Instabee utökar med 4 000 kvm Logistikföretaget Instabee har tecknat avtal med Wihlborgs om ytterligare 4 000 kvm i fastigheten på Ättekulla industriområde i Helsingborg.
Nya väg-vågar på gång i Helsingborg – en flopp (?) för trafikpolisen Fordonsvågar inbyggda i vägbanan på våra svenska vägar är inget nytt under solen. Däremot visade det sig för några år sedan att vågutrustningen (åtminstone) på E6 strax söder om Helsingborg inte höll måttet. Den rasade ihop, helt enkelt. Nu satsar Trafikverket på en ny ”vägvåg” men frågan är vad syftet med den är? Den ska enligt myndigheten vara till hjälp för trafikpolisen för att selektera ut potentiellt överlastade fordon. Trafikpolisen ställer sig dock frågande till det och menar att den nya utrustningen troligtvis endast kommer att bli ett ”statistikverktyg”.
Rattfull chaufför på E6 stoppades i ”dagens första kontroll” Efter 16 veckors bortavaro från kontrollverksamheten begav sig bilinspektör Daniel Ferm under måndagen återigen ut på vägarna runt Helsingborg. Det första ekipaget han vinkar med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga resulterade i att en chaufför från Belarus rapporterades för rattfylla.
Nu är det slutrastat på kontrollplatserna vid Långeberga Sedan en vecka tillbaka kan yrkesförare och andra trafikanter inte längre stanna till för rast och vila på de båda kontrollplatserna vid Långeberga i Helsingborg. Detta efter att Trafikverket nu har effektuerat sina planer på att sätta upp bommar på såväl in- som utfarterna vid kontrollplatserna.
Polskt åkeri krävdes på 60 000 för otillåten transport En polskregistrerad dragbil med trailer stoppades i torsdags för rutinkontroll i Helsingborg. Ganska snart fattade bilinspektör Oscar Davidson misstankar om att transporten inte var laglig. Misstankar som växte sig allt starkare vid kontrolltillfället. Cabotageärendena fortsätter att sysselsätta trafikpolisen...
Råttor invaderar polisens kontrollplats – på grund av Trafikverket Trafikpolisen i Helsingborg har fått nog. Illa skött underhåll av kontrollplatserna vid Långeberga har bland annat inneburit att råttor lockas till platsen vilket bland annat har resulterat i avtuggade kablar till bromsprovaren. Det rapporterar SVT i ett nyhetsinslag under onsdagen.
Därför kom ingen saltbil till den superhala trafikplatsen ”Trafikverket hade inga telefonnummer till saltbilarna” Polisen i Helsingborg fick lägga ner mycket tid på att varna trafikanter för den mycket hala påfarten från E4 till E6 den 18 januari. Trots idoga försök att förmå Trafikverket att skicka ut en saltbil, kom det ingen. Och anledningen till det är minst sagt förvånande. Myndigheten hade ingen direktkontakt med de halkbekämpande enheterna.
Färdigkört när dollyns vändskiva ”satt på fel håll” När bilinspektör Daniel Ferm gör en flygande besiktning på ett svenskregistrerat ekipage var det en märklig syn som mötte honom. Vändskivan satt på ”fel håll”… - Man kan undra vad som hade hänt om chauffören hade tvingats bromsa hårt, funderar han.
WEBB-TV Här är bilinspektören ute på hal is – på E6 ”Rena skridskobanan” Den ena rapporten efter den andra kommer in till redaktionen om dåligt halkbekämpade Europavägar. En av de senare gäller trafikplats Kropp öster om Helsingborg, som förbinder E4 med E6. - Det var så halt att man knappt kunde stå på benen, rena skridskobanan, berättar bilinspektör Mazen Al-Asam vid Helsingborgspolisen. Se bilinspektörens videoklipp från platsen!
Trailerdragare med undermåliga däck i halkolycka Onsdagen bjöd på ett rejält snöoväder i stora delar av södra Sverige. Hala vägar i kombination med snöfall resulterade i ett antal avåkningar bland annat på E6 i nordvästra Skåne. Bland annat for ett trailerekipage av E6 vid Rydebäck strax söder om Helsingborg. - Vi kunde konstatera att dragbilen inte hade godkänt mönsterdjup på drivaxeln, förklarar trafikpolis Richard Karlsson vid Helsingborgspolisen.