I höstas kom Transportstyrelsen ut med en ny vägledning om hur direktivet om cabotage- och kombitransporter skulle tolkas. I somras ändrades dock den nationella lagstiftningen efter att Näringsdepartementet satt ner foten då man ansåg att Transportstyrelsens tolkning var allt för snäv.
Den 15 september i år kom myndigheten därför ut med en ny tolkning/vägledning som går i fas med lagen. Trodde nog de flesta, i alla fall!
Transportstyrelsen
Listar alla artiklar taggade med: Transportstyrelsen
Fixemer-ekipage i nytt cabotageärende
?Riskerar att rasera åkeriet?
Under torsdagen vinkar trafikpolisen in ett Fixemer-ekipage på Långeberga kontrollplats i Helsingborg. Kontrollen visade att det handlar om ett otillåtet cabotage, detta trots att speditören hävdar kombitrafik. Men Transportstyrelsen gick på polisens linje och åkeriet hade inget annat val än att betala för sig.
Hos Fixemer har man dock synpunkter på de svenska myndigheternas arbetssätt.
En tom stol på lördag betyder ”walk over”
Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.
TIA laddar för paneldebatt på lördag:
Branschens problem bottnar ofta i polisbristen
På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.
Många tunga namn i ”Ljungbydebatten”
- men EU:s cabotagerapportör väljer kyrkovalet i Jämtland
Flera kända namn i årets hetaste debatt i Ljungby den 16 september, men andra namn kan överraska. In i det sista arbetar arrangören med att skapa en panel med tyngd och relevans. Intresset att delta har varit påtagligt bland dem som kan påverka utvecklingen.
F.d. rikspolischef Eriksson moderator när
Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby
Den 16 september anordnar Truckers International Association, TIA, en debatt på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Debatten kommer att hållas på Ljungbystopp i samband med invigningen av en ny lastbilsparkering.
Till panelen har man bjudit in representanter för såväl riksdagspartierna som för trafikpolisen, Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen.
Och som moderator har man engagerat en före detta rikspolischef!
Ordet ”haveri” i kombination med ”Transportstyrelsen” är knappast något nytt
Mina semesterveckor har varit sköna, men föga varma och soliga.
Nog gnällt om detta. Vi kan ju åtminstone vara överens om att det har varit andra saker som hållit värmen uppe den här sommaren. Ord som ?IT-skandal? och ?Transportstyrelsen?, till exempel.
Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?
Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Sveriges Åkeriföretag:
Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet
Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.
Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage
I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.