Regeringen beslutade den 1 juni att ändra reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik. Regeländringen ska göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.
Transportstyrelsen
Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen
Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria
Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.
Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse
Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.
Bakslag för motioner om utökad vinterdäckslag
Nokian: ”Däckens kondition viktigast”
Två motioner med önskemål om utökad vinterdäckslag för tunga fordon lämnades utan bifall från riksdagen. Man ville invänta Transportstyrelsens utredning om saken. Utredningen publicerades idag och slår fast att trafiksäkerhetsvinsterna inte går att påvisa och att en utökad lag kan få kostsamma bieffekter.
80-åring stoppades med spikmatta på E6
Behövs periodiska kontroller även för B-körkort?
En man i 80-årsåldern körde den 28 april efter midnatt i fel körriktning på motorvägen mellan Landskrona ända ner till Löddeköpinge. Trots att polisen, på rätt sida av vägen, både blinkade och använde blåljus, stannade han inte. En spikmatta lades ut vid Löddeköpinge och färden slutade 200 meter därefter.
Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen – och stängde caféet
Min känsla är att de ?tunga? fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.
I nästa nummer:
Svensk cabotagetolkning unik för Europa
Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!
Transportstyrelsen reder ut begreppen:
Det här gäller för resor till och från lastbilen
Den tragiska bussolyckan som nyligen inträffade, har bland annat aktualiserat frågan om vad som är att betrakta som arbetstid eller inte när man reser till arbetsplatsen för att hämta sin lastbil eller buss.
Kalla det vad som helst – bara det kostar
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.
Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna
Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.