I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Sommarbemanning till trots – ”Ett cabotage om dagen”
”Ett cabotageärende om dagen”. Så svarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, när vi i fredags frågar honom hur den senaste veckan har sett ut.
Även lastsäkring, kör- och vilotider och vägavgifter är exempel på ständigt återkommande anledningar till att det kostar pengar för chaufförer och åkerier när de blir kontrollerade.
LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”
Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.
Försvann utan att betala när klampen låstes upp
Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.
Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg
Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”
Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.
Stopp för trafikfarligt ekipage och en olovlig körning i Helsingborg
En förare av ett svenskt ekipage stoppas, kontrolleras och rapporteras för olovlig körning. Och en obetald vinjett, dålig lastsäkring, ett slitet däck där korden syntes samt ett däck med punktering, blev resultatet när trafikpolisen i Helsingborg vinkade in ett polskt ekipage för rutinkontroll. Båda kontrollerna med några timmars mellanrum i onsdags i förra veckan.
Idogt övertalningsförsök resultatlöst efter lastsäkringsmiss
”Kör bara i 60 och bromsar inte”
Flera yrkesförare rapporterades under onsdagen bland annat för sin oförmåga att hålla sig inom ramen för kör- och vilotidsbestämmelserna och för sin okunskap i ämnet lastsäkring. Även en privatbilist fick erfara det sistnämnda, vilket avslutades med ett oplanerat, praktiskt ”lastsäkringsexperiment”.
Slutsats: Tungt gods flyttar sig!
Slutsats: Tungt gods flyttar sig!
Hovrätten friar DSV från brott mot beställaransvaret
I tingsrätten fälldes DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Hovrätten är dock av annan uppfattning och ändrar tingsrättens domslut på så sätt att talan om företagsbot ogillas.
DSV får nu ersättning av staten för bolagets rättegångskostnader i hovrätten med 139 335 kr. Staten ska dessutom stå för kostnaden i hovrätten för den tidigare offentlige försvararen.
DSV får nu ersättning av staten för bolagets rättegångskostnader i hovrätten med 139 335 kr. Staten ska dessutom stå för kostnaden i hovrätten för den tidigare offentlige försvararen.
Polisen satte stopp för misstänkt bedrägeriförsök under lastsäkringsutbildning
En två dagar lång lastsäkringsutbildning som trafikpolisen i Helsingborg höll, fick en oväntad avslutning. Detta efter att en lastbil med släp dök upp under det praktiska övningsmomentet i Helsingborgs hamn den 1 april.
Åklagare hävde beslag av dubbelt manipulerad dragbil – ”oproportionerligt”
Under en poliskontroll av ett trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs visar positivt. Tumult uppstår på kontrollplatsen, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.
En rad beslut som senare tas resulterar i att varken åkeriet eller chauffören riskerar något straff. Inte heller förskottet på sanktionsavgift betalades.
Som sig bör utgår vi inte från att något brott har begåtts. Det handlar istället om misstankar. Ha det bakom örat när du läser den här artikeln.
En rad beslut som senare tas resulterar i att varken åkeriet eller chauffören riskerar något straff. Inte heller förskottet på sanktionsavgift betalades.
Som sig bör utgår vi inte från att något brott har begåtts. Det handlar istället om misstankar. Ha det bakom örat när du läser den här artikeln.