Helsingborg

Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg

Bilinspektören: ”Har haft ett otillåtet cabotage per pass”

Ytterligare fyra otillåtna cabotage har hittills ”expedierats” i Helsingborg den här veckan. Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att han har haft ett otillåtet cabotage per arbetspass på senare tid. Ingen större risk att polisens klampningsutrustning rostar ihop, konstaterar vi på tidningen Proffs.
Hultsteins

Triss i otillåtet cabotage – i Helsingborg

Det skärpta beställaransvaret till trots fortsätter de otillåtna cabotagen att sysselsätta trafikpolisen i en till synes aldrig sinande ström. Tre nya ”streck på tavlan” kunde till exempel Helsingborgspolisen rita under den gångna veckan. Och 131 500 kronor till den svenska statskassan.
Daf

Trodde han kört 11 kombitransporter – fick betala 40 000

Dragbilen kom till Sverige utan trailer. Åkeriet trodde att de körde kombitransporter. Nu har företaget rapporterats för att under fyra dagar, måndag till torsdag, ha kört elva inrikes transporter som genom dokumentationsbrister bedöms vara cabotagetrafik.
Hultsteins

Tillståndsmiss kostade bulgariskt åkeri 40 000 kronor

Ett bulgariskt åkeri vars ekipage stoppades på Långeberga vid Helsingborg under måndagen, trodde att man hade gjort allt rätt. Därför åtog man sig att köra inrikes transporter i Sverige. Men nu vet man bättre. Bland annat att en förare från tredjeland måste ha förartillstånd.
Nokian

Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser

Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.
VBG onspot

Lucka i lagen kan betyda att…

Problem med överlastade fordon löser sig själv?

Överlastade tunga fordon är ett stort problem som äventyrar säkerheten på våra vägar – och som sliter ut dem i förtid. Så lät det nyligen i ett pressmeddelande från Trafikverket. Men en lucka i lagen kan innebära att problemet löser sig själv efter den 1 oktober i år. Då länkas nämligen många BK1-vägar samman i BK4-vägnätet och eftersom polisen saknar stöd i lagen för att rapportera många överlaster upp till 74 tons bruttovikt, slår man udden av myndighetens enda vapen för att stävja de allt för tunga transporterna.
Gelins KGK

Konsekvenserna störst för förarna av överlastade 3,5-tonnare?

Trafikverket skickade nyligen ut ett pressmeddelande där man pekade ut att den tunga trafiken ofta kör med överlast. En annan kategori trafikanter som inte heller tycks ha förstått innebörden av begreppet ”maxlast” är förarna av lätta lastbilar. Överlastade ”3,5-tonnare” är en vanlig syn bland annat på kontrollplatsen i Helsingborg och antalet för tunga ”lättlastare” tenderar inte att minska.
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...
Hultsteins

Cabotagesanktion betalades rekordsnabbt

Trots att cabotagetransporter i Sverige enligt EU:s statistikdirektorat Eurostat är ovanligt, är det desto vanligare att polisen avslöjar otillåtna cabotage. Om det beror på att statistiken är uppåt väggarna eller att den svenska trafikpolisen och dess bilinspektörer är väldigt ”pricksäkra”, överlåter vi till er läsare att avgöra.
VBG onspot

Otillåtna cabotage rullar in i en aldrig sinande ström

Otillåtna cabotage fortsätter att sysselsätta trafikpolisen. Men är alla avslöjanden resultatet av ett systematiskt fusk där man chansar på att kunna tjäna pengar på ett olagligt trafikupplägg? Högst sannolikt är det inte så illa. Fusk är troligtvis en vanlig anledning men även glömska, slarv och (inte minst) okunskap har resulterat i att många utländska åkerier har fått betala dyrt på landets kontrollplatser.
Nokian

Något fattas på fotot...

Cabotageekipage klampades av – försvann utan att betala

En tom gata utanför polishuset i Helsingborg. På fotot borde ha synts en lettisk dragbil med trailer. Ekipaget som klampades på fredagen, lämnade nämligen platsen någon gång efter att klampen togs av då de 36 timmarna, som vår regering anser är tillräckligt lång tid, hade förflutit.
Gelins KGK