Under loppet av en vecka har polisen tagit tre grova rattfyllerister i tunga fordon. Gemensamt för samtliga tre fall är att det är fråga om utländska förare. Givetvis finns det även svenskar som gör sig skyldiga till rattfylleri, inte tal om annat. Oavsett vilket är det fråga om ett allvarligt brott där man utsätter andra människor för stor fara.
Thomas Morell
Listar alla artiklar taggade med: Thomas Morell
Thomas Morell:
Trafikpolisen måste omorganiseras
Trafikpolisen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Trafikpolisens organisation klarar inte ens de grundläggande delarna i lagstiftningen som rör yrkestrafiken. Det menar Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.Polisen är den myndighet som vid vägkontroller skall lagföra brott inom den yrkesmässiga trafiken, men även de mest duktiga och ihärdiga trafikpoliserna har idag gett upp.
Thomas Morell:
Det är något märkligt med det svenska rättssystemet
Att följa lagar och regler är för de flesta av oss ganska naturligt. Likaså är rättsuppfattningen hyggligt i takt med lagstiftningen - man vet helt enkelt vad som är rätt eller fel.
Men ibland slirar själva systemet högst betänkligt! Låt mig ge ett par exempel.
Den perfekta samhällsmedborgaren – en buse!
På annat sätt än så som rubriken lyder kan man inte tolka myndigheters och försäkringsbolags agerande.
Att vistas ute i trafiken med bromslösa och falskskyltade fordon är för de flesta fråga om allvarliga brott Att fordonen dessutom är avregistrerade sedan fem år och därmed inte kan skattas och försäkras gör det hela än allvarligare.
Inkompetensen grinar varje seriös företagare rakt i ansiktet
Polisens oförmåga att lösa brott har varit ett hett ämne den senaste tiden. Polisorganisationen är till vissa delar ineffektiv men skall i rättvisans namn inte ensam pekas ut i ett uselt fungerande rättssystem. När det gäller hanteringen av trafikärenden har de god hjälp av åklagarna!
Från åkernäringens perspektiv kan man konstatera att någon högre klass på den rättsvårdande verksamheten är det inte.
Prisjakt sätter liv på spel
Återigen har polisen stoppat en rattfull utländsk förare i ett tungt fordon. Den här gången var föraren så gravt berusad att han tappade medvetandet under polisingripandet!
I fredags omkom en kvinna på E20 när en utländsk förare förlorade kontrollen över sin fordonskombination.
Polisen har kört vilse?
Svensk polis har fått en ekonomisk och praktisk förstärkning under ett antal år. Regeringen satte målet 3000 nya poliser. År 2010 nåddes målet, men var hittar vi dessa nya, och gamla poliser? Inte inom trafikenheterna i alla fall. Sveriges Åkeriföretag efterlyser därför de försvunna polistjänsterna.
Sveriges Åkeriföretag välkomnar Kalibers granskning
Sveriges Åkeriföretag välkomnar Sveriges Radios program Kalibers granskning av den kriminalitet som drabbar åkerinäringen. Kriminaliteten är ofta ett sätt för utländska chaufförer att klara sin försörjning i samband med fullständigt orimliga anställningsvillkor, och för åkerier att utnyttja en alltför tunn lagstiftning.
Polska lastbilar kör i skytteltrafik för Trafikverket
Thomas Morell: "Transporterna är olagliga"
Betongfundament som ska användas vid utbyte av kontaktledningsstolpar, på uppdrag av Trafikverket, levereras med olagliga transporter. Det skriver Thomas Morell, regionchef hos Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg i ett pressmeddelande.
Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse
De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.