DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Regeringen är handlingsförlamad i kampen mot vägburen brottslighet”

Under vecka 42 har polisen sin yrkestrafikvecka och skall då ägna särskild uppmärksamhet åt den yrkesmässiga trafiken. Det är naturligtvis bra, men varför en särskild vecka, borde inte polisen ägna mer tid åt att stävja den kriminella verksamheten inom transportnäringen? Alla som följt debatten de senaste åren vet att den olagliga yrkesmässiga trafiken i Sverige är omfattande. De som möjligen har missat budskapet är regeringen, eller i vart fall har de inte tagit problemen på allvar.

För några dagar sedan publicerades en artikel i Sydsvenskan där tullen gjort narkotikabeslag på flera ton i tunga fordon. Tullen har effektiviserat sina arbetsmetoder och det ger uppenbarligen resultat.

Situationen är den rakt motsatta för trafikpolisen, där minskar istället resurserna på väg och det får givetvis konsekvenser. Inte nog med att seriösa åkeriföretag förlorar transportuppdrag när den olagliga yrkesmässiga trafiken tar allt större marknadsandelar, den brottsliga verksamheten stärker också de kriminellas ekonomiska muskler.

De kriminella nätverken kontrollerar numera en stor del av de logistikflöden som finns i Sverige. Flöden som nyttjas för att transportera smuggelgods såsom narkotika, vapen, sprängämnen, alkohol eller människor. I motsatt riktning åker stöldgods ut ur landet och det har många bilägare, båtägare och jordbrukare bittert fått erfara. Sverige är, bokstavligt talat, ett smörgåsbord för kriminella nätverk.

Nokian


Det är åtta år sedan som
polisen kunde konstatera att det fanns ett samband mellan den olagliga yrkesmässiga trafiken och annan kriminell verksamhet.

De kriminella har ostört kunnat bygga upp ett väl fungerande nätverk där vägarna och tunga fordon är en viktig del i deras verksamhet.

Staten har däremot gjort tvärtom, de har avvecklat sin kontrollverksamhet på väg och ersatt många duktiga poliser och bilinspektörer med automatiska kameror och en fullständigt meningslös verksamhet med statistikkontroller hos Transportstyrelsen. De kriminella har därmed fått fritt spelrum att utveckla vägarna till Sveriges största brottsplats.

Regeringen är fullständigt handlingsförlamad i kampen mot den vägburna brottsligheten och därmed är det fritt fram för de kriminella. Visst är det bra med en särskild vecka för kontroll av den yrkesmässiga trafiken, men det räcker inte. Skall vi stoppa näringstillförseln till de kriminella nätverken måste kontrollerna på väg öka avsevärt.

Hultsteins


Lagstiftningen bör också
skärpas i vissa delar och straffen höjas. Den viktigaste åtgärden är dock att införa ett tydligt beställaransvar med kännbara konsekvenser för de företag som nyttjar den olagliga yrkesmässiga trafiken.

Ty de bolag som anlitar den olagliga trafiken sponsrar kriminell verksamhet och de nyttjar dessutom människor i något som närmast kan beskrivas som slavhandel. Förare tvingas köra långt mycket mer än vad som är tillåtet och det utsätter andra trafikanter för direkt livsfara. Dessutom sätter det den sunda konkurrensen ur spel.

Sverigedemokraterna har lagt ett antal motioner i Sveriges riksdag för att effektivt bekämpa de kriminella nätverken. Nu är det dags att en riksdagsmajoritet tar upp kampen mot de kriminella nätverken!

Thomas Morell, riksdagsledamot
Sverigedemokraterna

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-12 08:36
Kategori: Debatt
Taggar: Kriminalitet Politik Sverigedemokraterna Trafikpolisen Tullen Vägkontroller