamma på sin marknad.
Ödestimman är här för svensk åkerinäring
Efter att ha tillbringat 30 år bakom ratten i en långtradare är jag uppriktigt oroad över hur utvecklingen ser ut för framtidens åkare och chaufförer!
Håkan Alexandersson:
Dags att agera – Sveriges Åkeriföretag tystar sina regionchefer
Nu är det hög tid att stå upp för svensk åkerinäring. Årsmötet för Sveriges Åkeriföretag står för dörren och dit är alla medlemmar välkomna.
För oss som värnar den svenska åkerinäringen är det dags att närvara på mötet och tydligt markera missnöjet med nuvarande hållning.
Ingen överprövning i Glumslövsfallet
Hur lyder det rimliga tvivlet?
Den 8 februari fick polisen in ett larm gällande en full lastbilschaufför som ragglade omkring på OK/Q8-macken vid Glumslöv i Skåne.
Det ska snart visa sig att föraren har en promillehalt på 2,41. Men trots att han befinner sig cirka 100 mil hemifrån, att hans långtradare står "parkerad" och nerkörd i en gräsmatta, samt att han har sitt förarkort i färdskrivaren, saknar det svenska rättsväsendet tillräckliga bevis för att anhålla och åtala honom för grovt rattfylleri.
Varierande provresultat ororar bromsexpert
Blir onödiga kostnader för åkeriägaren
Man känner stor oro när man tar del av den dagliga rapportfloran från åkeriägare med nya besiktningsprotokoll, där besiktningen underkänts på grund av för dålig bromsverkan på släpet.
Öppet brev till statsministern:
Fjellners helgpolitik slår hårt mot lastbilsnäringen
EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) gick i söndags ut i SvD och meddelade att lastbilsdebatten i svenska medier bygger på lögner och att "den har obehagliga främlingsfientliga undertoner".
Fortsätt att engagera er - men...
Viktigt att rikta kritiken åt rätt håll
Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare ? men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).
Thomas Morell:
Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till
Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.
Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten
Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.