Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra. Arkivbild

Efter mängder av överträdelser – summan av sanktionsavgifter närmar sig en miljon

Den svenske åkeriföretagaren registrerade två av sina företag år 2009. Ett tredje 2011. År 2010 dök han för första gången upp i Transportstyrelsens rullor, detta i en underrättelse om ”godkänt föreläggande av ordningsbot”. Därefter har mannen figurerat i ett flertal ärenden hos Transportstyrelsen, som ofta slutat med krav på sanktionsavgift. Ett nytt ärende har nyligen landat hos myndigheten och sammantaget börjar sanktionsavgifterna nu närma sig miljonstrecket.

Den svenska polisen har i omgångar allt sedan 2010 haft flera anledningar att skriva rapporter om de aktuella åkeriverksamheterna.
– Jag har säkert haft med dem att göra fyra-fem gånger på senare tid, säger en trafikpolis till tidningen Proffs.

Tidningen begär ut samtliga ärenden från Transportstyrelsen som har lett till, alternativt kan leda till sanktionsavgift. Vår begäran rör tre företagsnamn som åkeriägaren står som ”ordinarie ledamot” i. Två av de tre företagen, de båda som startades 2009, har sammanlagt elva ärendenummer hos Transportstyrelsen där man i samtliga fall ha påfört företagen sanktionsavgifter av olika storlekar.

Tio ärenden är avslutade, det elfte är under utredning.

Hultsteins


För de tio ärendena handlar det
om sanktionsavgifter på totalt 836 000 kronor. Det elfte ärendet kan komma att spä på summan med ytterligare 155 000 kronor i det fall Transportstyrelsen kräver det belopp som polisen räknat samman i den rapport som Proffs har tagit del av. Om så blir fallet, landar totalsumman på 991 000 kronor.

Detta elfte ärende grundar sig på en poliskontroll som utfördes den 29 september i år. Polisen fattade då bland annat misstanke om att den polske chauffören använde sig av dubbla förarkort. Något som föraren snart också erkände för polisen.

Av överträdelserapporten framgår bland annat att föraren haft körtider på närmare 29 timmar vid ett tillfälle samt en dygnsvila på knappt fem timmar vid ett annat tillfälle.

Proffs återkommer med en fortsättning på den här historian. Vi har bland annat haft en dialog med Transportstyrelsen om vad som generellt krävs för att en trafikansvarig ska förlora sitt ”goda anseende”, vilket är ett av kraven för att få – och få behålla – trafiktillstånd. Vi kommer även att dra slöjan av åkeriet efter att de har fått möjlighet att komma till tals.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-13 16:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Sanktionsavgifter Trafikpolisen Transportfusket Transportstyrelsen Transscandinavian