Att med ett utlandsregistrerat trailerekipage köra inrikes transporter är dumt om man inte har koll på cabotagereglerna. Det kan bland annat ett danskt åkeri intyga efter att ett av deras ekipage under tisdagen den 28 december stoppades av trafikpolisen i Helsingborg. Åkeriet stod för förra årets sista cabotageärendet i Helsingborg.
Enligt preliminära siffror har antalet rapporter om otillåtna cabotage ökat med cirka 13 procent under 2021 jämfört med 2020, enligt vad tidningen Proffs erfar.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Öresundskraft och Volvo Truck Center bygger Sveriges största publika laddstation för lastbilar i Helsingborg
Laddstationen byggs i Ättekulla-området och ska stå klar till H22 City Expo. Investeringen uppgår till cirka 7 miljoner kronor och omfattar 4 laddplatser med laddeffekt på upp till 350 kW för snabbare laddning vid korta stopp. Därtill 6 platser med laddeffekt 100kW för depåladdning vid längre stopp. Bokning och betalning sker via Volvos bokningssystem men stationerna blir tillgängliga för alla lastbilsfabrikat.
Tre som körde för samma speditör misstänkta för transportfusk – samma dag
I tisdags stoppar trafikpolisen bland annat ett bulgariskt ekipage på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Efter att ha konstaterat brister i transportdokumenten, landade ärendet i ett misstänkt otillåtet cabotage. Men förskottet på sanktionsavgiften betalades inte in om de 36 timmar som klampen satt på dragbilens framhjul – och när den låstes upp, försvann ekipaget från platsen.
Lastbilar, böter och sanktionsavgifter rullade in på polisens kontrollplats
För trafikpolisen i Helsingborg såg veckan ut att börja med en rattfylla. Chauffören i den bulgariska dragbilen blåste positivt i polisens sållningsinstrument och han fick därmed följa med till stadens polishus.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.
Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.
Åkeriet som bad bilinspektören ”fara åt helvete” i nytt manipulationsärende
För några månader sedan utspelade sig en annorlunda händelse på polisens kontrollplats vid Helsingborg. För att göra en lång historia kort så handlade det om ett utländskt ekipage där polisens misstankar var flera till antalet. En tumultartad kontroll som slutade med att såväl föraren (som inledningsvis belades med handfängsel) som ekipaget försvann från platsen. Och trots välgrundade brottsmisstankar, slutade det hela med att chauffören efter ett åklagarbeslut kunde dra iväg med ekipaget utan att någon teknisk undersökning hade hunnit göras.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften
I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”
”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut.
Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.
LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”
Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
Försvann utan att betala när klampen låstes upp
Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.
Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg
Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”
Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.